Site Meter

En dag i maj 1915 på Engsholm


Lindallén, bild från 1930-talet.

Jag läser i Engsholms förvaltningsrapporter att under sista veckan i maj år 1915 planterade man lindar i slottsparken och med all säkerhet  planterades vår allé vid det tillfället, den där majdagen 1915, året innan det nya slottet stod färdigt. När jag hade läst om planteringen av lindarna gick jag jag ut i den nu snart hundraåriga allén, tittade upp i de höga trädkronorna och det kändes plötsligt väldigt speciellt.

Jag tyckte mig se männen där de arbetade med att gräva alla planteringsgroparna för parklindarna som kommit från Tyskland och träden som väntade på att få sin plats i slottsparken. Avståndet mellan träden i allén var 9 meter.
Det finns idag 77 st. parklindar i vår slottspark, inklusive allén och jag tror att de flesta av dessa planterades under den här tiden och skulle då snart vara 100 år gamla. Med all säkerhet hade lindarna fraktats hit med båt.

Då i månadsskiftet maj-juni som är den vackraste tiden här ute hördes säkert liknande fågelkonserter som jag själv lyssnar på under försommaren men då hörde man inte det svaga bruset från E4:an långt där borta mot Järna.
Människorna som vistades här på Engsholm den där försommaren 1915 njöt säker lika mycket som vi gör idag av den vackraste årstiden. Tyvärr hade de inte någon sommarsemester att se fram mot, det var hårt arbete som gällde men jag tror nog ändå att livet var lite enklare för dessa människor under den här tiden på året än det var under vinterhalvåret.

Under samma vecka som lindarna planterades så står det i boken att potatislandet har gödslats och man har plöjt trädan. Vidare har man kört tegel och virke till slottsbygget.
Man har även arbetat med slöjd- och smidesarbeten och dikat på ägorna.


Lindallén syns till höger. Bild från 1930-talet.

1915 är det året då Einstein utvecklar sin relativitetsteori och i Danmark får kvinnor rösträtt.


Engsholm 3 maj. 1921 av Carl Landström
  • Brukat för vårsådd och sått färdigt alla sädessådd vid engsholm och ringvältat.
  • Harvat i fruktträdgården.
  • Brutit upp berberisbuskar.
  • Kört bort sten i vårsädeslanden.
  • Kört in de sista rotfrukterna.
  • Reparerat stängsel kring Ekbacken.
  • Sått gräsfrö i bete Borghaga.
  • Hämtat ladugårdskarl vid Vibynäs.
  • Harvat rotfruktsjorden och sått ut kontsgödsel.
Engsholm 17 maj 1921
  • Sått grönfoder och gräsfrö i fruktträdgården.
  • Sått kålrötter.
  • Brukat potatislanden och satt potatis.
  • Sladdat på trädan.
  • Brutit berberisbuskar.
Engsholm 20-26 juni 1921
  • Täckdikat å trädan.
  • Plöjt ner gödsel trädan.
  • Skumplöjt trädan.
  • Kupat potatis.
  • Lag om hjulringar.
  • Ordnat för midsommar.
  • Slaktat gödkalv till hushållet.

De här lindarna kan stå här i flera hundra år till om de inte förstörs av felaktiga beskärningar av kommande slottsträdgårdsmästare....


Kommentarer
Postat av: Lena

När historiens vingslag drabbar en så blir det mäktigt!

Postat av: Mariana

Ja det är lite skillnad på storleken, tur för oss att det planterades så mycket alleér förr.

2009-11-28 @ 13:43:34
Postat av: Bruno Walther

Vacker allé. Jag håller med hjälp av Vägverket på att bygga en allé och har fått lindar som heter Tilia cordata pallida. Jag har lite svårt att få ihop det med nätets bilder på lindar. Är det kungslind, eller är det skogslind? Någon som vet.

Tack för hjälpen

Bruno Walther

2009-12-01 @ 16:10:04
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lena: Ja visst är det!



Mariana: Jag tycker att vi borde plantera mycket fler alléer idag.



Bruno Walther: Det är en parklind Tilia x europaea som kallas Kejsarlind på svenska. Se mitt inlägg om lindar här

http://gardener.blogg.se/2008/march/skogslind-och-parklind.html

2009-12-01 @ 16:47:54
Postat av: Bruno Walther

Bäste Slottsträdgårdsmästare.

Stort TACK för den uttömmande artikeln om lindar. Jag fick svar på alla mina frågor och ser fram emot Din artikel i sommar. Min familj och jag bor i Skåne där det enligt landskapsarkitekter och andra är alldeles för få träd varför vi bidrar på vårt sätt med en allé.

Vänligen

Bruno Walther

2009-12-01 @ 17:21:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0