Site Meter

Södermalm - Sofia


I de här husen vid Kvastmakartrappan bodde Henning och Lotten i Fogelströms Stad-serie.



 
28 februari 2009
 
 
Sofia ligger i stadens utkant och är sista utposten innan ´´landet´´ Nacka. Vitabergsparken (karta) är den stora lungan i det tätbebyggda Södermalm och gör Sofia till den grönaste stadsdelen här uppe. Renstiernas gata drar gränsen mellan Katarina och Sofia och idag när jag gick över gatan till Sofia så skingrade sig molnen och solen sken under hela tiden som jag befann mig i Sofia.

Jag kom från Nytorget och vandrade upp i Vitabergsparken där jag hängde över planket till Uffes och Jacks stuga igen (se sommarbilder). Eftersom det här är en park med många stora träd så ser man inte Sofia kyrka på samma sätt på sommaren som nu och den ser lite märklig ut den här unga kyrkan som invigdes 1906. Det ser ut som om hela kyrkan är ett torn som står på marken och jag vet inte om jag ska tycka att den är vacker men jag tycker om att se tornet på håll.

Vandringen gick genom parken och bort mot friluftsteatern där Carl Anton höll till med sina TV-sända spelningar. Han bor bara 50 meter från platsen och där inne på hans gård har vi varit flera gånger och beskurit träd i början av 90-talet.
Inne på hundgården står hussar, mattar och hundar i en stor samling och diskuterar hundar....
Här finns café på sommaren och hela Vitabergsparken är verkligen en plats att vila och varva ner på för en stressad storstadsbo.

Jag går upp mot Åsögatans slut och Åsöberget som har en fantastisk utsikt över Stockholm och jag fortsätter vandringen ner mot Lotsgatan och över Folkungatatan för att ta mig upp till Stockholms mest kända turistgata, Fjällgatan.
Ur turistbussarna kommer folk från hela världen för att fota utsikten över stan. Jag hade tänkt äta en sallad på Hälsans hus där på Fjällgatan men alla bord var upptagna.
Vad säger man då om Sofia?  Det här är den delen av söder som verkligen bör visas på sommaren eftersom den är så grön. Den har inte heller några stora ståtliga hur att visa upp men närheten ut från stan och den stora parken gör att jag nog helst skulle bo här om jag skullet bo på söder...eller i Högalid med sin närhet till Långholmen och broarna till Bromma....
Karta.
Söderliv


Monika Nielsens halva hus på Bergsprängargränd.


Det här var Svenska ords stuga och här har Hasse och Tage skrivit svensk historia med sina revyer bland mycket annat.


Här är Uffes och Jacks hus igen med sin närhet till kyrkan.


Det här är Werner Groens malmgård som ligger granne med Vitabergsparken och som jag ska besöka i sommar för att undersöka närmare. Visserligen har jag jobbat där inne flera gånger med beskärningsjobb men nu vill jag se vad som växer där inne.



För er som vill hälsa på hemma hos Carl Anton så bor han i detta hus, alldeles vid hundgården.


Vid Åsögatans slut har man misshandlat träd igen och jag vet inte hur många nystympade träd jag sett här uppe idag (ta bort trädet i stället).
Lite kändisinfo igen då....Britt Edvall (som var gift med Allan Edwall) bor över gatan är och en bit ifrån bor Joppe Pihlgren i 203:an och tro det eller ej men jag har faktiskt varit inne på hans gård och sågat ner .....pilgrenar.


På 1960-talet genomgick många av söders kåkar en grundlig renovering. Här är huset på Åsögatan 195 under och efter renoveringen.


Utsikt från Åsöberget och man ser Fåfängan högt uppe till höger där man kan fika bland annat....


Huset där Per Anders Fogelström bodde, Fjällgatan 28 med utsikt över hela Stockholm.


Lotsgatans små kåkar. I huset närmast bodde på 80-talet en mycket gammal kvinna som hette Horney och som hade suttit modell åt Anders Zorn berättade hon för oss.


Fjällgatans utsikt över stan.

Dagens låt

De övriga Söderförsamlingarna är:
Maria
Katarina
Högalid

Kommentarer
Postat av: Claus

Mmmm, vilken härlig morgonpromenad. Tack för den. Huvudstaden är verkligen vacker året om./Claus

2009-02-28 @ 08:20:48
URL: http://Koloniet.blogspot.com/
Postat av: Ronja

Det är roligt att få följa med på dina vandringar i Stockholm. Tack för titten!

Ha en riktigt skön helg!

Ronja

2009-02-28 @ 08:24:40
URL: http://hundramiljoner.blogspot.com
Postat av: billan

Det var en verkligen en stärkande och lärorik promenad du tog mig med på så här på lördagsförmiddagen! Tack.....

2009-02-28 @ 09:51:21
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Lillebeth

Borde inte du använda ditt språk och dina bilder till böcker om Stockholm? Tänk om du redan har gjort det. d

Då är jag en fågelholk;)

2009-02-28 @ 11:17:01
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Claus: Ja man märker byggnaderna bättre när träden är nakna.



Ronja: Vad bra...då vandrar vi vidare!



billan: Varsågod!



Lillebeth: Oj ..nä..jag smyger nog omkring i bloggvärlden i stället...men tack för din tanke!

2009-02-28 @ 15:40:15
Postat av: Staffan H

Det är roligt och intressant att se hur andra hanterar ungefär samma motiv som jag själv fångat ungefär samtidigt. Dina personliga kommentarer om platserna från din tid i familjeföretaget gör det till fin och trevlig läsning!

2009-03-02 @ 12:16:40
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Staffan H: Dina bilder från Sofia var mycket snygga Staffan.

2009-03-02 @ 18:50:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0