Site Meter

I Uffes fotspår

 
18 februari 2008
 
 
När Ulf Lundell fortfarande bodde på söder här i Stockholm så brukade han göra sina vandringar runt Riddarfjärden och det var precis det jag gjorde idag. Termometern visade sju plusgrader och solen bröt igenom tunna moln. Jag tog tunnelbanan över min bro och började vandringen nere vid Rålambshovsparken och gick bort mot stadshuset. I somras gjorde jag en cykeltur samma sträcka som jag vandrade idag. Webbkamera.

15392-175315392-1752
Bilderna ovan tog jag från Centralbron och visar Södermälarstrand och söders höjder.

15392-174915392-1748

Det här strandstråket som det kallas vid Norrmälarstrand byggdes 1941-43 och ritades av den kända stadsträdgårdsmästaren Holger Blom och hans medarbetare Erik Glemme. Rålambshovsparken (eller Rålis som de flesta säger) började byggas redan 1936 och har stora ytor som på sommaren används som sol- och picknick-plats, några hundra meter västerut ligger Smedsuddsbadet.

15392-1750
15392-1754
De här färgglada skutorna kan väl knappast ägas av svenskar va?

15392-1755
Långholmskanalen ligger stilla och tyst så här års i väntan på att båtarna lyfts i kanalen igen i april. Det blev en snabb lunch på Högalids bageri....rostbiff med potatisgratäng och massor av grönsaker....måste nog starta en matblogg snart!

15392-1756
Sista vandringsbiten går över Västerbron ner mot Rålis där jag började vandringen.

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Vackra bilder som vanligt. Det räcker att gå in på din blogg så får man uppleva Stockholm. Precis i lagom doser. Såg själv solen gå upp över Roslagsskärgården då jag kom med färjan från Helsingfors i morse. Också vackert även om en mindre båt ger större upplevlse av naturen.

2008-02-18 @ 18:45:28
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ulrika: Att se solen gå upp över Roslagsskärgården är väl bland det vackraste man kan se. Minns mina tidiga sommarmorgnar med båten i Roslagens ytterskär när solen gick upp och dagen började, kan sakna den tiden ibland.

2008-02-18 @ 19:45:56
Postat av: Claus

O du,slottsträdgårdsmästare. I mitten på 80-talet bodde jag några månader i storstan. Varje dag gick jag långa promenader och blir så nostalgisk när jag återser kära stråk. Uffe har väl emigrerat till mina trakter....;-)

2008-02-18 @ 22:51:43
URL: http://lotten5.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Claus: Ja han bor ju utanför Kivik nu, på vackra Österlen.

2008-02-18 @ 23:10:12
Postat av: Inkan

Ha! Den rundan gjorde även jag igår (måndag) och NJÖT av vackra Stockholm och tänkte på hur vackert det blir när det börjar grönska och solen glittrar på vattnet. Och det smakar så gott med en kopp kaffe på Södermälarstrand...

Igår slutade rundan med god mat och gott vin med min syster på ett (för mig) helt nytt ställe nära
Fridhemsplan.
Måndagar måste man vårda :)))))

2008-02-19 @ 11:47:53
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Inkan: Vad kul...då kanske vi sågs? Såg du någon som såg ut som en trädgårdsmästare och som fotograferade vilt?

2008-02-19 @ 20:20:05
Postat av: Inkan

Jadu... HUR ser en trädgårdsmästare ut? Jag hade också kameran med och tog i alla fall två kort från Västerbron när jag vandrade över den. Vi kanske gick på varsin sida.
Nästa gång ska jag glo extra mycket på folk. he,he

2008-02-19 @ 21:06:52
URL: http://blaafaagel.blogspot.com/p://

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0