Site Meter

Utsikt från en sadel

 
5 augusti 2007
 
 
Följ med mig på en cykeltur runt Riddarfjärden
Ikväll tog jag ut min cykel för första gången för i år och jag hade nästan glömt hur skönt det är att cykla. Man blir helt lycklig och börjar nynna på allt möjligt och omöjligt i musikväg. Cykelvägarna i Stockholm är på de flesta platser mycket bra och runt Riddarfjärden är de utmärkta.
 


15392-965
Utsiken är från min hemmabro och nu fortsätter färden ner mot stan. Till vänster är det Fredhäll och rakt fram ligger Stora Essingen.

15392-966
Längs hela Norrmälarstrand var det massor med folk som solade och badade. Strandcaféet och Stadshuscaféet var överfulla.

15392-967
Vid stadshuset känner jag mig som en turist där jag trängs bland alla kameror. Det är en livlig sommareftermiddag i huvudstaden. Jag cyklar vidare.....

15392-968
På Södermälarstrand hittade jag den här vackra hytten på en gammal skuta.

15392-969
´´Snart lyfter man båtarna ur kanalen´´ sjunger Ulf Lundell i ´´Jag saknar dig´´ men än så länge är det sommar och säkert många båtfärder kvar att göra.

15392-970
Långholmskanalen är som ett långt fritidsbåtsmuseum med alla dessa underbara gamla träbåtar. Vi hade flera sådana båtar i familjen då jag var barn.

15392-971

Utsikten från Västerbron är fantastisk och på söders berg ligger husen tätt, längs Södermälarstrand ligger de vita skutorna och på udden vid Långholmen badar man i kvällssolen.
På Långholmen träffade jag ett par som vattnade sina land vid de kolloniotter där jag fotade den fantastiskt vackra ljusgula rosen tidigare....som jag inte visste namnet på. Det här paret hade grannlotten och lovade att lämna min mailadress till ägaren av den gula rosen för att hon ska kunna meddela mig namnet på rosen.
Vid bron över till Lågholmen ligger Brofiket och där hittade jag ett litet bord just vid kanalstranden men när jag skulle beställa så hade jag som vanligt inga kontanter så det blev inget kaffe. Från och med nu vill jag ha lönen kontant i ett kuvert som förr i tiden.
Det här var en skön tur och det känns skönt att slippa planera för en arbetsvecka......nu gäller det att ta vara på några fina dagar, enligt SMHI kommer regnet tillbaka på onsdag och stannar veckan ut.


Kommentarer
Postat av: Karin A

Vilka härliga bilder! Man blir ju sugen på en cykeltur i sthlm själv. Kul också med rosen. Du meddelar väl här om du får namnet!?

2007-08-05 @ 22:08:46
URL: http://www.uteochinne.blogspot.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Karin A: Ja man kan ju hyra cykel och se Stockholms bästa platser...som inte är shoppingcity. Jag lovar att meddela namnet på rosen.

2007-08-05 @ 22:16:18
Postat av: Per Strömsjö

Inget ont om trädgårdar men du är alltför bra fotograf för att begränsa dig till ett tema. Det här var en fin bild-tur. Mer sån't! :)

2007-08-05 @ 23:30:27
URL: http://stockholmbypixels.com
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Per Strömsjö: Tackar...tanken med bloggen var från början att beskriva mitt år i slottsparken men det har blivit en hel del annat också och kommer att bli så i fortsättningen men trädgård är huvudtemat.

2007-08-05 @ 23:46:59
Postat av: Trolda

Härliga bilder! Jag kan riktigt SE dig trampa fram nynnandes på din cykel....=D
Trolda - godmorgon!

2007-08-06 @ 07:05:48
URL: http://trolda.blogg.se
Postat av: Lilla B

Vilken fin bildserie! Ser gärna flera bilder från dina cykelfärder i Stockholm.
Men synd på uteblivet kaffe.

2007-08-06 @ 08:00:54
URL: http://vaxthusbloggen.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Trolda: Jo det nynnades friskt runt Riddarfjärden igår.
Lilla B: Det blir nog fler cykelspaningar inom kort....men med kontanter i fickan.

2007-08-06 @ 08:36:22
Postat av: sericea

Väldigt fina bilder!
Jag blev så sugen på en cykeltur själv när jag läst detta, så jag svingade mig upp i sadeln o var borta i mer än en timma. Mycket skönt!

2007-08-06 @ 16:17:42
URL: http://meramest.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0