Site Meter

Mälaren runt

Nu i helgen blir det en utflykt runt Mälaren och det kommer att bli besök på några platser som lockat länge, bo (på slott) och äta gott, fika, vila, spana i några parker, dyka ner i några trädgårdar (så att jag får min trädgårdsterapi)....och fika ännu mer...!

Kan man fika i Flen?
Tänkte också ge Flen ännu en chans att få visa något som kan vara vackert eller spännande. Tidigare utnämnde jag Flen till Sveriges fulaste stad (se inlägget här och läs Idas underbara kommentar) och det kanske var orättvist....nu ska Flen granskas i sömmarna med nya ögon.

Se filmen om Flen här...zzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Trevlig helg önskar jag alla som hittat hit!



Dagens låt


Kommentarer
Postat av: toraviola

Ha, ha! Vi var med om samma upplevelse när vi för snart två år sedan tittat på en sommarstuga och svängde in i Flen för att fika. Fult, inga matställen. På väg ut ur stan såg vi till sist ett fik och parkerade bilen men tvärvände när vi såg att fiket hette Sions hus... sambon är inte så förtjust i "hällörade". Vi såg inget annat än "Grill, pizzeria, kebab" förrän vi var hemma igen. Hoppas du ska till Yxtaholm. Den i särklass godaste mat vi ätit på slott/konferensställen (frukosten är absolut underbar). Trevlig och avspänd personal också.

(Stugan blev vår. Vi åker in till "människobyn" - Malmköping - för att handla och fika på trevliga Café Ottilia. Rekommenderas om du har vägarna förbi.)

2009-07-09 @ 21:23:43
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

toraviola: Yxtaholm var det tänkt men det var fullt på grund av bröllop i helgen, det blir ett annat slott. Det där caféet finns också planerat....men vi ska absolut ge Flen en andra chans...jag ger mig inte förrän jag hittar något vackert där.

2009-07-09 @ 21:30:45
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ronja

Trevligt med Mälaren runt! Har du tid över får du gärna höra av dig om du passerar i krokarna. Här finns bl.a. Sveriges godaste mjukglass om det kan locka.... ;)

Flen har jag inte så mycket till övers för, men Malmköping kan vara riktigt mysigt. Ur trädgårdsperspektiv kan jag dock inte uttala mig, eftersom det var långt före det intresset drabbade mig.

2009-07-09 @ 22:09:42
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Londongirl

Vad mysigt det låter att bo på slott och äta god mat. Lycka till med din återupptäckt av Flen! :-)

2009-07-09 @ 22:09:59
URL: http://tankevagor.blogspot.com
Postat av: Ronja

Haha... såg att jag missade att skriva att jag bott i Malmköping. Så sista meningen syftar på den här kommentaren! :D

2009-07-09 @ 22:11:23
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: billan

Skall bli spännande att se om du lyckas hitta skönheten i Flen.(jag har misslyckats). Idas kommentar är mer än underbar....

Ha det riktigt gott i helgen!

2009-07-09 @ 23:14:01
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Annelie

Mälaren runt låter både spännande och härligt, hoppas Du får det RIKTIGT SKÖNT.

2009-07-09 @ 23:29:06
Postat av: Marie

Nu ska vi vara snälla. Jag bor iofs 5km utanför Flen, i en gammal fabrik i Mellösa, men Flen är ett municipalsamhälle förstört av 60- och 70-talets betong. Ska man se Flen så bör man åka till Malmköping, Sparreholm, Skebokvarn Mellösa, Bettna och allt runtomkring Flen.

Harpsund, Yxtaholm, Hedenlunda - de stora herrgårdarna.. Ekenäs - På vägen mot Nyköping finns (fanns) en fin handelsträdgård, med mycket fina vägar. Blaxta vintillverkning utanför Vadsbro, Janne utanför Malmköpiing som odlar Gourmetgrönsaker med mera( man kan se hans växthustunnlar vid Grinda på vägen mot Flen)

Sparreholms slott med en fantastisk samling gamla bilar, och en härlig Lindallé, Jürss mejeri i Flen som gör världens godaste ostar..Warbro Kvarn som maler gott mjöl, med mera...



(Ronja: själv är jag uppvuxen i Malmköping/Dunker)



Vill man se trädgårdar i Flen så ska man in bland villorna. Det finns några trädgårdsentusiaster som håller öppen trädgård, det ska finnas ngn websida för det.



Kort sagt, man måste åka runt lite för att se allt fint.

(lite broschyrer; http://www.flen.se/templates/Page.aspx?id=12423 )



2009-07-10 @ 01:39:35
Postat av: Marie

Söker du boende, så prova Plevnagården i Malmköping,

2009-07-10 @ 01:42:39
Postat av: Caroline ♥

Hej! fin blogg!!!

ska vi följa varandra på bloglovin?



För ny musik kolla också gärna in: http://coolwhateva.blogg.se/

2009-07-10 @ 02:25:24
URL: http://babymamadrama.blogg.se/
Postat av: Gry

Då får vi hoppas på att Flenn blir bättre denna gången. Ha det bra på slott med fika!

Kram Gry

2009-07-10 @ 16:00:02
URL: http://grysigurdsdotter.blogspot.com/
Postat av: Marie

Kollade in din film om dagens låt, och döm om min förvåning. Mannen till höger är ett gammalt ex.

Ja, jisses.

2009-07-10 @ 17:32:33
URL: http://kaffekopp.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Ser fram mot att se Malmköping där jag aldrig varit men som så många talar gott om.



Londongirl: Jag hoppas att kunna ta Flen till mitt hjärta den här gången.



billan: Ja Ida är en idol bland alla som kommenterar...öskar att hon kommer att kommentera helgens besök också.



Annelie: Det blir nog fint tror jag.



Marie: Jag är snäll ...bara lite undrande över Flen och då menar jag själva samhället Flen. Jag vet att omgivningarna är vackra. Tack för tipset om Plevnagården...men den här gången blir det att bo på slott!

Så fint att du fick exet med på ett hörn också...



Caroline: Jag använder inte bloglovin utan följer bloggarna på Google reader.



Gry: Vi får se...det kommer rapporter i början av nästa vecka. Ha det gott!



2009-07-10 @ 21:00:56
Postat av: Kersti

Åker du E20 och sedan 55:an mot Flen så finns ett trevligt fik vid Björndammen. Väl värt ett besök. Mackor med hemlagade köttbullar och annat smarrigt.

Håller med övriga att Malmköping är en trevlig köping att besöka. Mitt torp ligger ca 1 mil därifrån så på sommaren åker vi ofta in dit.

2009-07-10 @ 23:27:12
URL: http://plommenad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0