Site Meter

I fläderblomningens tid



Nu regerar flädern här i Stockholm. Den har hittat en mycket bra tid att blomma i, under maj  månad blommar så många olika träd och buskar att man inte riktigt hinner observera allt vackert. Flädern däremot blommar när syrenerna har blommat färdigt och innan de flesta rosor börjat blomma, på så vis har de liksom en tid för sig själva, de kan visa upp sina stora, vackra gräddvita blommor och dra uppmärksamheten till sig från alla som passerar.
Jag tycker mycket om fläderbuskar som när de blir riktigt stora skapar en annorlunda och djungellik miljö.
En gång drack jag en drink på GT, fläderbärssaft och några andra ingredienser och det var farligt gott.

´´Ett hyddans träd men som också tager i besittning palatsets ruiner´´ skriver C F Nyman 1867.
Enligt florister tillhör inte flädern vår vilda flora utan sägs vara inplanterad i tidig medeltid. Nu är den dock förvildad och växer så med nordgräns norra Svealand.
I Blombok av Sune Jonsson läser jag att flädern i hednisk tid var föremål för en religiös kult som riktade sig till den skönaste av asynjorna, Freja, kärlekens och fruktsamhetens gudinna.
I en engelsk läkarbok från 1664 finns en förteckning på ett sjuttiotal olika åkommor och sjukdomar som flädern anses bota.



Bloggverkyget trasslar igen så att jag inte kan ladda upp bilder på vanligt sätt.....


Klätterhortensia

Lunds botaniska trädgård finns nu ute på Trädgårdsspanaren

Dagens låt
Du gamla du fria

I kvällens match mot Spanien håller vi tummarna för vårt svenska lag.....men jag kommer nog också att njuta av Spaniens fina spel.  I det spanska laget finns tre spelare från Barcelona, håll ett extra öga på mittfältarna Iniesta och Xavi. Anfallarna Torres och Villa är väl EM:s vassaste anfallspar?

Kommentarer
Postat av: marie

Guldbaggarna som dyker upp på flädrarna (?) är också fina!

2008-06-14 @ 13:12:51
URL: http://kaffekopp.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

marie: Mm...och alla löss! Nu börjar snart matchen.

2008-06-14 @ 17:49:21
Postat av: matte

Spanien var bättre, klart mycket bättre.. men kunde vi inte ha hållit ettan till slut! skit också!!!

2008-06-14 @ 20:55:37
URL: http://femtinio.blogg.se/
Postat av: Ronja

Jag älskar fläder. Både doften och blommorna!!

2008-06-14 @ 21:26:22
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

matte: Ja det är alltid jobbigt att förlora på övertid. Men jag tror att vi kan slå ryssarna och gå vidare till kvarten.



Ronja: Ja me!

2008-06-14 @ 23:46:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0