Site Meter

Trädgårdsutbildningar i Sverige

Nu har jag uppdaterat länklistan (feb 2015)

 
Sveriges första trädgårdsutbildning startade år 1791, då bröderna Peter Jonas och Bengt Bergius testamenterade sin stora trädgård i Vasastan, ungefär där Vasaparken ligger idag, till Kungliga Vetenskapsakademin. I testamentet hade de lagt in en klausul att det på platsen skulle skulle startas en skola för trädgårdslärlingar. ´´Bergianska Trädgårdsscholan - Trädgårdsskötselns eller horticulturens uphjelpande i Riket.´´  När stora bostadskvarter byggdes i Vasastan för den snabbt ökande befolkningen i industialismens tid i Stockholm, flyttade trädgården ut till Frescati och blev Bergianska trädgården.
 
Svenska trädgårdsförenigen som hade sin omfattande trädgård vid Drottninggatan och ner mot Klara sjö, startade en skola för trädgårdselever 1840. De flyttade sin verksamhet och trädgård ut till Rosendal på Djurgården 1861 och fram till 1911 hade 700 trädgårdsmästare utbildat sig på Rosendal. Utbildningen var tvåårig och de färska trädgårdsmästarna spreds sedan över landet. Läs mer här.

Dagens trädgårdsutbildningar i Sverige
Dagens trädgårdutbildningar hittar man på flera platser runt om i landet. Hjälp mig gärna att fylla på listan med utbildningar och kurser med trädgårdsinriktning. Jag har säkert glömt många platser.

Det skulle vara intressant att höra synpunkter från er som studerar, eller har studerat inom trädgård, vad ni tycker om utbildningen och om den ledde till det arbete som ni hade förhoppningar om.
Fler utbildningar här!
 
Bilderna nedan ur Svenskt Trädgårdslexikon, utgivet av Axel Holzhausen 1938 på Bonniers boktryckeri.
 
 

Kommentarer
Postat av: HelenJ

Bra initiativ!

Tar du med KY-utbildningar också måste ju min vara med - på Norrvikens Trädgårdar. Det intressanta med den är att det faktiskt fanns en utbildning av kvinnliga trädgårdsmästare där redan i början av 1900-talet. Så nu är cirkeln sluten (särskilt med tanke på att vi är mest tjejer i klassen).

jag har faktiskt bloggat om utbildningen ända från första skoldagen. Överlag trivs jag bra - framför allt med att få vara på underbara Norrviken och arbeta. Många i klassen har fått jobb, och själv söker jag för fullt. Dessutom har jag redan startat eget, fast jag inte tar examen förrän i maj....

/Helen

Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

HelenJ: Självklart, vad ska jag skriva att utbildningen heter och finns det en webb-plats? Mer än din blogg då...

2010-02-03 @ 11:56:00
URL: http://gardener.blogg.se/index.html
Postat av: Lena

Att läsa till trädgårdsingenjör på Alnarps fantastiska miljö var väldigt inspirerande. Men två år var för kort! Det fanns massor av ämnen som jag gärna fördjupat mig mer i. Botaniken var nåt vi rafsade över första terminen och där hade jag velat ha mycket, mycket mer.

Postat av: HelenJ

Utbildningen heter: Trädgårdsmästare inriktning ledarskap.

Tyvärr är det här det enda jag kan hitta: http://www.akademi.bastad.se/pages/page.asp?lngID=20&lngLangID=1&lngNewsID=171.

De jobbar inte så hårt med marknadsföringen om man säger så.... (De har till och med tagit bort länken till min blogg som de hade innan.)

Postat av: Hillevissan

...saknar redan lilla flugan... den påminde om värme:-)

2010-02-03 @ 14:27:28
URL: http://stocksundgarden.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lena: Förstår...botanik känns viktigt när man ska jobba med trädgård.



Helen: Tack..jag länkar till din blogg också.



Hillevissan: Jag saknade också flugan...nu är tre stycken på plats!

2010-02-03 @ 14:43:52
URL: http://gardener.blogg.se/index.html
Postat av: Hillevissan

...oooooh, så roligt det ser ut! Som ett litet gäng dansare på scen. Hihi!!:-))

2010-02-03 @ 15:43:37
URL: http://stocksundgarden.blogspot.com
Postat av: Annika

Jag gick utbildningen på Forslunda och kan i dag titulera mig Trädgårdsarbetare, före detta handelsträdgårdsinnehavare ( Konradsbo ört och trädgård)och numera förtidspensionär, se så det kan gå.

Ljuvlig utbildning på Forslunda, nog det bästa jag gjort i mitt liv..nästan.



Bra och kul sida det här!!

2010-02-04 @ 13:31:31
URL: http://blogg.aftonbladet.se/yrre
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Annika: Då får du kanske mer tid åt din trädgård nu? Om du har någon egen vill säga.

2010-02-05 @ 10:25:13
Postat av: Gry

Jag läser 3:e året på Alanrp nu och det är en super bra utbildning. Sen finns det såklart brister som att det under utbildningen inte är någon praktik för det anses inte akademiskt. Jag är väldigt nöjd med min utbildning och har nu valt att fortsätta med en master inom landskapsplanering vid Alnarp. Berättar gärna mer om nån undrar !!

Kram Gry

2010-02-08 @ 17:26:04
URL: http://grysigurdsdotter.blogspot.com/
Postat av: Siv

Högskolan i Gävle har en 2-årig trädgårdsmästarutbildning med möjlighet till både kandidat- och magisterexamen. Utbildningen är utlokaliserad till Wij Trädgårdar.

2010-03-24 @ 10:17:37
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Gry: Lycka till med din master Gry!



Siv: Tack för upplysningen...den ligger på listan nu.

2010-03-24 @ 17:09:33
Postat av: Johan

Läser KY på Säbyholm. Lärorikt och roligt trots att jag pysslat mycket med odling innan. Arbetsmarknaden känns väl föga tillgänglig. Men hoppas på att slita ihop egna odlingar att leva på framöver. Så får man söka EU-stöd och leva på vatten och bröd ;)

2010-04-25 @ 00:26:22
URL: http://growblog.void.nu
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Johan: Jag önskar dig lycka till med studierna och med ditt arbete i framtiden.

2010-04-25 @ 08:28:14
Postat av: Maria

Hej! Jag har gått en kurs i ekologisk odling som drivs på distans med träffar en gång i måndaden på Överjärva Gård i Solna. Jag kan varmt rekommendera den för alla som vill utbilda sig inom trädgård men kanske inte är redo att ta steget direkt till en heltidsutbildning. Mer info om kursen finns här: http://www.sv.se/templates/AvdStandardPage____49912.aspx?epslanguage=SV

2010-10-09 @ 11:53:19
URL: http://maria.norrlage.se
Postat av: Maria Andersson

Jag var inne och kollade på Studiekanalen som hade ett antal trädgårdsutbildningar presenterade. Många kanske redan är nämnda, men jag tänkte ändå tipsa om det finns utbildningar att söka inom trädgård på

http://www.studiekanalen.se/

2011-03-08 @ 16:11:52
URL: http://www.studiekanalen.se
Postat av: Jacquie D.

Hi !

I am a young African girl, a student in Ivory Coast West Africa.

I would like to continue studying in Sweden. So I want to know what is required from my part to be admitted to your school .

I would be happy to get a response from you.

Sincerely.

Jacqueline D

2011-08-08 @ 11:13:22
Postat av: Anonym

Ekobruk på Gunnebo slott 1 årig utbildning i Mölndal.

2011-08-11 @ 22:00:47
Postat av: L

Jag har läst ekobruk på Gunnebo slott. Jag skulle INTE rekommendera den. Ingenting fungerar, finns ingen respekt för elevernas tid och man utnyttjas som arbetskraft, många lärare är urdåliga och du får betyg på personlighet.

2011-10-30 @ 19:32:00
Postat av: slottsträdgårdsmästaren

Det låter inte alls bra L.

2011-10-30 @ 19:40:02
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Linda

Det skulle vara roligt att höra ifrån någon som gått distansutbildning på trädgårdsakademin!

2012-01-02 @ 10:19:21
Postat av: Anna Johansson

Jag funderar på att gå Trädgårdsakademins distansutbildning diplomerad trädgårdsarkitekt. Är det någon som gått den? Skulle gärna vilja höra lite åsikter och synpunkter. Har den allt teoretiskt som branschen kräver? Vad krävs för praktiska kunskaper utöver utbildningen för att sedan få jobb?

Anna

2012-01-30 @ 14:43:57
Postat av: Therese Hagerman

Hej Linda!

http://www.tradgardsakademin.se/referenser/referenser hittar du intervjuer med några av våra kursdeltagare. Har du andra frågor så kontakta oss på [email protected] så svarar vi så fort vi kan!



Vänliga hälsningar



Therese Hagerman

Trädgårdsakademin

2012-02-03 @ 09:48:39
URL: http://www.tradgardsakademin.se/
Postat av: Therese Hagerman

Hej Anna!



Vad roligt att du är intresserad av utbildningen till diplomerad trädgårdsarkitekt! På http://www.tradgardsakademin.se/referenser/maria-forsell-traedgardsarkitekt finner du en intervju med Maria, som just nu läser utbildningen. Du kan även mejla oss på [email protected] så skickar vi hem informationsmaterial till dig.



Vänliga hälsningar

Therese Hagerman

Trädgårdsakademin

2012-02-03 @ 10:02:03
URL: http://www.tradgardsakademin.se/
Postat av: Annie Herbertsson

Hej

Jag funderar på att söka in till trädgårdsmästare på skillebyholms yrkesutbildning utanför södertälje till hösten 2013.

Är den bra? Någon som har någon koll på de bästa trädgårdsmästar utbildningarna i Sverige?.

Jag är utbildad florist och har jobbat som de i 4 år, men vill gärna bredda mig lite.

Bor i småland, men kan tänka mig att flytta....

Tacksam för alla tips.

MVH Annie :)

2012-04-05 @ 11:04:19
Postat av: Inger Olausson

Trädgårdsutbildningarna vid Naturbruksgymnasiet i Dingle! Nu var det länge sedan jag själv läste där och är idag Hortonom, men det är det bästa jag gjort!
http://www.naturbruk.nu/sv/Startsida/Skolorna/Dingle/Utbildning/Nya-naturbruksprogrammet-Gy-2011/

2013-10-10 @ 11:32:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0