Site Meter

Hur är det med Rosendal egentligen?


På flera håll har jag hört att Rosendals trädgård skulle ha tappat lite av den stjärnglans som har legat över den här trädgården på Djurgåden under många år. Jag har varit där ute flera gånger i år och har nog inte funderat så mycket över att något skulle blivit sämre, så jag bestämde mig för att kolla läget denna lediga onsdag. 

Redan vid åttatiden var jag på plats och jag var den enda besökaren den här vackra vindstilla morgonen i början av augusti.
Trädgårdspersonalen var i full färd med att göra trädgården snygg genom att kratta alla gångar och snygga till bland självplocket vid sommarblommorna.

Kritiskt vandrade jag runt och fotade överallt och vart jag än såg så var det mycket vackert. Det blommade helt otroligt ute på fälten med självplock och perennplanteringarna var vackra trots att den bästa blomperioden redan varit.
Jag tyckte att allt såg prydligt och vackert ut. Nedgången kanske rör caféet?  Jag fikade där förra helgen och morotskakan smakade lika bra som alltid. Men jag vet ju inte hur det var med det andra som säljs.
Borta vid kålträdgården vet jag att det såg lite tomt ut förra gången jag var här, nu gick jag inte bort dit.

Ni som besökt Rosendal kan väl berätta hur ni upplever platsen i år jämfört med tidigare år?
För mig är Rosendal fortfarande en favoritplats i Stockholm.

Planteringen heter skymning

Den här nyanlagda örtagården med de blå betpngmurarna har jag lite problem med - får lite rysningar av den blå färgen.

Här på Blockuddens café blev jag lovad kaffe trots att de skulle öppna först två timmar senare. Jag satt där och väntade och lyssnade på vågorna som sköljde upp mot den lilla stranden och tänkte mig en fin morgonfikastund på det café som har Stockholms bästa läge. Plötsligt kommer en nästan ilsken man och säger att jag måste lämna platsen då han ska stänga grindarna.
- Jag har blivit lovad kaffe, försökte jag och nästan vägrade lämna min plats. Jag blev lovad kaffe av kvinnan som släppte in mig!
- Vi öppnar om två timmar, sa han.
Vid utgången frågade jag om öppettiderna.
- Det står på skylten där, sa han och pekade.
Hej och hå - här var det knappast service och gästvänlighet av högsta klass. Synd på ett så fint ställe. Hade han bara förklarat på ett trevligare sätt hade jag såklart förstått, men att nästan bli utkastad då man först blivit lovad kaffe.....!
Kanske dags att Blockhusuddens café börjat fundera över hur man behandlar sina gäster och även ser över öppettiderna. Man kan inte stänga ett sådant här ställe kl 17.00 och man borde faktiskt spontanöppna för morgonvandrande slottsträdgårdsmästare.....

Dagens låt.
.

Kommentarer
Postat av: Lilla B

Den blå färgen på betongmurarna störde mig rejält också - annars är jag inte så känslig. Innan jag läst under bilden fick jag för mig att det skulle bli en grund bassäng av något slag. Fortfarande får jag känslan av badanläggning snarare än örtagård.

Men det har ju regnat fördömt mycket i sommar....

2009-08-05 @ 19:29:04
URL: http://lillab.blogspot.com
Postat av: Ramona K

Dina bilder visar en mycket vacker anläggning. Det ser ut som om Rosendals håller fanan högt. Är det inte ofta så att "man" anser att standarden sjunker när en känd person lämnar över stafettpinnen? Många gånger tycker jag det är ett oförtjänt gnäll som tyvärr sprids vidare.

Ha, jag tycker det är kul med lite oväntade inslag. Ska man slå till, borde man inte fega ut när det gäller färg. Det gjorde jag tyvärr. Hade tänkt chockera med en stark lila färg i trädgården men modet svek i sista stunden. Får se om jag får en ny chans längre fram.......

Hur jobbigt kan det vara att förse en morgontidig gäst med lite kaffe?? Kan tänka mig att han rycker undan stolarna kl 16.50. Morr.

Ramona K



2009-08-05 @ 20:16:35
Postat av: billan

Jag har ju som bekant en bit att åka så det blir inte besök där mer än ett par gånger per år. Senast jag var där var under den eländiga regnveckan i juni, höll mig då av förklariga själ mest i butiken och i cafeét...Men dina bilder visar att det är lika vackert där som vanligt, bortsett från det där vidriga blå......

Blockhusuddesmannen, fy vilket pucko. Fast å andra sidan fattar jag inte va du ska ut å göra så in i nordens tidigt!

2009-08-05 @ 20:50:00
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Mm..att planteringarna är upphöjda är bra då handikappade kan se och dofta. Men färgen....!



Ramona K: Jo det stämmer nog. Lasse Krantz har en förmåga att skapa och hålla en trädgård både vacker och intressant. Jag tycker dock att Rosendal håller mycket bra fortfarande.



billan: Tidigt?? Klockan var ju 8!!!!

2009-08-05 @ 21:29:00
Postat av: yrsa

hemkommen från nattskift, sitter o bläddrar bland dina foton, skall om nnån vecka till vår huvudstad o nu skall jag försöka se den med nya ögon, annars tycker jag helsingfors är trist o grått, men visst finns ju där också vatten o så. skall försöka hitta guldkornen, blev bara så förtjust i stocksholm när jag var där nu i våras. natt natt, nu är jag just så där lyxigt trött o virrig, skönt att sätta huvu på dynan-

2009-08-06 @ 07:22:16
Postat av: Lena

Är jag i Stockholm en gång om året så är det ofta - men garanterat besöker jag Rosendal. Även om det oftast blir i oktober - november så måste jag ut till caféet. Det är en sån underbart rogivande plats som motvikt till den sanslösa trängseln och stimmet i centrala stan som jag är ovan vid.



Trist med kaffet! Finns det någon på plats som kan sätta igång kaffekokaren så finns det ju ingen anledning att inte tjäna lite på morgonvandraren!

Postat av: Solåkra

Håller med dig. Rosendal är fortfarande en favorit.

2009-08-06 @ 12:28:48
URL: http://solakra.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

yrsa: Välkommen till Stockholm!



Lena: Ja det är verkligen en skyddad och lugn plats. Jag fick en kopp kaffe på café Ekorren som ligger en bit därifrån vid Biskopsudden så det löste sig.



Solåkra: Bra!

2009-08-06 @ 19:54:57
Postat av: Lillebeth

Kanske är det bara så att man tror att strålglansen försvann med Krantz? Ibland kan ju antaganden verkar som sanning. Eller?

2009-08-07 @ 09:47:36
URL: http://vidbergetsfot.blogspot.com
Postat av: Yo

Fattar inte vad folk får för sig! Av dina bilder att döma så är ju allt fantastiskt fint på Rosendals trädgårdar:)

Ibland kan man dock (som nu i Gbg) haft en mästare på besök som utökat arbetsområdet med det dubbla o följdaktligen halverar man då arbetsstyrkan året därpå. Egentligen skulle man då låta det förfalla men säg den trädgårdsmästare som inte kämpar på i det läget.

Ja, den blå färgen är verkligen en miss i kryddträdgården. Den konkurrerar ut växterna med sin dominans o onaturliga färg. En något bredare mur (som man kan sitta på) i kalksten hade varit vackert om ej innovativt, men formen kan ju få stå för det nya här. Den är ovanlig i Örtagård. Yo

2009-08-07 @ 11:33:27
Postat av: yrsa

tack, det är närmare ca 25år mellan mina senaste besök, nästa gång hoppas jag ligger närmare i tiden..

annars om den blåa färgen runt örtgården, jag tänker på nå isolering, om nå annat yttre skikt skall komma ännu?

2009-08-07 @ 14:04:08
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lillebeth: Kan vara så...det finns liksom ingen lika färgstark person på plats. Nuvarande trädgårdsmästare Antoine Berthelin är säkert mycket duktig och hörs ibland i radio men visst måste det vara jobbigt att ta Krantz plats.



Yo: Mm men det kanske är fiket som tappat ändå...någon sa att mackorna inte var som förr.



yrsa: 25 år låter väldigt mycket...

2009-08-07 @ 19:13:53
Postat av: Camellia

Jag har personlig erfarenhet (dock inte trädgård) av att ta över en institution och få tacklas med en massa besvikna, gnälliga stammisar. Låter dessvärre som om Ramona har rätt...folk AVSKYR förändringar, och skyller helst på den nykomne. Om den blå: knallblå dörr i trdgård kan vara urkläckert, men här var den kulören inte särskilt lyckad, håller med helt!

Postat av: den moderna munken

Jag har inte märkt någon skillnad alls, det skulle i så fall vara att växtbutiken är ovanligt fin i år, och i matvarubutiken trängs ju folk trots priserna. Rosendal är en av mina absoluta favoritplatser, om inte den mesta favoriten.

2009-08-08 @ 21:44:14
URL: http://www.metrobloggen.se/denmodernamunken
Postat av: Fundera grönt

Jag har också hört det där ... och vet inte riktigt om det stämmer. Var ju där och praktiserade precis och tittade då förstås med andra ögon än tidigare. Visst växer ogräset, och man kanske inte alltid hinner med alla områden samma vecka ... och även trädgårdsmästare har semester. Utan praktikanter skulle de inte hinna med allt...

Roligt med färska bilder därifrån. Det växer!

Tror allt du var där före åtta om du såg någon kratta. Åtta är det frukost :) och då är ska det redan vara krattat och fint! Ha en skön semester. Jag kom just hem från Österlen.

Nanna

2009-08-08 @ 22:27:30
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: Fundera grönt

p.s

Jag är inte heller så förtjust i utförandet av örtagården.

2009-08-08 @ 22:28:59
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: mino

Jag hör till de som varit kritiska. Jag var där dock för ca en vecka sen och jag tyckte att det var bättre nu när allt var mer uppvuxet i rabatterna. Men fortfarande så är den där charmiga lilla trädgården där hönshuset låg förrut jättetråkig, rosträdgården ser också ganska risig ut med mycket ogräs. Men å andra sidan är vi inte bortskämda med parker som känns aktuella i sthlm så Rosendal är ju klart sevärd ändå.

2009-08-09 @ 10:17:20
Postat av: Staffan H

Den blå färgen såg inte särskilt naturlig ut där och passar alls inte in. En liten färgklick kan vara kul, men det här är för mycket.



Annars är det väl med trädgårdar som så mycket annat: det går moden och trender i dem. Just nu ska väl trädgårdar se ut på ett annat sätt för att passa in. Jag har bara varit på Rosendal vid ett par tillfällen, men de verkar ha en grundstil som de håller sig till, men förändrar och utvecklar varsamt. Det kanske inte faller alla på läppen?

2009-08-11 @ 00:24:58
URL: http://staffanhuss.wordpress.com
Postat av: Londongirl

Jag tycker väldigt mycket om Rosendal...det enda som kan vara lite jobbigt är att det kan vara så otroligt mycket folk och köer om man kommer på helgerna. Var där för två veckor sen och tog mitt fika under äppelträden.



Vad trist att det där fiket hade sån personal!!! Vi brukar hålla till på Café Ekorren och där är de alltid så trevliga. (Äter middag där på kvällarna ibland och de håller öppet lite efter hur mycket folk det är) De brukar fråga om man vill ha en vattenskål till hunden. Sånt uppskattar jag.

2009-08-12 @ 17:58:50
Postat av: Lars

Det har ju annonserats efter en ny trädgårdsmästare, så det är väl lite inkörning för den nya. Inget att fästa sig vid allt för mycket, speciellt när det ser så bra ut som det gör på bilderna. Jag avlade ett besök i början av juli och mycket så väldigt bra ut: till exempel klängrosen R. longicuspis, och 'Seagull' blommade som aldrig förr - mycket imponerande och vackert. Kanhända snittblomsfältet var ltie senare än förra året, men det har ju med årsmånen att göra. Perennrabatten framför uteserveringen såg bra ut som aldrig förr, kan ha berott på att det regnat frikostigt på försommaren, den har en tendens att se torr ut annars.

Den blå muren på den nya örtagården har många kommenterat. Jag gissar att den ska se medelhavsblå ut, men som sagt, den blev nog lite skarp och konkurrerar med, snarare än framhäver, växterna. Där kan man lära av Capellagården som använder ölandskalksten i sin örtagårdsmurar vilket är diskret och vackert samtidigt.

2009-08-17 @ 10:31:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0