Site Meter

Vecka 48, 2018 - Novemberljus

 Magisk morgondimma, bild från Tranebergsbron.
 
 
 
 

27 november – tisdag

 

Det brinner i bussgaraget på Kungsholmen och en dramatisk syn mötte mig när jag kom ut i vardagsrummet på morgonen. Svart tjock rök som turligt nog drog sig söderut mot Essingeleden. I skrivande stund hör jag på nyheterna att det finns risk att branden sprider sig.

 

Vid lunchtid hade branden lugnat sig.

 

Läser böcker.

 

Tvättat.

 

308:an har nu vinterhjulen på.

 

Jag har fått en fantastisk elektrisk fotvärmarkudde av min dotter. Mina fötter brukar alltid vara iskalla, men nu gör kudden underverk!

 

Drog igång en omröstning om min bästa Stockholmsbild från 2018 och en vinterbild från Djurgårdsbrunnskanalen vann!

 

  • När mörkret lagt sig över staden, tog jag mig in till City för att ta några bilder på lysande älgar, hjortar och granar.  Resultatet blev inte riktigt som jag tänkt mig, men de lite märkliga bilderna gillades ordentligt på Facebook. Lysande älgar kan man lita på!

 

 

 

 
Sergels torg
 
Kungsträdgårdens skridskobana.
 
Brunkebergstorg.
 
 Branden i bussgaraget på Kungsholmen.
 
 I Kungliga bibliotekets tidningsarkiv gjorde jag en sökning på Stockholms gröna rum och fick upp denna helsida i GT från 2013 när boken kom ut. Jag hade inte sett det här! Centralbadets trädgård i bakgrunden.
 
(null)
 Novembermorgon.
 
 

 

28 november - onsdag

 

Solen bröt igenom den magiska morgondimman när jag vandrade över Tranebergsbron in mot stan. Julkorts-rimfrost på träden och tio minusgrader. Novembermorgnar kan verkligen vara sagolikt vackra!

 

Fikade på Petite France som ligger på John Ericssongatan 6 på Kungsholmen. Ett mysigt café i fransk stil där jag inte varit tidigare. Tack för tipset kamrat Per!

Earl Gray russian var grymt gott!

 

I tidningsarkivet på KB, satt jag några timmar och letade bland gamla artiklar, innan jag åkte ut till Blockhusudden och åt en god middag!

 

 

30 november – fredag

 

Klassiskt novemberväder med regn och blåst. Bron som skiljer mitt hem i Bromma och Kungsholmen heter Tranebergsbron, som när den invigdes 1934 var världens längsta bågbro gjuten i betong. Där över vandrade jag idag igen, i blåst och regn för att gå runt Kungsholmen. Jag gick fort, så som jag gjort på senaste tiden. Inbäddad i en stor tjock jacka med luvan uppdragen över mössan. Tidigare spatserade jag mer i lugnt tempo med min kamera under vandringarna. 

 

Det är inte så lockande att ta bilder den här tiden på året och idag hade jag inte ens kameran med mig, utan trampade på så fort jag kunde. Det här är min träning, nu när jag tycker att det är så vansinnigt tråkigt med styrketräning av olika slag. Däremot älskar jag att vandra!

 

Mellanlandade på Café Två systrar och en kock på Kronobergsgatan 41. Hängde av mig de blöta kläderna och värmde mig med en god kopp kaffe. I stället för att gå Norr Mälarstrand tillbaka på södra sidan Kungsholmen, gick jag inne på Garvargatan och Pontonjärsgatan bort mot Rålambshovsparken. Såg idag det mysigt lilla bageriet Bulleboden med café på Parmmätargatan 7, som jag måste prova någon gång. Gick ner mot Rålambshovsparken och började trava den långa Tranebergsbron hemåt igen, hela vandringen med ljudbok i örat - ´´Jag var Ingmar Bergmans hushållerska´´ där man får en inblick i denna demonregissörs vardagsliv. Ett geni och en ganska obehaglig människa. En översittare av rang! En rolig detalj i boken var att Ingmar Bergman gick vilse i Östermalms galleria Fältöversten. Det brukar jag också göra…

 

15 000 steg!

 

 

2 december – söndag

 

Första advent!

 

Frukost med T och rostat bröd. Såg ut över stan. Vattnet låg helt stilla i gråvädret. 

 

Vi avslutade den här veckan med en adventskonsert i Rosendals trädgård.

 

 

 

 
 Ett favorithus på Kungsholmen. Så vackra balkonger! Kungsholmsgatan 14. Byggnadsår 1907-08, arkitekt Konrad Elméus, byggherre O Blomqvist
 
Cecilia ser över pyntet vid Rosendals slott!
 

Kommentarer
Postat av: Britt

När jag såg det vackra huset på Kungsholmen trodde jag nästan att jag var i Göteborg utanför
Linnégatan 5.
Visst är det vackert med rimfrost och 10 grader kallt, helst också vindstilla.
Älgarna låter jag tyskarna berömma.
Ha de gott i veckan

2018-12-02 @ 19:44:58
Postat av: Hasse Wester

Jag är inte heller så förtjust i lysande älgar...men jag ville ändå visa något ljus i november! Ha det gott själv Britt!

2018-12-02 @ 19:49:21
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Annika Widell

Tack för stämningsfull veckorapport. Jag gick förbi huset på Kungsholmsgatan igår och gjorde samma reflektion som du! Vackert hus! En lite märklig sak i anslutning är att Kungsgatan börjar runt hörnet, gör ett hopp över Kungsbron och därefter blir Kungsgatan igen. Önskar dig en trevlig första decembervecka!

2018-12-02 @ 20:13:02
Postat av: Hasse Wester

Då är vi överens om huset Annika. Ha en fin vecka du också!

2018-12-02 @ 20:31:07
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Liza Hansson

Gamla hus är alltid trevligt att titta på. De är i mitt tycke mycket vackrare än dagens skapelser. Älgarna har jag aldrig sett utom på bild så jag blir glad när jag också får ta del av "julpyntet". Men Gävle har ju sin bock och då kan väl vi ha älgar. Det är ju bara en kort tid. Hoppas dina promenader så småningom blir till en cafébok. Hoppas på en bra vecka för oss alla.

2018-12-03 @ 08:05:30
Postat av: Cristina Norberg

Alltid trevligt att följa dina vandringar med fina foton! Ska notera cafe´ tipsen! Hoppas också på en cafe´ bok!! Jättegärna!! 😊😋🌿

2018-12-03 @ 17:11:09
Postat av: Janicke

En så fantastisk dimma från Tranebergsbron! Gratis till dina tidiga morgonvanor.
FB har nu bestämt att jag inte får några statusar från dig, så jag får leta upp dig varje gång. Via bokmärken iofs men ändå.
Nu har jag läst flera av dina inlägg, alltid fint att följa med på dina promenader.

2018-12-06 @ 20:12:04
URL: http://https://janicke365.blogspot.se/
Postat av: Hasse Wester

Visst är gamla hus vackrare Liza! Nja cafébok är jag nog inte rätt person att skriva...

2018-12-08 @ 14:24:26
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Fint att du följer med här Cristina!

2018-12-08 @ 14:24:52
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Men följer du inte Stockholms gröna rum - Facebook Janicke? Fint att du hittar hit ändå!

2018-12-08 @ 14:25:29
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0