Site Meter

Blomsterfyrverkeri 1998

Kulturhuvudstadåret i Stockholm 1998
Rosendal lyfte sig ordentligt under kulturhuvudstadåret och blev till ett fyrverkeri av perenner och sommarblommor. Sommarblomsplanteringarna som Rigmor Celander och Mona Holmberg från Göteborgs botaniska hade komponerat var storslagna och här visades ´´Nordiskt ljus´´ för första gången, sommarblomskompositionen som sedan kom att finnas i många stadsparker runt om i landet. Bilderna här nedan är tagna med en gammal kamera och är inte i så bra skick.
15392-382
Nordiskt ljus

15392-384

Visst hade jag tidigare tyckt mycket om perenner men det var just planteringen ´´Skymning´´ som fick mig att falla för de perenna växterna. Stenkyndeln som kantväxt var perfekt och doftar min när man kommer åt den. Växtlistan på ´´Skymning´´ finns i min spaning vid Rosendal.
Det här året började jag i slottsparken och hade huvudet fult av idéer och växtförslag från den här utställningen på Rosendal som är det bästa jag sett i blomsterkompositioner....tillsammans med ´´Drömparken´´ i Enköping.
15392-383
Planteringen ´´Skymning´´

15392-385
´´Skymning´´ igen

I den mycket bra boken ´´Trädgårdsmötena på Rosendal´´ kan man frossa i växtlistor och följa hur utställningen kom till.
15392-386

Dagens jordspråk

Vi bör odla våra egenskaper,
inte våra egenheter.

Johann Wolfgang Goethe



Kommentarer
Postat av: Calle

Otroligt fin komposition! Jag börjar förstå att växter gör sig bäst "en masse". På dina bilder ser det ut som att alla blommar samtidigt vilket jag tycker är svårt att åstadkomma.

2007-01-09 @ 12:03:59
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Det svåra med perennplanteringar är att få dem att blomma under hela växtsäsongen. I stora planteringar är det lättare då man kan avsätta stora ytor för olika blomtider. På bilderna finns sorter som blommar väldigt länge...som stenkyndeln i framkant av Skymning...den blommar hela sommaren fram till frosten. Sedan har planteringen komponerats så att den ska vara som finast under den tid då det förväntas vara mest besökare i trädgården. Och sommarblommorna ska ju blomma hela sommaren.
Just nu sitter jag och ska beställa blomsterfröer.

2007-01-09 @ 12:39:01
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Gunnar

Hej
Min blogg: Ja det finns verkligen många fina trädgårdar o parker i England.Det var väntat när vi åkte dit.Jag blev mer positivt överraskad när vi var på Irland.Där finns det vekligen många fina "slottsparker"
--------------------------------
Sista dagen i september mötte vi amerikanska vänner som för första gången var i Sverige.Vi tog med dom till Rosendal som trots det sena datumet var praktfullt.Och så var det sensommarvärme.Rosendal är fint vilket tydligt framgår av Dina fina foton ovan.

Gunnar

2007-01-09 @ 16:36:14
URL: http://blogg.aftonbladet.se/5859
Postat av: Madsfredrikke

Hello my name is Cisco. English language is my second language . I visit sites like yours to learn new english vocabulary words and improve my english grammar . I hope to have effective communication and business communication for a new job in US. I learned a new word of the day from your site. I plan to be public speaking and business writing better now from your site. Thank you.

2010-02-25 @ 13:13:14
URL: http://madsfredrikke.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0