Site Meter

Malus ´Professor Sprenger´



Den här prydnadsapeln är känd och mycket använd i Sverige. Det är ett litet träd med kägelformad krona och trädet blir sällan högre än 3-4 meter högt och lika brett. Det blommar mycket rikt i maj med vita blommor som är rosa i knoppstadiet. Trädet är friskt och trivs bäst i full sol och i näringsrik jord, är härdig upp till zon 5.

På hösten bildas vackra gul-orange frukter som fåglarna älskar. Liksom de flesta prydnadsträd så blommar även den här sorten bara under en kort tid....men då njuter man desto mer av den vackra blomningen. Här hemma i Alvik-Bromma lyser sju stycken av de här träden upp torget i mitten av maj tillsammans med sorten Red Star.
Lite överkurs: Grundstammen är Malus pumila 'Doucin MM111'
Fler bilder av trädet här.



Bild från 11 oktober 2009

Register för Dagens växt
.

Kommentarer
Postat av: Anna

Hej!

Jo, jag har en fråga; jag försöker finna lite bloggar och böcker om gamla (eller nya i gammal stil) torp trädgårdar, vet du om några? Sedan en fråga till som du kanske kan hjälpa mig med; jag försöker finna ut i vad för zon mitt torp ligger i, på kartan skall det var a i zon 3 (det ligger utanför Sunne), men torpet ligger mitt i skogen uppe på ett berg. Tror du kanske att det kan var så att det egentligen ligger i zon 4 el. t.o.m zon 5 eftersom det är så högt upp? Skulle bli jätte tacksam för svar eftersom jag är totalt villrådig.. och äppelträden måste ju bli planterade någongång..

Mvh, Anna.

2009-02-11 @ 21:49:00
Postat av: Anonym

Härligt att låta sig inspireras av dina blommande bilder!

Här i min trädgård i Bergslagen är det minst tre dm snö och flera minusgrader. Men ljuset börjar återvända och en del fröer är beställda och jag har beställt några ettåriga äppelträd till häck, ympade på härdiga B9 samt ett par bigaråträd på GiSelA5. Jag räknar med att de därigenom ska klara zon IV/V.

Nu väntar jag bara på att en trädgårdmästare med rejäl spade ska dimpa ner från ovan. Men skulle det inte ske, så får det gå ändå. Redan i höstas förberedde jag planteringsställena, så det är ju bara det roliga som återstår.

GJ

2009-02-11 @ 21:52:27
Postat av: Staffan H

De här inläggen är både trevliga och intressanta att läsa. Tackar så mycket för dem!

2009-02-12 @ 01:06:50
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Anna: Vet ingen bok direkt men jag läste en artikel av Lena Israelsson om torpträdgårdar i någon av förra årets Allt om Trädgård men vet inte vilket nummer. Du har helt rätt att man inte ska helt ska gå efter zonkartan utan olika lägen kan förändra förutsättningarna. Så välj du ett äppelträd som är ordentligt härdig.



GJ: Spännande med din ääpelhäck..du får berätta hur det går sen.



Staffan H: Tack själv Staffan!

2009-02-12 @ 09:04:10
Postat av: Anna

Tack för hjälpen, skall kolla upp artikeln!

anna.

2009-02-14 @ 22:32:32
Postat av: Susanne

Hej

Hur ser rotsystemet ut? Aggresivt eller litet?

2010-04-09 @ 10:05:16
Postat av: Lars Forslin

Hej!
Troligen denna sort som är planterad en masse på Ulriksdals begravningsplats och som vi på Hvilan beskar en 20-tal utav under våren. Står i full blom denna helg. Rekommenderar ett besök i denna vackra tid, det är rena Nangijala där nu. Strax före Rappnes, på vänster hand.

2016-05-20 @ 08:53:05
Postat av: Hasse Wester

OK Lars! Blommar helt galet i Alvik nu framför Medborgarhuset!

2016-05-20 @ 16:31:02
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0