Site Meter

Pensionat Granparkens trädgård i fruktblomningens tid

 Bilden tagen av Tobias Bjerngren Wester 22 maj
 
 
 
24 maj 2019
 
 
 
 
 
Granparken i Norrtälje är en mycket vackrare plats än vad namnet berättar - granar är inte mina favoritträd. Visst finns det ett område med granar här, men största delen av den här stadsdelen i Norrtälje innehåller mest gamla trädgårdar med fruktträd och lövträd som bildar en mjuk vacker grönska runt de gamla trävillorna. Här finns sedan 1886 Pensionat Granparken, vars trädgård så här i slutet av maj är en dröm av fruktträdsblomning. Den gamla vackra byggnaden är verkligen inbäddad i rosa och vitt, rosa från prydnadsaplarna och vitt från de ´´riktiga´´ äppelträden. 
 
Till ett av pensionatets grannhus, kom min mor som 2-åring 1927 med sin familj från skärgården och tillbringade sin barndom på den här vackra platsen.
 
Förra året sa min systerdotters man Tobias som jobbar på pensionatet, att jag nog borde komma och fotografera den fantastiska fruktträdsblomningen i trädgården. Då hade jag inte möjlighet. I år försökte han igen och den här gången tog bussen upp min barndomsstad Norrtälje för att träffa Tobias och äntligen få möjlighet att fotografera träden. Under onsdagen den 21 maj hade han själv tagit fantastiska bilder av träden som befann sig i sin bästa blomstertid. När jag anlände två dagar senare hade det regnat och blåst, vilket gjort att hälften av blommorna lämnat trädkronorna från de rosa prydnadsaplarna och lagt sig som en vacker matta över gården.
 
Efter min fotorunda kom Tobias ut med mat och jag valde bordet där de nedfallna blommorna lagt sig tätast. Det fick bli min duk! Underbar mat och Pensionat Granparkens egen öl, gjorde det här till en mycket trevlig lunchstund under det blommande taket. Hit återvänder jag gärna!
 
 
 
Från Pensionat Granparkens hemsida:
 
Pensionat Granparken byggdes år 1886 av Hanna Lind med familj. Redan då var Norrtälje sedan länge känd som kurort, berömt för sitt kall- och varmbadhus och bl.a den välgörande leran från Kvisthamraviken. Promenader i granskogen i anslutning till pensionatet, därav namnet Granparken. De speciellt inplanterade tyska granarna som finns här, ansågs vara mycket hälsobringande. Under denna tid sägs det, att det fanns ett hundratal pensionat i Norrtälje. Hit kom gästerna med ångbåt och tåg. De stannade ofta hela sommaren med sin familj.
 
 
 
Tobias!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Helene

De ska ha jättetrevliga grillkvällar på sommaren. Det ska jag testa i sommar!

2019-05-25 @ 20:07:50
Postat av: Hillevi

TACK Bästa Hasse Wester, vilka magiska bilder du tagit av vårt vackra Pensionat Granparken med medarbetare som Tobias, är det en fröjd att driva detta pensionat. Och att få vistas i denna underbara miljö, så nära stad och hav. Bästa hälsningar Hillevi Lindblom, Hotellchef

2019-05-26 @ 20:35:44
Postat av: Hasse Wester

Vad roligt att du gillade bilderna Hillevi! Det var verkligen en fantastisk plats, där jag njöt av en mycket god lunch!

2019-05-26 @ 21:05:03
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Leena

Så underbar stämning medde de fallna blommorna!

2019-06-06 @ 08:22:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0