Site Meter

Lång väg hem

Jag såg åskan komma rullande in
och blixtarna slå ner
i träden på kullen där vindarna ven
i röda och svarta baner
15392-2083
Plötsligt stod han där bredvid mej
under svartnande moln
En frände ifrån förr
Han sa: Det är en ovanligt lång
fredag i år
och tunga lås på himmelens dörr

Fem år för längesen, fem år i livet
när solen stod som högst
Sakta, sakta gick det mot skymning
Natten kom och dimman
la sig tät och tjock

Vågen kommer vällande
Snabb och skummande
Den dansar hisnande hög
Tills den kraschar in mot strandens sand
Sen betar fåren där falkarna flög

Det skrällde som kriget
över tak och torg
och vinden drog genom rum och salonger
Vi stod där bredvid varann
två ärrade själar
och hörde rymden fyllas av sånger

Det är en lång väg tillbaka
Det är en lång väg hem
Det är en lång väg tillbaka
Lång väg hem till framtiden igen
Lång väg hem

Det här livet och levandet
är en sorglig affär
Vi sliter efter glädje och innehåll
Varje dag ska du stå upp
och göra ett äventyr av
din tid på jorden, din chans
din huvudroll

Min vän bredvid mej sa:
I många år nu
har jag sett dom mörka krafterna vinna
Somliga av oss är borta, andra kvar
Somliga sover, andra fortsätter brinna

Kom friska vindar efter kvalm och
instängdhet
Kom luft så att vi kan andas
Blås bort besvikelse och bitterhet
Låt den nya dagen randas!

Det är en lång väg tillbaka.....

Ulf Lundell

Kommentarer
Postat av: Claus

Gillar du Ulf Lundell? Skämt åsido. För några år sedan kom jag till at samtala med en man i en videobutik, här i Lund. Han verkade så självklart bekant. Tills han berättade att han var med i en filminspelning som gjordes i sta´n. Då såg jag vem han var. - Ursäkta, sa jag. - För all del, sa Ulf. Jag fick aldrig veta vilken film han hyrde.

2008-04-28 @ 23:06:37
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Inkan

Ulf Lundell ja... själv hejade jag glatt på honom när vi stod i kön på posten, Hornsgatan, för många år sedan - jag tog fel och trodde det var en bekant. Men Ulf L log och rodnade och sa det är lätt gjort -när jag bad om ursäkt.
Sedan möttes vi ofta vid ungefär samma hyllor på Coop Zinken, (han bodde i närheten) så vi tyckte båda om russin, mandel och honung. Men sedan flyttade han ner till skorrlandet:)...Så nu är det bara jag som plockar påsar och honungsburkar i de hyllorna.
JAG SAKNAR HONOM och hans blyga leenden.

2008-04-28 @ 23:40:37
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Åsa!

Snöklockan är en underbar blomma, som jag trodde att jag hade i min trädgård. Vad borde jag kalla http://bitihopdax.blogspot.com/2008/03/snklockor.html vänner?

2008-04-30 @ 02:56:53
URL: http://bitihopdax.blogspot.com/
Postat av: Liv

Undrar var mandel o honung står vid Coop Zinken..och om de alltid stått där?



Somliga av oss är borta, andra kvar

Somliga sover, andra fortsätter brinna..



Stora ord..jag är kvar..och fortsätter brinna.

2009-02-12 @ 23:06:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0