Site Meter

Tillbaka på Djurgården

 Rosendals trädgård
 
 
7 oktober 2020
 
 

Den 7 mars lämnade jag Djurgården och bestämde mig då att inte besöka Stockholms vackraste ö mer detta år. Detta hände samtidigt som Coronaviruset fått fäste i Sverige och runt om i världen och det blev en mycket svajig tillvaro. Även om jag i år besökt många vackra platser både i Stockholm och i naturen utanför stan, så har jag givetvis saknat Djurgården. Det är ju där jag har mina magiska favoritplatser och det är där som jag helst vandrar med Lexus.

 

Men idag kände jag mig helt klar för att åter vandra på den plats jag älskat ända sedan jag flyttade till Stockholm 1975. Jag var äntligen tillbaka! Efter att ha hämtat Lexus vid Djurgårdsbrunn, åkte vi bort till Nordiska muséet för att parkera bilen. I Lusthusportens park var sommarblomsplanteringarna fortfarande fantastiskt vackra, speciellt den röda och den blå rabatten och på den frodiga gräsmattan gled robotgräsklippare ljudlöst fram. Gräset växer ju så länge temperaturen håller sig över 8 grader. När vi fortsatte vandra bort mot Rosendal kände jag en oerhörd lycka skölja över mig och euforin höll i sig hela förmiddagen.

 

Vid Waldemarsudde blommade det fortfarande mycket fint på Galleriterrassen och jag älskar verkligen den här platsen med den vackra utsikten. Borta vid växthusen hälsade jag på min kompis trädgårdsmästare Marina som undrade om jag nu vågat mig ut på Djurgården nu igen. Jag mötte även några andra bekanta i trädgården och det var verkligen roligt att möta dem igen. Innan jag träffar Djurgårdsförvaltningens trädgårdsmästare, måste nog tiden gå lite längre…

 

Vi vandrade vidare förbi Skansen och Grönan där vi mötte Staffan Scheja med sin svarta pudel. Hundarna ville hälsa, men Staffan var tveksam. Jag sa att den här killen är oerhört snäll. Det är inte min, sa han!

 

Det kändes befriande att ha klivit över den här höga jobbiga tröskeln idag och nu är jag redo att möta den färgsprakande hösten på Djurgården! 

 
 
 
Rosendals trädgård
 
Min underbara vandrarkompis vilar ett tag.
 
Tänkaren grubblar vidare vid Prins Eugens Waldemarsudde där höstjobben pågår för fullt i trädgården.
 
 
 
Galleriterrassen vid Prins Eugens Waldemarsudde
 
 
Trädgårdsmästare Marina Rydberg är glad trots höststressen!
 
Jag har även saknat att inte kunnat fika vid Café Ektorpet
 
Och ´´Paret´´ av Liss Eriksson kramas vidare utanför Ektorpet...
 
Rosorna blommar fortfarande på Cecilia Hagens gård.
 
De sista stockrosorna kämpar vidare här på Breda gatan i Djurgårdsstaden
 
 
 
 
Lusthusportens park
 
 
Blomsterkillen
 
 En häger har hittat en sten i vattnet att vila på. Oscars kyrka syns borta på Östermalm

Kommentarer
Postat av: Eva

Så vackra bilder, så vackra platser👍

2020-10-07 @ 16:42:48
Postat av: Ramona Källström

Enastående bildmaterial överallt, en sådan vacker dag och så bästa kompisen = lycka.

2020-10-07 @ 18:11:04
Postat av: Sju årstider

Åh vilka bilder! Fantastiska färger.

2020-10-07 @ 19:25:44
URL: http://sjuarstider.blogg.se
Postat av: Liza Hansson

Alla borde ha ett Djurgården runt hörnet! Så härliga bilder och så den urgulliga Lexus.

2020-10-08 @ 07:24:35
Postat av: Per

Härligt att läsa att du är tillbaka på Djurgården Hasse! Bilderna behöver man ju knappt kommentera, de är fantastiska som vanligt! Vi får ta en höstpromenad på Söder innan löven har fallit.

2020-10-08 @ 15:12:58
URL: http://whatgoodami.blogspot.se
Postat av: Hasse

Tack Eva!

2020-10-09 @ 10:22:11
Postat av: Hasse

Ja det var verkligen en lycklig dag Ramona! I´m back!!!

2020-10-09 @ 10:22:58
Postat av: Hasse

Tack Sju årstider!

2020-10-09 @ 10:23:28
Postat av: Hasse

Urgulliga Lexus hälsar tillbaka till dig Liza!

2020-10-09 @ 10:24:12
Postat av: Hasse

Tack Per och nu har vi bestämt dag!

2020-10-09 @ 10:24:41
Postat av: Janicke

Underbart att se dina vackra bilder från Djurgården igen! Det syns att du är glad att vara där igen. Så fint att Lexus är med.
Om jag hade råd skulle jag donera en stor burk grön färg till Oscarskyrkan ...

2020-10-10 @ 11:31:29
URL: http://https://janicke365.blogspot.com
Postat av: Hasse

Ja det är helt underbart att vandra på Djurgården igen Janicke!

2020-10-11 @ 17:07:10
Postat av: Rickard

Hej.

 Rickard heter jag och jobbar med influencer marketing på den svenska marknaden för Sudio. Vi är ett svenskt företag som designar hörlurar och högtalare med ljud av studiokvalitet i skandinavisk minimalistisk design. Jag tycker att din profil skulle passa bra ihop med vårt varumärke och undrar om du skulle vara intresserad av att göra ett samarbete med oss? 
Hör i så fall gärna av dig till: [email protected]

2020-12-15 @ 15:22:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0