Site Meter

Vecka 51, 2019 - God Jul och Gott Nytt År

 
 
 
 

16 december – måndag

 

TV4 släcktes ner i Brommanästet, men jag vet inte om jag saknar kanalen så mycket.

Det går ju att titta på SVT:S Morgonstudion också. Visst, programledarna kanske inte är lika charmiga som 4:ans, men man slipper all tjatig reklam. Däremot saknar jag Cmore där jag ser spansk fotboll!

 

 

17 december – tisdag

 

Beställde ett nytt pass, trots att jag sagt att 2020 blir ett flygfritt år för min del. Men jag kan ju åka tåg!

 

 

18 december – onsdag

 

Lexus hälsade på i Brommanästet, eftersom Cecilia och alla andra som jobbar åt hovet, åt lunch med kungafamiljen på Stockholms slott! Vi gick i regnet efter stränderna här hemma och såg att vattenståndet i Mälaren var ovanligt högt, 42 cm över medelnivån. Jag läste att det höga vattenståndet påverkar Slussenbygget och att man för första gången på flera år var tvungen att släppa ut vatten genom byggarbetsplatsen. Slussenbygget kan gärna ha lite problem tycker jag, detta vansinniga bygge som kommer att förfula kopplingen mellan Gamla Stan och Södermalm!

 

Efter höstens allt regnande har naturen tagit emot bra med vatten, som träd och buskar så väl behöver inför vintervilan. Till och med den ständigt uttorkade bäcken här hemma i skogen, porlar nu livligt. Visst är det här vädret grått och dystert, men det är som sagt bra att träden får det vatten de behöver och att grundvattnets små magasin nu blivit normala. Däremot är fortfarande de stora magasinen under eller mycket under det normala på flera platser i landet, läste jag på SGU:s hemsida.

 

Varför tar media aldrig upp de positiva vädernyheterna? Varför måste nyheter alltid vara negativa? Säljer det bättre? När torkan var svår förra året, fylldes tidningarna av eländesrapporter och nu i höst skrivs det mest om att det är för få soltimmar och att det är tråkigt med allt regn…

 

 

19 december – torsdag

 

Morgonhimlen färgades vackert orange över Kungsholmen och marken var frusen när Lexus och jag morgontrötta vandrade upp mot Margretelundsvägen här hemma i Traneberg. Plötsligt hörde jag ett av de vackraste ljud jag vet, men som man normalt först brukar höra i februari-mars. Koltrasten sjöng med sin ljuvliga stämma och vi stannade och lyssnade en stund. Lexus och jag slöt ögonen, log och drömde om våren. Tänk om det ändå hade vore mars månad!

 

 

21 december – lördag

 

Trevlig glöggstund hos grannen, där jag träffade andra grannar som jag aldrig sett….

 

 

22 december – söndag

 

Äntligen har det vänt och vi går mot ljusare tider!

Skrev på Årskrönikan som jag publicerar på Nyårsafton!

 

 

 

 
Restaurang Sjöpaviljongen hemma vid min strandpromenad i Bromma
  (null)
 Högt vattenstånd vid badstranden i Minneberg
 
(null)
 Bäcken här hemma prolar igen, det var länge sedan!
 
 Hybridkejsarolvon blommar i Minneberg
 
 Morgonen i Bromma då koltrasten sjöng
 
 

Kommentarer
Postat av: Liza Hansson

Grått och mulet eller regn...tråkigt men som du säger, det är nyttigt för naturen. Jag har också hört Koltrasten och det ger en känsla om att våren inte är så långt borta. Önskar er alla en härlig jul.

2019-12-23 @ 07:45:41
Postat av: Hasse Wester

Tack det samma Liza!

2019-12-23 @ 07:47:12
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

Fin sammanfattning av ett händelserikt år!
Ni är välkomna på utställningen i mars och under magnolians tid.
God fortsättning

2020-01-05 @ 12:54:16
Postat av: Hasse Wester

Vi kommer gärna på utställningen i mars Mariana och även i magnolians tid...

2020-01-05 @ 14:20:59
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0