Site Meter

Alla dessa promenader

15392-1593Nu har jag fått hem min bok som ska ta mig mot nya vandringsstråk. Den här boken är perfekt att ta med sig när man ger sig ut, här står kortfattat om vad man ser eller bör se under vandringen, om platsens historia, byggnader, statyer, naturen mm.

Man visar promenader både inne i stan och ute i länets förorter och naturstigar. Längst bak i boken finns kartor som visar var alla platser ligger.
I varje avsnitt av dessa 69 promenader (vet inte varför just 69...varför inte en till?) finns utförlig information om kommunikationer till platsen. Det är angivet hur lång vandringen är och om det finns serveringar efter vägen.
De olika avsnitten är:
  • Ekoparken
  • Västra Stockholm (där jag bor)
  • Östra Stockholm och skärgården
  • Södra Stockholm och Södertörn
  • Bortom Södertälje
Jag kommer absolut att ta med den här boken framöver och jag ska ge mig ut till platser som jag tidigare inte besökt. Texten är lätt och bra.

Vandring nr. 9 är min Djurgårdsvandring och där beskrivs Blockhusudden så här:
Blockhusudden kan kanske utnämnas till en av de mest romantiska platserna i Stockholm. I vårkvällens skymning far båtarna förbi, de motsatta strändernas ljus glittrar i vattnet och vågorna svallar.

Formatet 22 x 13 cm gör att den här boken går ner i en hyfsat stor rock/kapp/jack-ficka.


Det här tycker jag också är en perfekt turistbok. I stället för att locka folk att springa sig trötta inne i city bland alla butiker och bankpalats så borde turisterna få se det vackra Stockholm i stället.

Den här boken ingår i en serie som är utgiven av bokförlaget Ordalaget. De övriga böckerna i serien är:
  • Fika kika njut - Stockholms bästa utflykter
  • Alla dessa cykel-promenader
  • Alla dessa stadsvandringar
  • Alla dessa strandpromenader (den har jag just lånat i Asplunds tempel)
  • Stockholms bästa kaféer. chocolaterier & tesalonger
  • Alla dessa bilutflykter runt Stockholm
Åk ut till Eldgarnsö och vandra i en storslagen naturpark!
Gör en skulpturpromenad på Djurgården!
Tag bussen till Norrby skog och titta på jättelika myrstackar!
Åk till Mälarhöjden och gå bland snickarglada villor med groggverandor och utsiktstorn!
Vandra hängbro efter hängbro från ö till ö ut till de yttersta skären vid Stendörren!
Besök Norra Begravningsplaten och upptäck de storslagna gravmonumenten!
Upplev ´´urskog´´ vid Tyresta by med den dramatiska brandhärjade naturen!
Tag T-banan till Frescati och gör en arkitekturpromenad!

Böckerna är mycket billigare på t.ex. Bokus än att beställa dem från bokförlaget.

Jo..vandring 1 är Hagaparken och 69 är Stendörren ett skärgårdsparadis. Vandring 11 är min hemmavandring Alvik-Nockebybron.




Kommentarer
Postat av: Ronja

Vilken härlig bok och åh, vad jag önskar att jag bodde närmare Stockholm ibland. Eller att jag hann och orkade ta mig dit lite oftare bara för att njuta av de vackra platserna.
Ha en riktigt skön dag i solskenet (för visst skiner väl solen i Stockholm också idag?).

2008-01-20 @ 10:34:55
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Ja det finns väldigt mycket att välja på när man ska vandra här. Idag tänkte jag mig vandring nr. 25 som är Solna Strandväg och går förbi Karlbergs slott och bort mot Huvudstad gård. Det är klarblå himmel och det är 3 grader varmt. Ha en skön dag du också!

2008-01-20 @ 10:46:41
Postat av: Kersti

Jag tror att du har Flaten runt kvar. Det är en trevlig promenad även på höst och vinter. De är klart att kolonilotterna kanske inte alltid är till sin fördel den tiden på året men det finns mycket annat fint att titta på runt sjön.

2008-08-25 @ 22:30:05
URL: http:/http://plommenad.blogg.se
Postat av: Michael Ahlberg

Tack för tipset, boken e beställd.

2011-04-25 @ 11:04:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0