Site Meter

Rosenrobinia på Birkagatan

 
 
Robinia hispida på Birkagatan 11 juni 2019
 
 
Rosenrobinia är ett mycket vackert träd under blomperioden i början av juni och borde användas mycket mer som gatuträd tycker jag. Den vita robinian finns lite här och där och planterades nyligen på Odenplan. Det är något speciellt med de här träden som blommar efter maj månad, då blomsterprakten är så fantastisk överallt. Då kan jag nästan drunkna i allt det vackra och det är nästan skönt när prunusblomningen är över, hur mycket jag än älskar den!
 
Robinan blommar lite för sig själv och blir uppskattad på ett annat sätt. På Birkagatan i Vasastan finns en hel rad med rosenrobinia och tack vara Lars Forslin och Björn Embrén, kom jag i tid i år 2019, för att se den vackra blomningen.
 
Rosenrobinia är egentligen en buske som blir upp till 3 meter hög, men det finns även i trädform.
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0