Site Meter

Boängen - en plats i Närke



På en vacker plats i Närke tillbringade jag helgen. I ett gammalt före detta församlingshus har man inrett ett boende som är både varmt och vackert.

Jag trivdes mycket bra på den här platsen där man hämtar sitt vatten i en källa, där man med vin i glasen i rummet intill köket spelar tidig Bowie på en gammal vinylskivspelare, där vildvuxna knotiga gamla äppelträd blommar ikapp med stora vildvuxna syrenbuskar, där man sitter vid ladans vägg och ser solen gå ner över åkrar och ängar efter grillningen och där älvorna dansar på den där ängen senare i den dimmiga försommarnatten och där man äter frukost i den stora salen  med kyrkofönster och där det är 6 meter i takhöjd.

Källan där man hämtar vatten heter Brännakällan och vars vatten sägs ha övernaturliga krafter vid midsommar, vatten som ger hälsan tillbaka och varslar om årets händelser. Vattnet var det godaste jag någonsin druckit och jag borde tagit med lite för att dricka under midsommarhelgen.

Det första huset här stod färdigt 1923 och brann ner till grunden då det skulle invigas under julen.  Huset byggdes upp igen och ett år senare stod detta hus färdigt. Här bodde kyrkovaktmästare Gustaf Löf till sin död 1961. Huset användes till musikgudstjänster, söndagsskola mm. 1997 såldes huset till en privatperson i Örebro då el drogs in. Två år senare ´´hittades´´ huset under en bilfärd, kärlek uppstod och huset hamnade till slut i helt rätta händer.

I Närke kan man fortfarande hitta vackra gamla hus och torp som inte renoverats till att bli moderna bostäder. Jag såg många drömställen längs de slingriga grusvägarna och kan man bara släppa kravet att bo vid kusten så kan man hitta ett vackert hus med drömträdgård här för en bråkdel av vad en etta med kokvrå kostar i en förort till Stockholm.
Vi besökte Brevens bruk en av dagarna.





Brännakällan i Testa








I sommarnatten dansade älvorna på ängen. Tack för en oförglömligt vacker helg Katarina.

In my madness
I see your face in mine
I keep a photograph
It burns my wall with time


Kommentarer
Postat av: TEsa

Vilket underbart gammalt hus..

2009-05-27 @ 07:43:07
URL: http://mittgamlahus.blogspot.com
Postat av: Lillebeth

Ja alldeles underbart. Vad är väl en bal på slottet mot detta. Faktiskt och absolut ingenting. Så vackert.

2009-05-27 @ 09:43:53
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Pia

Vilket härligt gammalt ställe, du lyckas då hitta riktiga smultronställen överallt!



2009-05-27 @ 10:40:56
Postat av: Åsa!

Det är lätt att bli fixerad vid havet. Lätt att glömma bort hur många dagar på året det blåser snålblåst och är kallt. Hur växter, människor och djur hukar och böjer sig mot marken för att komma undan vinden.

2009-05-27 @ 12:49:44
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Yo

Oups,Camellia! Nu blev det fler syréner i alla fall! Men går det att fota ett kärt, litet torp utan att få med syréner? Nej, knappast:) Yo

























2009-05-27 @ 13:05:09
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

TEsa: Så är det!



Lillebeth: Håller med dig! Det är ett vackert hus och en vacker plats.



Pia: Men det här har inte jag hittat...bara besökt!



Åsa: Nackdelar kan man hitta överallt. Jag är född i en skärgårdsstad och har svårt att vara för länge i inlandet men här skulle jag få ro en bra stund.



Yo: Det kommer ännu mer syréner i nästa inlägg. Vet inte om det här är så litet torp direkt...inget torp alls helt enkelt men kärt är det absolut. Camellia får hålla sig borta från några inlägg helt enkelt...

2009-05-27 @ 13:17:50
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Kersti

Det låter som en vilsam och meditativ helg. Du har kanske börjat träna lite smått :). Egentligen är det inte så svårt bara man tar sig tiden och sätter sig ner.

2009-05-27 @ 22:46:48
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: billan

Vilket paradis på jorden!

Du skull tagit lite stärkande vatten med dig hem i en flaska, rätt va det är behöver man en slurk....

Jag har föresten en idiotisk vattenflaska i mitt vitrinskåp, vår käre Uffe kastade den på mig under Club Zebra konserten. Jag som inte ens kan fånga en lyra tog den lätt som en plätt. Jag vet att det är fånigt att spara en sån sak. Men jag blir glad och lycklig när jag tittar på den, sjukt va???

2009-05-27 @ 22:54:05
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Kersti: Ja...lite meditativ faktiskt.



billan: Förstår dig! Det är ungefär samma sak som om Lasse Berghagen hade kastat sin vattenflaska till mig.

2009-05-27 @ 23:30:48
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anette

Så vackert, äppelblom och rött med vita knutar :)

Lite roligt att veta att det finns fler Boängar, vi bor ju också på den adressen.

2011-01-05 @ 10:21:44
URL: http://daylily-potager.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anette: Aha...vad kul. Det finns nog många Boängen i Sverige.

2011-01-05 @ 10:39:38
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0