Site Meter

Arbeten i Drottningholms slottspark

 
 
Nu byts de gamla dåliga buxbomsplantorna ut närmast slottet, nya växtbäddar skapas och 130 000 nya plantor odlas nu fram på Mälaröarna, från den buxbom som redan finns på Drottningholm. Samtidigt ska de snirkliga buxbomsbroderierna återskapas där det nu är gräsmatta.
 
Det var på 1810-talet som broderierna ersattes av gräsmattor och nu får vi äntligen tillbaka de praktfulla mönstren. Det är ett omfattande arbete som kommer att ta lång tid och som jag kommer att följa. 
 
 
 
 
 
Det var verkligen aktivitet i slottsparken idag, förutom arbetet med broderiparterren vid slottet så beskars lindalléerna. Den mycket avancerade och märkliga kandelaberbeskärningen som jag inte blir klok på fortsätter och självklart så måste jag lita på de ansvariga för beskärningen och de duktiga arboristerna som utför arbetet med de 800 lindarna. Läs gärna mer om beskärningsmetoden här.
 
 
Arbetet utförs på ett mycket effektivt sätt, efter arboristernas beskärning samlades grenarna upp direkt och matades in i en flis som fyllde en flakbil. Inga rishögar blir kvar!
 
 
 
Allén med hästkastanjer upp till Kina slott.
 
 Den här kompisen och jag fick en fin kontakt uppe vid Kina slott, där vi stod länge och stirrade på varandra. Lexus som inte var med mig idag, älskar ekorrar. Han bryr sig sällan om andra djur, men just ekorrar intresserar honom. Troligen vill han bara leka. 
 
 Lövjobb i parken
 
 

Kommentarer
Postat av: Janicke

Så spännande det blir med buxbombroderierna i den fina parken! Jag går där ofta men får aldrig så fina bilder - tack för dina. Som du förundras jag över beskärningen av allén, ser ok ut på sommaren, tycker jag, och fnissar över paraden när löven har fallit.

2021-10-25 @ 22:45:07
Postat av: Liza

Ska verkligen bli kul att följa jobbet med broderierna. Härliga bilder!

2021-10-26 @ 13:21:17
Postat av: Hasse

Ja träden ser verkligen bra ut på sommaren, så dom har nog koll. Men jag som har beskurit träd i hela mitt långa arbetsliv funderar lite ändå Janicke...

2021-10-26 @ 15:06:29
Postat av: Hasse

Ja jag kommer att rapportera vidare Liza!

2021-10-26 @ 15:06:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0