Site Meter

En bro av guld och ett skrämmande virus

 
 
 
När det mesta just nu känns mörkt och sorgligt med oro för virus mm. var det spännande och lite kul att den omtalade guldbron skulle anlända till stan idag efter 70 dygn på sjön. Den gyllne bron tillverkades i Kina och den långa frakten nådde idag äntligen sitt slutmål. Men innan jag begav mig till Kastellholmen varifrån jag skulle se fartyget komma, fikade jag med kompis Per på Café Under kastanjen i Gamla Stan. Han har för övrigt första parkett att se fartyget med bron från sitt kontorsfönster på Skeppsbron. Det var skönt att få prata en stund på stamfiket, där jag nog var en av de första gästerna när caféet öppnade för ett antal år sedan.
 
Jag placerade mig på berget vid Kastellholmen. Berget där jag egentligen inte alls borde vistas just nu, men det var en bra plats att se det enorma fartyget glida in till Stockholm med sin guldbro. Mycket folk hade samlats på lämpliga platser, för att se fartyget som nådde sitt mål klockan 14. Jag filmade och tog mina bilder innan jag hastigt drog mig bort från folkmassorna, eftersom jag är försiktig så att jag inte hamnar bredvid någon skidåkare som besökt norra Italien. Jag åker varken tunnelbana eller buss nu, utan jag gick hemifrån Bromma in till stan och tillbaka hem igen senare på eftermiddagen. 24 000 steg blev det, hyfsat för en gammal PJ med halvtrasiga knän.
 
Nu ska bron monteras och bli den nya länken mellan Gamla Stan och Södermalm. Den nu gula bron ska sedan målas i guldfärg. Jag som inte direkt hoppar högt av lycka åt den nya slussen, tyckte ändå att det var lite högtidligt idag. Och vem vet, det stora Slussenbygget kanske inte blir så hemskt när allt blir färdigt. Vi får se...
 
 
Läs om tillverkningen av bron här!
 
 
 
  
 Här vid Slussen ska bron nu monteras
 
 
  (null)
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0