Site Meter

Lökplantering på Södra Djurgården

 
 
Lökplantering vid Långkorven intill Skansens norre entré
 
 
 
 Dagens lökplanterare från Djurgårdsförvaltningens. Från vänster: Heidi, Anna, Andreas, Malin, Simon, Boel, Kerstin. Cecilia, Tobias och Fredrika!
 
 
10 oktober 2018
 
 
Jag har länge velat se när Djurgårdsförvaltningen sätter alla sina tusentals blomsterlökar inför våren, men eftersom jag under tidigare år jobbat på Engsholms slott, så  har det inte funnits tid. Nu äntligen fick jag tillfälle att vara med, både vid den plantering som kallas Långkorven som fligger intill Skansens norra entré och vid Rosendals slott. Bara i Långkorven sattes idag 7000 narcisser. Det var ett härligt gäng jag träffade och det var kul att de ställde upp på gruppbilden.
 
Som vanligt har jag tiggt till mig växtlistor och jag har full koll på vad som kommer att blomma här under våren 2019, men jag väntar med att avslöja namnen tills i vår när de blommar!
 
Det planteras också mängder av smålök vid Flodvågsmonumentet vid Blockhusudden. Djurgården kommer att blomma mer och vackrare än någonsin nästa vår! Om jag längtar? Jovars!
 
 
Trädgårdsmästare Malin - 31 år på Djurgårdsförvaltningen, har sett till att både lök-korg och lök-säck matchar trädens färg!
 
Boel och Anna har börjat sätta de 7000 narcisserna vid Långkorven.
 
Malin, Cecilia och Kerstin lägger ut sju olika sorter narcisser.
 
Några glada treädgårdsmästare - Heidi, Cecilia, Anna och Malin.
 
Kerstin och Cecilia jobbar snabbt...
 
Trädgårdsmästarna Cecilia, 28 år på Djurgårdsförvaltningen och Heidi 31 år på samma förvaltning!
 
 Till och med jag (48 år som trädgårdsarbetare) fick sätta några lökar! Det kändes fint! 
 
 
 
Rosendals Slott
 
 
8 oktober 2018
 
 
Heidi, Cecilia och Anna sätter tulpaner och narcisser vid Rosendals slott
 
 Nu är det bara planteringen kvar, Anna, Heidi, Cecilia och Lotta!
 
 
 
Rosendalsterrassen
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0