Site Meter

Människans lustgårdar

Jag har lagat min gamla video och dammat av mina favoritband med trädgårdsfilmer och idag har jag sett lite av den bästa och vackraste av dem alla.

Människans lustgårdar
En TV-produktion i fyra delar. Regi och produktion av Katarina Dunér som också skrivit manus tillsammans med Sven-Ingvar Andersson. Serien är inspelad runt om i Europa 1988 och i de allra flesta parker och trädgårdar har filmteamet varit morgontidiga för att hitta det vackra ljuset och då det har varit fritt från besökare. Det här är en fantastisk resa i trädgårdskonstens historia och man får följa med från medeltiden fram till 1700-talet.
I del två om 1500-talet visas två trädgårdar utanför Rom som jag länge drömt om att få se, Villa d´Este och Villa Lante, nu kommer det att bli så att jag åker dit i slutet av april.

Det här är den allra bästa och vackraste TV-serie som gjorts enligt mig. Fotot är ljuvligt med lugna vackra sekvenser och musiksättningen är så perfekt. Annicka Kronbergs berättar som om hon läser poesi. Det finns även fem andra fantastiska berättare i serien som citerar ur gamla skrifter. Jag är tvungen att maila till SVT och fråga om de har planer att sända serien i repris.
De olika avsnitten heter:
  • Paradiset på jorden - om trädgårdskonstens historia på medeltiden.
  • Sinnlighetens gröna rum - om trädgårdskontens historia på 1500-talet.
  • Maktens marker - om trädgårdskonstens historia på 1600-talet.
  • Längtans parker - om trädgårdskonstens historia på 1700-talet.
Huvudberättare: Annicka Kronberg
Övriga berättarröster:
Stig Ossian Eriksson
Krister Henriksson
Björn Granath
Sven Lindberg
Philip Zandén

Originalmusik - Björn J:son Lindh
Musikval Hans Arnbom

Regi, produktion och manus - Katarina Dunér 1988

Andra serier av Katarina Dunér:
Drömmen om staden
Människans rum och ting
Människans boningar

Kommentarer
Postat av: C.

Åh Rom! Vad jag avundas dig. Och perfekt tid på året att resa dit.

2007-01-12 @ 17:42:27
Postat av: Pocahontas

Jag detta är bland de bästa program-serier jag sett på TV. Underbar kulturhistoria och som du nämner:de läser som om allt är poesi!
Likaså älskar jag den serie om gamla hus som gick för några år sedan.
Och får alltid en längtan efter att bo i ett gammalt hus med en fantastisk trädgård.
Vilka drömmar.

Måste köpa en extra skraplott tror jag...

Hilsen fra Inkan

2007-01-13 @ 14:56:33
URL: http://pocahontas-i.blogspot.com/
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

C: Jo jag hoppas att blåregnet blommar.
Pocahontas: Jag har en kupong med stående lottorader som jag haft i ungefär 20 år men har bara vunnit småvinster, väldigt små vinster...och den stuga i skärgården som jag hade sålde jag får några år sedan så nu kan jag drömma igen.

2007-01-13 @ 15:19:16
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Gabrielle

Hej slottsträdgårdsmästare!

Jag undrar om du någonsin hörde av dig till SVT och vad du fick för svar. Jag använder de här gamla dammiga, men ständigt aktuella filmerna i undervisningssyfte - de är oslagbara! Jag skulle behöva dem på dvd eller liknande, för skolan verkar vilja göra sig av med vhs:en. Har sökt på SVT:s hemsida förgäves.

2009-12-04 @ 11:29:43
Postat av: Slottsträdgårdsmästaren

Garbrielle: Hej...exakt ett år sedan jag skrev det här inlägget ser jag och jag har för mig att jag skrev till produktionsbolaget och att det inte fanns några planer på att visa serien igen eller att ge ut sen på DVD...men vi kan ju prova att tjata lite igen.

Det är ju en fantastisk serie och jag blev ivrig igen nu att ta kontakt med någon ansvarig. Tack!

2009-12-04 @ 12:16:41
Postat av: Gabrielle

Jomen, då skall jag också ringa.

Och så får vi hoppas att de tar sitt förnuft till fånga... DVD vore toppen!

Tack för snabbt svar!

2009-12-08 @ 16:32:48
Postat av: Gabrielle

Hej igen!

Nu har jag ringt o mejlat både SVT o sedan ett företag som heter Panvision. Mediadistributörerna, som har gett ut filmerna, gick upp i bolaget Panvision. Det enda svar jag fått på mina förfrågningar hos Panvision är att dessa filmer tyvärr inte finns längre. Ingen kommentar om ifall man kan tänka sig att "nyproducera" på DVD.

Men vore kanske bra om du också hörde av dig till Linda Ahlberg på Panvision o tryckte på, se e-postadress o tel nedan. Vore kanske ännu bättre om fler gjorde detsamm?

Direkt: 033 - 44 25 58

[email protected]



2009-12-15 @ 12:27:53
Postat av: Marianne

Nu har jag också skickat mail till Panvision, hoppas den gamla adressen gäller fortfarande. Det slog mig apropå den utmärkta engelska serien Världens trädgårdar med Monty Don, att Dunérs gamla Människans lustgårdar från 1988 var lika bra och ännu bättre på vissa sätt.

2011-09-05 @ 10:30:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0