Site Meter

Hammarby sjöstads fantastiska körsbärsträd blommar!

 
 
29 april 2019
 
 
Mitt mål idag var Lumaparken vid Hammarby sjöstad, där hela det stora torget svämmar över av rosa Prunus Accolade just nu, men det är de vitblommande Tokyokörsbärsträden i backen intill som är de allra vackraste tycker jag! De rosa träden blir lite för mycket för mig i längden, även om det är ljuvligt när de börjar blomma. I många år har jag haft som plan att se all denna blomning, men jag har av någon anledning inte hunnit med. I år tog jag Tvärbanan/spårvagn hemifrån Alvik och klev av vid Lumaparken och det var verkligen effektfullt med all denna blomning.
 
Men den här dagen kom inte att handla om Lumaparken, utan i stället om alla dessa fantastiska vitblommande Tokyokörsbärsträd, som finns längs den långa, grunda och vackra kanalen inne bland bostadshusen. Det var länge sedan jag fick en sådan ´´trädgårdskick´´ och jag gick som i trans med min kamera längs kanalen och hade lite svårt att ta in allt det vackra. Den här anläggningen håller världsklass och jag skulle vilja ta reda på vilka som en gång ritade detta!
 
 
Hammarby sjöstad med 11 000 lägenheter är en stadsdel söder om Södermalm som byggdes på 1990-talet. 
 
 
I slutet av april är alltså bästa tiden att se den här blomningen och jag kommer med all säkerhet att göra besöket hit till en tradition. Jag har aldrig någonsin sett ett område med så många körsbärsträd och det är främst Prunus 'Accolade'  och Prunus x yedoensis (Tokyokörsbär) som använts och jag älskar verkligen detta fantastiska Tokyoträd! 
 
Så skynda ut till Sjöstan innan träden blommat ut!
 
 
 
 
 
Lumaparken
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Tack för fina inlägget! Måste titta på den idag igen när vår nya radhusgranne tänker ta ner sitt körsbärsträd. Mitt i blomningen! Och för att 'det skräpar ner' så mycket! Hur tålererar Hammarby sjöstadsborna den enorma mängden skräp?
Äter inte fåglarna upp det mesta? Skräptiden ett par veckor om året? Var nog ganska tydlig med vad jag tyckte om avverkningen..tror inte de läser den här bloggen.

2019-05-12 @ 16:34:15
Postat av: Hasse Wester

Ja men visst är det märkligt. Jag träffade en gång i tiden en man som bodde i ett kulturhus på söder som ville ta bort alla syrener för att de skräpade så när det blommat över! Jag vet inte vad jag ska säga...

2019-05-12 @ 19:47:17
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Malin

Hej! Tack för fint inlägg!🌸
Jag vet inte om bloggen är aktiv länge men såg detta äldre inlägg om Hammarby Sjöstad och våra vackra körsbärsträd här som för övrigt blommar just nu i området. Tyvärr gick det hårt åt träden i vintras för det föll så mycket tung snö att många små och stora grenar knäcktes.. så sorgligt.. Det påverkar helhetsintrycket en del men det är så klart fortfarande mycket vackert när de blommar. Ang
Alla bladen som ramlar ned sen så är det ganska spektakulärt att ”vada” fram bland de rosa bladen innan den torkar.
Har aldrig upplevt det som skräpigt efteråt för bladen verkar sopas upp rätt snart efter.

2023-05-06 @ 15:24:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0