Site Meter

En dag på stan

 Vanligtvis har jag lite svårt för plymspirea! Idag fick jag omvärdera de tankarna här inne i Centralbadets trädgård. Rätt växt på rätt plats helt enkelt!
 
 
17 juni 2019
 
 
Jag hade tänkt långvandra idag, men den envisa förkylningen har ännu inte släppt taget helt och hållet, så jag kände mig inte riktigt upplagd för någon längre sträcka. Det fick bli en stund i mina vanliga stråk nere på stan. Klev av tunnelbanan vid Odenplan, där jag fotade de ganska nyplanterade robiniorna mot Gustav Vasa kyrka, innan jag fortsatte Norrtullsgatan bort till Enkehusparken. Parken har fått en riktig grundlig renovering och det är den södra delen som är mest intressant, eftersom en stor del av parken annars är lekplats. I den skuggiga södra delen har det planterats mängder av perenner och rhododendron och det kommer med all säkerhet att bli riktigt fint när växterna har etablerat sig ordentligt. Jag väntar med att fotografera till nästa vår och försommar då perenner och rhod blommar.
 
Jag vände åter mot Odenplan med Bruce Springsteens Paradise på repeat i lurarna och vandrade förbi Obeservatorielunden och även där renoveras det i parken längst ner mot Drottninggatan. Det är Bite mark och anläggning AB som utför arbetet åt Norrmalms stadsdelsförvaltning. Jag hittade tyvärr ingen info vad som ska göras, så jag får hålla koll under mina vandringar helt enkelt.
 
Inne i Centralbadets trädgård har träden blommar klart för i år och de växter som märktes mest nu var plymspirea, som verkligen inte är någon favoritväxt för mig, men nu blev jag lite överraskad eftersom jag helt plötsligt tyckte att de var vackra här inne i trädgården, när solstrålar fick plymerna att glänsa. I dammen såg jag hundratals små guldfiskar på ca 1 dm, som simmade piggt omkring.
 
Brunkebergstunneln bort till Humlegården som fyller 400 år, vilket uppmärksammas med en tillfällig kål- och humlegård, så som den skulle kunnat sett ut på 1600-talet. Runt Linné blommade nu floden av stäppsalvia, vilka gör sig mycket fint mot eldtöreln. Snyggt, men väldigt svårt att fotografera i det gassande solljuset. 
 
Min kära dotter köpte en mycket god sallad till mig från Holy Greens på sin lunchrast, som vi åt i Berzelii park i skuggan under träden. Jag fortsatte genom Kungsträdgården bort till Gamla Stan där jag som vanligt tog mitt kaffe under kastanjen -  på Café Under Kastanjen. Det här var väl ungefär vad jag orkade idag. Konstaterade att staden nu börjar bli alldeles för full av turistgrupper som fyller medeltidsgränderna i Gamla Stan och raderar ut den stillhet som annars råder. Jag måste skärpa till mig och börja morgonvandra igen helt enkelt!
 
 
Lysande plymspirea i Centralbadets trädgård
 
 
Humlegården fyller 400 år!
 
Stäppsalvia i Humlegården
 
I Berzelii park planterades det sommarblommor idag, av företaget Green. Rapport från Ceclia på Djurgårdsförvaltningen och de planterar också sommarblommor idag vid Rosendals slott och i Lusthusportens park.
 
Blomsterfägring i Kungsträdgården.
 
I de spegelvända planteringarna i Kungsträdgården tyckte jag att Salvian 'Serenade Pink' var fin tillsammans med Nepetan 'Summer Magic' 
 
Gustav Adolf torg
 
Österlånggatan i Gamla Stan
 
Den alltid så prunkande balkongen på Tyska Skolgränd i Gamla Stan
 
Blommande Robinia vid Mälartorget i Gamla Stan
 
De nya Robiniaträden på Odenplan blommade också idag!
 
 Rosor på Adolf Fredriks kyrkogård
 
13 259 steg
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Hansson

Balkongen på Tyska Skolgränd är ju helläcker! Jag älskar pelargoner. Spirea är också något jag gillar. Varje midsommar plockar jag Pioner och Spirea till mina föräldrars grav...har en vän som har en fin trädgård där jag får plocka.

2019-06-17 @ 17:40:43
Postat av: kerstin

För att ha drabbats av en sommarförkylning har du ändå lyckats ta dig en lång promenad . Så glad kunna
följa dig på denna .Hemlängtan sedan 20 år vilken fått sin lindringgenom dina promenader .Stockholmare av tredje generationen .
Tack för all glädje du förmedlat .Önskar god bättring på förkylningen .

2019-06-18 @ 00:47:31
Postat av: Christina GM

Väldigt fint att följa dina promenader! Vackert o lärorikt! Lång prom fast du var förkyld! Tack för alla foton! 🌸🌿

2019-06-22 @ 09:20:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0