Site Meter

Julrosor i Ulriksdals trädgård

I Kivik på Österlen ligger Ulriksdals trädgård. Tidigt i juni besökte jag platsen och fick en privat rundvandring av Thord Ohlsson i den vackra och spännande trädgården från vilken man ser havet genom träden.
Här anordnas en julrosfestival varje år och bodde jag närmare skulle jag absolut besöka den.

Det bor ju en berömd författare/musiker här i trakterna men jag tror inte att han är speciellt intresserad av trädgård. Däremot är naturintresset stort vilket man hör i hans texter som i Dagen eller Lång väg hem och många fler....de allra flesta om man lyssnar noga. Under unpluggedkonserten berättade han att han skaffat sig en lägenhet lite söder om Stockholms innerstad och han såg en havsörn över Essingeleden från sitt fönster.
Jag är glad att han inte gör trädgårdsmusik....vågar inte ens tänka på hur det skulle låta.

I Ulriksdals trädgård är det nu en utställning av den botaniska illustratören Liselotte Öhman se här.  Hon ställer ut bilder av just julrosor och man kan även beställa illustrationerna.

Det är ett typisk novemberväder i huvudstaden idag och ett perfekt fotograferingsväder, bilderna blir mer spännande i grådisigt väder än i full sol. Det blir nog en vandring någonstans.

Dagens inköp blir Anna Ternheims nya album Leaving on a mayday. 
Nej det går ju inte då den släpps först nästa vecka, bokade den på CDON i stället.
Mina bokningar:
  • Anna Ternheim - Leaving on a mayday - släpps 12 november
  • Ulf Lundell - Omaha - släpps 19 november
  • Film - Den goda viljan - släpps 3 december
För ett år sedan
.

Kommentarer
Postat av: billan

Tror inte du kommer ångra det köpet, hörde nu på morgonen en låt från albumet på TV:n. Lät bra.

2008-11-08 @ 10:25:42
URL: http://auroraborealis-1.blogspot.com
Postat av: Anita

Julrosor är speciella. Jag har sett många olika sorter under mina trädgårdsresor till England. Jag har några exemplar själv som jag vårdar ömt. Dom växer i mitt "Engelska hörn" tillsammans med diverse olika växter jag inhandlat i England, främst sippor av olika slag.



Hoppas du får en fin lördag!

Anita

2008-11-08 @ 10:46:11
URL: http://anitalinder.wordpress.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

billan: Jag såg henne också nu på morgonen. Hennes tolkningar av Sinatralåtarna lät ju mycket spännande.



Anita: Jag har först på senare år börjat uppsakatta julrosor och borde kanske skaffa några fler spännade sorter till parken. Ha en fin lördag du också!

2008-11-08 @ 11:20:03
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0