Site Meter

Bokskogen på Biskopsudden

 
 
Den vackra bokskogen vid Biskopsudden på Djurgården planterades på 1820-talet på initiativ av dåvarande intendenten på Djurgården Israel af Ström, även grundare av Statens skogsinstitut och räknas till en av de nordligaste i Sverige. Jag kom något för sent i år då de flesta löven hade lämnat trädens kronor, men det är alltid vackert att sakta vandra på den här platsen. Jag träffade ett par som plockade boklöv till sina akvarier, där löven håller sig vackra och nyttiga för fiskarna i ungefär fem månader. 
 
På en informationsskylt kan man läsa:
 
Föreningen Malmöpojkarna i Stockholm
Grundat 1934
anförtroddes 1949 av Kungliga Djurgårdsförvaltningen omvårdnaden av denna bokskogslund.
Den är en av de nordligaste i landet.
Förnyelse skedde under 1950- och 60-talen genom inplantering av ungträd från skånska bokskogar.
 
 
 På andra sidan vägen finns den här gamla lindallén.
 
 
 
 
Prins Eugens Waldemarsudde
 
 
Från den 30 oktober till den 20 mars 2022 kommer besökare kunna beskåda och boka bastubad i den äggformade guldbastun på Waldemarsudde.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Liza

Bok ser man inte så ofta så när vi var i Skåne så var det helt underbart att få vandra i bokskogar. Det där ägget verkar mysigt, ser man ut inifrån månntro.

2021-10-31 @ 08:01:21
Postat av: Janicke

Underbara bilder, vilken lövmatta!
Är tyvärr ingen bastumänniska men blir nyfiken på det guldiga ägget. Det har jag inte sett ännu, bra fotomotiv!

2021-11-01 @ 09:16:57
Postat av: Hasse

Jag vet inte om man ser ut från ägget Liza, men det gör man säkert!

2021-11-04 @ 14:27:12
Postat av: Hasse

Jag nästan hatar bastu Janicke!

2021-11-04 @ 14:27:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0