Site Meter

Gärdet och Djurgårdsbrunnskanalen

 
27 januari 2008
 
 
Vandring nr.6 i boken går från Gärdet och runt Hundudden på Djurgården. Idag börjar jag alltså vandringen hemma hos dottern på Gärdet i strålande sol och många fler än jag var ute på vandring eller promenad. Vid Kaknästornet fortsätter man ner mot Lidingöbro värdshus. Här fanns på 1800-talet en bro över till Lidingö. Sedan tar man till höger och kommer in på en naturstig som går efter vattnet. Här i vildmarken möter man få människor, de flesta ´´spatserar´´ väl runt Djurgårdsbrunnskanalen i lackskor.....här i vildmarken håller vi äventyrare och överlevare till...

15392-1655
15392-1656
Lidingöbro värdshus

15392-165815392-1657

Här i vildmarken kan dock civilisationen göra sig påmind om man blickar över mot Lidingö där höga hus syns.
Just den här vandringen bör man nog ändå göra när naturen grönskar och båttrafiken är igång, det känns lite tomt på flera sätt nu. Marken ser ut att bli blåsippsbackar i april och som man ser på bilden så är det tid att röja en del träd och sly mot sjön så att man inte tappar sjökänslan här på sommaren.

15392-166015392-1659

Vid café Kruthuset satt faktiskt folk vid uteserveringen .....nu i januari! Slipen står och väntar på april då sjösättningarna börjar och i kanalen syns en paddlare.....i januari! Längs Djurgårdsbrunnskanalen var det kö som vanligt när det är sol och helg, framme vid Djurgårdsbrunnsbron avslutade jag med en stadig lunch, två kokta med bröd i korvkiosken!

15392-1662
 
Nu har jag utforskat hela fantastiska Djurgården och det är alltid ett nöje att vandra här. Den här vägen kommer jag att besöka igen senare i år.

Kommentarer
Postat av: Trolda

Underbara bilder! Och visst är det fantastiskt att sitta ute o fika o paddla kanot i januari...Lite skrämmande, men jag bugar o bockar o längtar efter ÄNNU mer värme o sol =D Så är det.

(Två kokta...jaja, det låter väl som en stadig lunch för en slottsträdgårdsmästare...=D)

Trolda - kramar!

2008-01-27 @ 19:15:29
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: LDP

Fan vilka fina bilder du har i bloggen. Årstabron är så fantastiskt vacker, blev glad när jag såg bilderna från vår vackra huvudstad.

Ja, och våren närmar sig. Det finns hopp.

2008-01-27 @ 22:28:59
URL: http://litdeparade1.blogg.se/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Trolda: Ja inte är det normalt med alla dessa varma vintrar...lite obehagligt faktiskt.

LDP: När jag tittar in på din blogg ser jag först Bajen och sedan Uffe-text till Fri man i stan. Det var två bra anledningar till att jag återkommer till din blogg.

2008-01-27 @ 22:41:05
Postat av: LDP

Det låter fint att du gillar Bajen och Uffe men synd att du glömde länka till din blogg tillsammans med din kommentar. Nu löste det sig i alla fall genom en enkel googlesökning.

Välkommen åter!

2008-01-27 @ 22:58:47
Postat av: Samelsa

Greetings from Arlington, Texas! Nice site!

2008-08-21 @ 14:58:32
URL: http://samelsa.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0