Site Meter

Den Gyllene Trädgården

15392-1789
Bilden tog jag på Blockhusudden för några år sedan.

Hittills har jag bara lyckats hitta en trädgårdsbok på bokrean som var värd att hamna i samlingen. Den Gyllene Trädgården av Sten & Katarina Dunér är en både vacker och intressant bok.
Katarina Dunér gjorde den fantastiska TV-serien Människans lustgårdar.
Boken är ett fynd nu när den kostar 99 kr.

I personligt hållna miniessäer beskrivs här trädgårdskonstens historia från Adam till Örtagård. Den Gyllne Trädgården är en kunskapsrik resa i tid och rum, från det lilla torpet på småländska höglandet till de välkända trädgårdarna ute i Europa, från en bakgård i Stockholm till Japan och Kina.

Om berså kan man läsa vad Stindberg skrev i ´´Tjänstekvinnans son´´ från 1886:
´´Täta bersåer av syren och jasmin (här menas nog schersmin) var placerade här och var, en gammal ek stod ännu kvar i ett hörn. Där var skuggift, rymligt och lagom förfallet för att vara stämningsfullt´´.

Bokrean för ett år sedan



Kommentarer
Postat av: Ronja

Jag håller verkligen med! Jag köpte Sten och Katarinas bok i slutet av förra året och den är en guldgruva. De bjuder på riktigt njutningsfull läsning!
Om jag inte minns fel hittade jag den då på någon av nätbokhandlarna för bara 59 kr.

2008-02-27 @ 21:31:41
URL: http://hundramiljoner.tradgardsblogg.se
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Ronja: Förstår inte hur vissa böcker kan vara så billiga! En lunch kostar alltså mer än den här boken.

2008-02-28 @ 06:54:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0