Site Meter

Långholmen/koloniliv

 
13 januari 2008
 
 
 
Uppdatering 17.32
Jag känner att jag uttryckte mig slarvigt om koloniträdgårdar och med för lite kunskap. Det finns säkert människor även idag som har lotten av ekonomiska skäl och det finns självklart de som lever ett fantastiskt liv bland sina trädgårdsvänner i sina små trädgårdar. Jag har full förståelse för det och straffarbete i Sibirien var att ta i kanske.
Om jag koloniträdgårdsspanar i sommar kanske jag kan lära mig något och vem vet...i framtiden kanske jag är ordförande i en förening?

Långholmen 1

I lågtgående januarisol vandrade jag runt Långholmen idag och eftersom solen inte visat sig på mycket länge så hade många andra tänkt sig en vandring runt den här vackra ön. För exakt ett år sedan gick jag här och det var barmark även då. I koloniträdgården gick ett par som såg ut att vänta på våren mer än någon annan. Korvkiosken vid Långholmsbron var öppen men jag var inte hungrig.
Den vackert belägna koloniträdgården har säkert lång kö till en liten lott. Har fortfarande en liten plan att koloniträdgårdsspana i Stockholm till sommaren.

Någon som sett TV-serien om Koloniområdet Iris på TV4+? Det sänds tisdagar 20.00 - 21.00. Man får följa livet på ett koloniområde under ett år. Jag såg första avsnittet och tänker att det är tur att vi människor är olika, jag skulle nog hellre straffarbeta ett år i Sibirien än att äga en kolonilott. Förlåt Katarina och ni andra som har lott...jag menar att jag är nog inte rätt person. När jag hade sommarstuga så planterade jag höga växter runt tomten för att få insynsskydd....för att få vara ifred. Jag vill nog hellre ha en secret garden.
I en koloniträdgård är det full insyn och alla går till varandra för att umgås....hm!

Jag har gjort en ny kategori som heter Vandringar. Det blir som vanligt i den här bloggen en massa upprepningar.

Långholmen 415392-1557
Bellmanmuseet

Långholmen 2
Sofieberg

15392-1558
Visst är det bra med informationstavlor?

Kommentarer
Postat av: Katarina

Fast vet du, det är inte riktigt så. Däremot finns det alltid någon att byta några ord med (eller kanske en perenn)om man vill.Men jag har hört fler som tänker som du, fast av egen(tidigare)erfarenhet kan jag säga att det är värre i ett villaområde.Men Långholmens koloniträdgård är fin, de följer naturen på ett annat sätt, en del ligger riktigt "ensligt". Koloniträdgårdarna på söder som är runt 100 år, startades ju utifrån ett annat synsätt. Att trångbodda, fattiga arbetarfamiljer med många barn skulle få en möjlighet att odla mat och få luft och ljus. Nu är det väl alla vi "singlar" i stan i alla åldrar som behöver komma ut och få lite kontakt...

2008-01-13 @ 15:25:37
Postat av: Katarina

Ps. Har inte sett programmet om Iris annat än några klipp - och det är väl så det är - med lite klipp och vinklingar och genom att leta upp lite speciella personer, så kan det ju bli en trädgårdssåpa.Jag och mina kolonigrannar i olika åldrar skulle nog aldrig platsa...

2008-01-13 @ 15:30:13
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Jag förstår att TV-serien är vinklat på ett sätt som ska passa för TV. De som har skaffat sig en kolonilott är väl just de personer som tycker om kontakt med sina grannar och att kunna ha utbyte både av kunskap och växter. Som du säger så startades koloniområden upp just för arbetarfamiljer för att de skulle kunna odla och då inte för nöjes skull.

2008-01-13 @ 15:40:50
Postat av: Trolda

Härliga bilder! Och jag är nog heller ingen kolonilottsmänniska...Däremot älskar jag BERSÅER =D

Trolda - Berså-människa...

2008-01-13 @ 16:09:44
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Trolda: Bersåer är vackra och spännande platser.

2008-01-13 @ 16:19:50
Postat av: Fundera grönt

Låter så härligt med alla dina vandringar i Stockholm. Jag vandrade runt Djurgården och Långholmen i somras. Går alltid väldigt mycket när jag är i Stockholm.
Du, jag har nåt till dig på min blogg... Kika in om du vill.

2008-01-13 @ 18:40:51
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Fundera grönt: Oj..vad fint tack så mycket! Jag gillar många bloggar, bl.a. din, jag tror att jag nöjder mig med att säga det. Hoppas att jag inte bryter något kedjebrev och blir mördad nu...

2008-01-13 @ 19:00:17
Postat av: Lilla B

Blir allt lite avundsjuk på barmarken.
Vandrade i eftermiddags på skogsvägen som går utanför vårt hus. Solsken och blå himmel men mycket isigt underlag. Det var ren tur att jag inte slog ihjäl mig.
Trevlig vecka!

2008-01-13 @ 19:11:18
URL: http://lillab.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lilla B: Håll fast vid den turen Lilla B. Trevlig vecka till dig också!

2008-01-13 @ 19:33:20
Postat av: Fundera grönt

Nej,nej som jag skrev så är det inget kedjebrevstvång. Ingen som blir mördad ... eller så. Lite kluvet det där... jag blev lite fundersam själv hur jag skulle göra. :)

2008-01-13 @ 21:23:00
URL: http://funderagront.blogspot.com/
Postat av: Katarina

Våldsam söndag det här...
Straffarbete i Sibirien och kedjebrevsmord!
Tänk vad mycket som döljs i en trädgårdsblogg ;O)

2008-01-13 @ 22:51:14
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Fundera grönt: Vad skönt...men glad blev jag!
Katarina: Ja du som skriver böcker...kan det inte vara ett uppslag till en deckare?

2008-01-13 @ 23:02:46
Postat av: Katarina

Nu har jag sett ett avsnitt av Iris...
Jag är nog inte heller nån "kolonimänniska" - om det är så där det ska vara.
Men jag hävdar ändå att det är fint med kolonilott - om man inte kan ha trädgård på annat sätt. Lagom stor - och på vintern är det extra mysigt, ingen snöskottning, bara läsa trädgårdsböcker och frökataloger och drömma!
Jag funderar just på vad jag ska plantera under min vita buskpion i vår, den står i vandrande skugga. Har trädgårdsmästaren nån idé?

2008-01-21 @ 22:47:10
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Det låter fint när du beskriver ditt koloniliv. Under min vita buskpion har jag flocknäva. Den lilla flocknävan Geranium cantabrigiense är mycket vacker i halvskugga tycker jag och blommar samtidigt med buskpionen...som ju bara blommar knappt en vecka eller hur?

2008-01-21 @ 23:01:15
Postat av: Katarina

Tack för tipset, den ser vacker ut! Men den kanske blommar lika hastigt som pionen? En vecka - men vilken vecka! Min pion är ny så den har inte blommat än, men jag gav bort en buskpion till en kolonivän för 10 år sedan (när jag lämnade en större trädgård och bara stod i kolonikö själv, kunde inte lämna kvar den). Den har blivit jättestor! Vi ses varje år när den blommar, räknar knoppar, nosar och fikar. Fast nu kan vi inte räkna längre och doften känns i hela den lilla trädgården!
För att återgå till nävan, jag har en väldigt vacker blå (som jag tyvärr inte har namnet på) som blommar över väldigt fort, jag skulle ju vilja ha något som dröjer sig kvar lite längre... Har funderat på fänrikshjärta men det vore ju skoj med något som jag inte tänkt på själv!

2008-01-22 @ 20:51:23
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Den lilla flocknävan blommar en månad ungefär men vill man ha en riktig långblommande näva så är den spanska nävan perfekt, frisk och vacker. Tror att jag har några nävor i kategoren Dagens växt...finns ett register under länkar. Fänrikshjärta är bra och blommar länge....men jag är nävafrälst och det finns nävor för alla olika lögen och platser.

2008-01-22 @ 21:04:01
Postat av: Katarina

Jo, det finns ju otroligt många nävor. Den jag hittade direkt när jag letade efter ditt tips var namnsorten Biokovo, den var väldigt söt. Jag har redan den vanligare starkrosa nävan - är det den spanska tro? Men den blir ganska invasiv och väl hög, i alla fall hos mig. Här fanns en stor familj att lära känna!
När vi nu ändå pratar koloni och trädgård - i avsnittet om Iris var det en odlare som gjorde nässelvatten, grävde gropar runt ett fruktträd och hällde i outspätt... Det såg lite väl starkt ut men enkelt, det är ju lite svårt att veta hur man bäst gödslar fruktträd. Har du provat?

2008-01-22 @ 22:03:01
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Katarina: Biokovnävan är den lilla flocknävan Geranium cantabrigiense och det finns några olika sortnamn, har tänkt lägga ute den som dagens växt snart...kanske i morgon. Jag har en ljusrosa i parken. Den spanska nävan heter Geranium endressii och blommar hela sommaren...en fantastisk perenn.
Nej jag har inte provan nässelvatten. Man brukar se på fruktträd när de behöver näring. Viktigt är att hålla öppen jord de första 5-7 åren.

2008-01-22 @ 22:30:08
Postat av: Lotta

Roligt att läsa alla inlägg Slottsträdgårdsmästarens vandringsbloggar, underbara. Själv från N-e. Går gärna dina "stigar" i Stockholm då dotter bor där. Julrosor, krokus och snödroppar blommar vid min koloni.

2008-02-28 @ 19:00:39
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Lotta: Aha en rospigg, välkommen! Härligt med de tidiga blommorna. Var har du kollonin.

2008-02-28 @ 19:26:35
Postat av: Lotta

Koloniområdet Ekbacken ute mot Långgarn.
Köpte två fina orkideér på Granngården, nu ramlar de fina knopparna av. Varför? Idag ska vi elda ris och grilla vid kolonin. Hoppas vädergubbarna har rätt att regnet upphör på em.

2008-03-01 @ 11:21:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0