Site Meter

Vårresa till Desenzano/Sirmione - Garda

19-21 april 2018

Resan till norra Italien hade vi planerat länge och på onsdagen landade vi äntligen på Treviso Airport, just när solen gick ner över alperna. Vi lämnade ett regnigt och kyligt Stockholm och möttes av värme och ett mycket grönt och frodigt landskap. Eftersom vi anlände ganska sent så hade vi bokat ett rum på Dafne B&B i staden Treviso, innan vi dagen efter skulle dra vidare mot Gardasjön. Det nästan löjligt billiga, men mycket fräscha rummet som låg nära tågstationen, var perfekt och vi fick ett trevligt bemötande av de som drev stället.

Tidigt nästa morgon efter frukosten, tog vi tåget mot Desenzano vid Gardasjön, där vi skulle bo i två nätter och under några timmar såg vi vinodlingar överallt från tågfönstret och träden stod i full grönska. Snöklädda alptoppar började synas alltmer ju närmare vi kom den italienska sjön. Tidigare har jag besökt Lago Maggiore och Lago Como och nu väntade den största av de vackra italienska alpsjöarna. När vi kom fram till hamnen där hotell Piroscafo låg, insåg vi hur fantastiskt vackert det var här, den vackra lilla båthamnen kantades av restauranger på ena sidan och små båtar låg tätt vid kajen. Eftersom vi ännu inte kunde checka in, fick vl trots allt förvara väskorna på hotellet.

Utanför i den stora hamnen gick båtar över till Sirmione som ligger likt en landtunga ut i Gardasjön och den mysiga lilla staden med sina medeltida gränder är mer turistig än Desenzano, där man verkligen inte behöver trängas på gatorna. Det var trots allt lagom mycket folk och en trevlig stämning när vi sakta vandrade gatorna fram, bort mot den yttersta udden. Eftersom det knappt finns någon biltrafik, rådde ett nästan meditativt lugn med skönsjungande fåglar i den 25 gradiga värmen. Vi njöt verkligen att denna grönska och av allt som blommade. Judasträden hade sin bästa tid och även blåregn fanns på några platser, även om vi hade hoppats på fler. Den gula rosen Rosa Banksia luta plena blev en fin kontrast till Judasträdens purpurrosa blommor. Olivträden stod tätt på udden och utsikten var mycket vacker ut över Gardasjön!

Innan vi tog båten tillbaka till Desenzano, åt vi en god pizza vid hamnen och värmen gjorde oss både lyckliga och lite trötta. Vi är ju två nordbor som genomlidit en lång vinter i mörker och kyla och var ovana med vårhettan i Italien. Självklart åt vi även god italiensk glass när vi väntade på båten.

Hotellrummet var perfekt, med en liten balkong varifrån vi hade en fantastisk utsikt över den vackra lilla hamnen. På kvällen gick vi över till andra sidan för att äta gott på en restaurang. I den ljumma mörka kvällen satt vi länge och njöt av stunden och talade om morgondagens tågäventyr upp till Sydtyrolen på gränsen till Österrike!

20 april 2018

Det kommer ett separat blogginlägg om den fantastiska trädgården Trauttmansdorff.

Från balkongen

Vårt hotell!

Från restaurangen där vi åt, med utsikt mot hotellet!

Sirmione

Judasträden - Cercis siliquastrum,  blommade på många platser.