Site Meter

Vecka 4, 2018 - Syrener i vintern

 

 

21 januari - måndag

 

En orange himmel över Tranebergsbron och DN-skrapan mötte mig när jag vaknade i Brommanästet denna måndagsmorgon och 9 minusgrader visade termometern när jag kom ner till bilen för att bege mig ut till Djurgården. Där ute på Blockhusudden startade vi vår vandring, Lexus och jag och i kylan behövde han en jacka på sig för att inte frysa.

 

Bort mot Nacka och ut mot skärgården var ljuset januarimagiskt den här morgonen och jag tog några bilder med stelfrusna fingrar och med en ivrig Lexus i koppel som ville vandra vidare. Träden var åter klädda i frost och hela Djurgården liknade en vacker vintersaga. Vi hälsade på Cecilia och de andra på Djurgårdsförvaltningen som beskar träd i allén upp mot Gröndal vid Djurgårdsbrunn och Lexus blev glad att få träffa matte en stund.

 

Även kvällsljuset var ovanligt vackert den här dagen och jag fortsätter att njuta under mina vandringar i det här fantastiska landskapet i Stockholm.

 

 

 
 Sedan 1994 finns en mindre variant av Eric Grates Yxman här ute på Blockhusudden. I Rålambshovspareken är Yxman 3,5 meter hög!
 
Djurgårdsbrunnskanalen i vinterskrud.
 
 Älskade Villa Dufvan!
 
 

 

22 januari - tisdag

 

Det var en grå och mulen gryning över Djurgården, när jag vaknade av tutande sångsvanar ute på sjön. Ljudet som kanske inte är det vackraste bland fågelläten, fick mig ändå att tänka på våren. Jag nöp mig i armen när jag satt och åt frukost med utsikt över Stockholms inlopp från skärgården, eftersom dagarna är så behagligt sköna. Nu har jag även fått min första pensionsutbetalning, som jag klarar mig gott på. Idag gick vi på långvandring, Lexus och jag och även idag mötte vi matte Cecilia som hade förflyttat sig med sina arbetskamrater, hit ut till Blockhusudden med sina sågar och grensaxar.

 

Vi fortsatte bort till Waldemarsudde och korsade Rosendal trädgård, där allt var stilla i väntan på att de öppnar för säsongen den 1 februari. Det här är en lagom lång vandring genom vackra platser och jag hade min veckolista från Spotify i öronen. Listan som snickras ihop av programmet, efter vad de tror att jag tycker om att höra. Det blir en salig blandning av musik och det är spännande att höra vad som kommer. Den här veckan fanns på listan bland annat Bach, Debussy, Erik Satie, Tomas Andersson Wij och när jag kom ner till Djurgårdsbrunnsviken passade Down in the Deep av Wouther Dewin perfekt.

 

Borta vid Djurgårdsbrunnskanalen tränade vi på att gå fot, både Lexus och jag...! Vi gick mitt i den breda parkvägen och tränade på att inte nosa eller att fotografera, vi har ju ett beroende båda två. Lexus nosar extremt mycket och jag fotograferar lika extremt mycket, men nu har vi börjat vår avvänjning. Vi ska lära oss att se verkligheten som den är framför oss, med våra ögon och inte genom nos och kameralins! Självklart ska han få nosa så mycket som han behöver och jag kommer trots allt att skjuta iväg någon bild då och då.

 

 

 
 Isbladskärret
 
Vi går igenom vilka bilder som ska passa i det här blogginlägget!
 
  Syrener till Cecilia, från Fältöverstens blomsteraffär.
 

 

 

24 januari - onsdag

 

Kylan gav vika och flera plusgrader förvandlade den vackra snön till en skitig sörja. Lexus och jag traskade runt i sörjan och det blev ordentlig rengöring när vi kom hem. Jag köpte syrener i blom åt Cecilia på Fältöverstens blomsteraffär och doften förflyttade mig känslomässigt till maj månad.

 

Ett företag hörde av sig och köpte fyra fotografier med motiv från Marabouparken, som de ska använda till fototavlor och vi kommer troligen att ha ett fortsatt samarbete!

 

25 januari - torsdag

 

Det mesta av snön har nu smält bort och riktigt hårda vindar sveper fram över Djurgården. Vi pratade om att rådjuren ökat i antal här på ön och att dom vackra djuren bara väntar på att Djurgårdsförvaltningens tulpanplanteringar ska börja knoppas...! Utanför fönstret rörde sig fem vackra djur och jag tyckte att det var en fantastisk syn.

 

 

 

 Prins Eugens Waldemarsuddes vackraste rum!
 
 Prins Eugens Waldemarsudde.
 

26 januari - fredag

 

Det blev barmark igen och även om jag den här vintern tycker att det är ok med snö och kyla, så njuter jag av att trampa jord och grus igen under mina vandringar på Djurgården. På Kronprinsessan Victorias och Prins Daniels 390 meter långa kärleksstig vid Isbladskärret som anlades 2010, anade jag en svag vårkänsla i min vinterfrusna kropp under morgonvandringen. Stigen som slingrar sig fram just intill våtmarken består av trampad jord och jag fylls av lycka att få vistas här i naturen så nära stan, fri från krav och måsten, tillsammans med min vandrande fyrbenta vän. Fåglarna låter allt piggare för varje dag som går nu när ljuset återvänder och de börjar göra sig beredda för vad som komma skall. Efter gårdagens hårda vindar, har lugnet lagt sig igen över ön och kanalens vatten låg helt stilla.

 

I år ser jag fram mot att möta våren fullt ut i Stockholm och speciellt på Djurgården, mer exakt på östra delen av ön. Att få nosa upp de första vårtecknen, som till exempel vintergäcken vid Blockhusuddens busshållplats och snödroppshaven vid Parkudden. Tidigare har jag följt varje liten förändring i natur och trädgård under våren i Engsholms slottspark där jag jobbade. Nu kommer jag i stället att uppmärksamma växternas uppvaknande och när bofinken och näktergalen kommer till den här vackra Stockholmsön.

 

´´Hemma´´ i Villa Dufvan blev det kaffe och njutbar lyssning av Uffe Lundells nya låtar som han släppte under natten till torsdagen. Skisser. Det är något med hans texter som träffar så helt rätt och jag väntar på att han snart ska släppa en ny roman.

 

På eftermiddagen besökte vi Prins Eugens Waldemarsudde och såg utställningen Vävda bildvärldar av Annika Ekdahl. Stora fantastiska verk som tog flera år att färdigställa. 

 

 

 

Lördag 27 januari - lördag

 

Att vandra längs Djurgårdens stränder är under vardagarna en ren njutning, men under helgerna blir det för mycket folk för mig. Vi gick in i skogen...

 

 

 

Söndag 28 januari - söndag

 

Den här Djurgårdsveckan slutade med fika på underbara Café Skroten med mina kära. Det har varit en skön vecka på min favoritplats i Stockholm och nu väntar en vecka hemma i Brommanästet!

 

 

Lexus var med när vi söndagsfikade på Skroten!
 
Lexus och Cecilia på Skroten!
 
Se hela min pensionärsdagbok genom att klicka på ´´Veckodagbok´´ i de liggande länkarna högst upp i bloggen, eller i vänstermenyn! Eller klicka här
 
 

Kommentarer
Postat av: gun

Härliga bilder som du och Lexus tar på era vandringar och hoppas han fick en semla till fikat:)...
Snö och kyla har bytts ut mot plusgrader och sol.
gun

2018-01-28 @ 19:27:47
URL: http://anthilias.bloggplatsen.se
Postat av: Janicke

Underbara vinterbilder - och alla andra också - önskar att jag nån gång kunde masa mig upp och iväg i tid ...

2018-01-28 @ 20:22:05
URL: http://https://janicke365.blogspot.se/
Postat av: Hasse Wester

Han fick medhavda ben Gun!

2018-01-28 @ 22:56:02
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Ja det gäller att vara tidigt ute för att fånga det vackraste Janicke!

2018-01-28 @ 22:57:10
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

Härligt att få hänga på så här. Underbara bilder ! S

2018-01-29 @ 12:05:55
Postat av: Ingrid Bornhäll /mrsmarum

Härligt att höra att du njuter av pensionärslivet! härliga bilder. Själv är jag inne på andra året nu som pensionär, har dock ännu inte hunnit med bråkdelen av vad jag trodde jag skulle göra. Som tex att följa din bok "Stockholms Gröna Rum" runt om alla vackra parker och gröna rum, får ta nya tag och försöka hinna i år!

2018-01-29 @ 19:55:28
Postat av: Hasse Wester

Ja du får ta nya tag Ingrid! Vi hoppas på en fin sommar!

2018-01-29 @ 20:04:14
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0