Site Meter

Hastighetskameror

Hastighetskameror
Åkte bil i Sörmland idag. Skulle på studiebesök till en vacker plats. Körde på små vägar långt från Europavägarna. Sörmland har ett mjukt och vänligt landskap, små torp och stora herrgårdar. När jag kom ut på 57:an och 56:an så upptäckte jag för sent att hastighetskameror var uppsatta efter vägen och med stora skyltar uppmanades trafikanterna att hålla den tillåtna hastigheten. Om man överskred gränsen så fotograferades man och registrerades automatiskt.
Lagar och ordningar är till för att följas och jag tycker absolut att man ska hålla den tillåtna hastigheten. Problem uppstår däremot då bilister blir rädda att träda över gränsen då kameror stirrar ilsket vid vägkanten och kör då långt under den tillåtna hastigheten. Det är ju ganska svårt att hålla en hastighet exakt om man inte har farthållare. Nu blev det en lång kö som gick i 60 på 70-väg.....stressade och arga trafikanter gjorde en del märkliga omkörningar. Eftersom den som körde om inte ville köra fortare än 70 så tog omkörningarna en väldig tid....inte trafiksäkert alltså. På ett ställe var jag ensam på vägen och höll 70....i backspegeln såg jag bara grillen på en långtradare, föraren undrade nog varför jag körde så sakta, möjligen hade han inte sett skyltar och kameror. Vi måste nog lära oss köra bil på ett nytt sätt nu. Själv kommer jag inte att överstiga den hastighet som står på skyltarna. Anar att jag har en böter på hallgolvet inom kort.

Flen
Stannade i Flen för att äta.....det fanns inga restauranger där!  Körde en runda i Flen...det måste vara Sveriges fulaste stad. Som om de ansträngt sig för att bygga hus, centrum, ja allt så fult som möjligt. Allt var fult och jag fick nästan kväljningar innan jag lyckades ta mig ut ur staden igen. Vilka bor här? Och varför bor de här?

Vattnar i slottsparken när jag kom tillbaka. Björkarna gulnar och gräset har samma färg. Det kom några droppar regn idag men det retar ju bara växtligheten som behöver ordentligt med regn nu. Måste kolla vädret för fem dagar och håller tummarna. Förlåt alla semesterfirare men nu börjar det bli kris.

Kommentarer
Postat av: Ida

Finns ett dussin ställen att käka på i och runt Flen. Sörmland och Flen är vackert, du kan vara ful din jävel.

2007-10-12 @ 20:46:50
URL: http://idisens.tjejsajten.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ida: Det är bra att du trivs och försvarar din hembygd. Det var bara en spontan reflektion den där dagen, men jag gör gärna ett nytt försök. Tala om vad jag ska se i Flen.

2007-10-13 @ 07:06:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0