Site Meter

Rosa, Climbing Bonica



Climbing Bonica är nog en ganska ny ros eftersom den inte finns med i Lars-Åke Gustavssons rosenbibel ´´Rosor för nordiska trädgårdar´´.
Jag upptäckte den för två år sedan och idag är jag mycket glad och även överraskad att den blivit så otroligt fin. Det sägs att den blir upp till 2 meter hög men en av mina tre exemplar har passerat den gränsen. Den blommar helt otroligt nu i andra halvan av juli och växer tillsammans med clematis ´Södertälje´. Den är varmt rosa i olika nyanser beroende på hur länge den blommat och den doftar mycket svagt....eller ingenting. Blomningen börjar i juli och fortsätter till senhösten.

Den är härdig och till zon 5
Den här klätterrosen har blivit en klar favorit för mig trots att den saknar doft. Den har så många andra bra egenskaper som väger upp...så som frisk, tålig, härdig, blommar länge och rikt.
Den kan vara svår att få tag på....Zetas trädgård i Stockholm har den inte.






Kommentarer
Postat av: Ronja

Riktigt snygga ihop!

2009-07-22 @ 20:46:54
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: Maria Perlskog

Climbing Bonica säljs på TrädgårdsHuset i Skarpnäck.

Underbar ros.

2012-03-19 @ 12:05:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0