Site Meter

Vecka 32, 2018 - Skiathos

 Porto Paradiso
 
 
 
5-12 augusti 2018
 
 
 

Efter två tidigare resor till den lilla vackra grekiska ön, ville min dotter så gärna visa sin favoritplats för sin pensionerade far och jag blev till min stora glädje bjuden av henne på den här fantastiska resan till Skiathos i Egeiska havet.

 

Inflygningen och landningen på ön är lite av ett äventyr, då flygplatsen som byggdes 1984, har en av Europas kortaste landningsbanor och det gäller att få stopp på planet som annars riskerar att fortsätta ut i havet på andra sidan ön. Nu gick landningen bra och förväntansfull satt jag i bussen till hotell Atrium och såg ut över alla härliga stränder som vi passerade längs kusten. Det ska tydligen finnas ungefär 60 olika badstränder på den här lilla ön. Hotellet var mycket fint och byggd i olika etager i ett underbart virrvarr av huskroppar. Högst upp låg poolen, restaurangen och utomhusbaren. Utsikten var fantastisk och det kändes mycket bra att få vistas här i en vecka. Egentligen borde jag inte vara förvånad eftersom min dotter och resekompis har en förmåga att hitta fantastiska platser och få till perfekta resor.

 

Det här blev en annorlunda resa för mig. I vanliga fall reser jag för att besöka vackra trädgårdar i Europa, eller se storstäder på Weekendresor. Nu fick jag i stället vila längs sagolika stränder under en solsemestervecka och det var oerhört skönt. En dag på stranden kunde se ut så här – hyra en solstol, ta första badet, läsa bok, slumra till en stund, bada igen, äta lunch och ännu mer bad och vila. Märkligt nog blev jag inte otålig av att vara stilla, som jag annars så lätt blir. 

 

 

En dag följde vi med på en dagsutflykt med båt och första stopp var den märkliga och oerhört vackra stranden Lalaria, där det turkosblå vattnet är nästan overkligt klart och där stranden är fylld av mjukt formade vita stenar. Här stannade vi i två timmar innan vi fortsatte till Kastro som var Skiathos forna huvudstad och började byggas på 1300-talet högt uppe på klippan. Kastro som ockuperades av både venetianare och av turkar, övergavs 1829 då invånarna flyttade och grundade Skitahos stad.

Vid Kastro åt vi lunch på en enkel liten restaurang, innan vi fortsatte färden förbi spännande grottor, för att sedan vända om och sätta kurs mot ön Tsougria med den fantastiska stranden där vi stannade i två timmar. Över en Mythos, bestämde vi att vi skulle återvända hit någon dag senare, för att vistas en hel dag på den lugna, vackra platsen. Vilket vi också gjorde, med en båt från gamla hamnen i Skiathos. Det ryktas att The Beatles en gång i tiden ville köpa ön! 

 

 

Stränderna som vi besökte var alla fantastiska, även om favoriten blev den ljuvliga stranden på den grönskande ön Tsougria. En annan favorit var den underbara stranden som vi hade gångavstånd till från hotellet – Porto Paradiso!

 

 

Hela Skiathos grönskade ljusgrönt i ett böljande skogslandskap och jag undrade först hur ön kunde prunka så i det heta klimatet. Senare upptäckte jag att trädbeståndet bestod av väl anpassade pinjeträd och olivträd, som trivs utmärkt i gassande sol på sandig mark. Barrträdsskogar hemma i Sverige är oftast mörka och dystra. Här liknar träden på håll en försommargrön lövskog hemma i Norden.

 

 

 
Lalaria 
 
Lalaria 
 
Stranden vid Kastro
 
Tsougria
 
 Pinje
 
 
 

Ön har endast 6000 invånare och Skiathos stad är verkligen ljuvlig att vandra i. Jag trivdes bäst i de höglänta delarna där smala gränder slingrade fram längs vita bostadshus med små trädgårdar och utsikten var makalöst vacker. Nerium, blyblommor och bougainvillea blommade på många platser, men det var svårt att fånga det vackra med kameran i den gassande solen. Det var även mycket trevligt att vandra där restauranger och butikerna låg, längs de smala vackra gränderna i ett slingrande gatunät så som i medeltida städer, trots att största delen av staden byggdes i början av 1800-talet. Det var tur att inte stadsplanerarna brydde sig om att efterlikna norra Europas rutnätsplaner med raka gator.

 

Restaurangerna var små, bord och stolar placerades längs gränderna och på små torg vilket skapade en trevlig känsla. Hela innersta delen av staden är bilfri, men vespor och mopeder smattrar förbi då och då, inget som stör direkt. Ja, jag tyckte verkligen om den här vita staden med färgglada inslag av restaurangmöbler, dörrar och fönsterkarmar. Jag skulle faktiskt vilja bo i en stad som inte planeras främst för biltrafik, som Stockholm fortfarande gör och där bilälskare som Stefan Sauk rasar över att cykelbanor börjar ta för mycket plats för bilarna.

 

På Skiathos är det stränderna, naturen och den mycket trevliga staden som är det viktiga, här finns inte överdrivet många sevärdheter och jag tyckte för en gång skull att det var riktigt skönt. Nu har jag lärt mig att jag framöver kommer att lägga in en solresa då och då bland mina upptäckarresor.  

 

Ännu en gång, tack så mycket min kära dotter för denna fantastiska vecka på underbara Skiathos! Jag förstår mycket väl varför du återvänder hit och vem vet, jag kanske också kommer tillbaka någon gång! Jag hoppas det!

 
 
 
 
Blyblomma
 
 Granatäpplen
 
 från balkongen vid vårt hotell Atrium
 
En glad stadsvandrare!
 
 
 
Flera bilder har min dotter tagit och några är av olika anledningar tagna med mobilkamera!
 
 

Kommentarer
Postat av: Liza Hansson

Åh så fina bilder! Grekland med sina vita hus, blåa karmar och alla katter är underbart. Blyblomman, är det densamma vi har i kruka här hemma? Jag minns att min mormor hade en sån, kanske skulle jag skaffa mig en. Jag var på Kalymnos för många år sen, också en liten fin ö.

2018-08-15 @ 11:22:20
Postat av: Anonym

Vilka bilder! Bilden av den svarta katten som kikar ut genom "grinden" är en vinnare. Jag brukar inte tänka i termer av sol-och strand semestrar men det här stället verkar ha allt.
Ramona

2018-08-15 @ 11:38:05
Postat av: Helén Kollin

Hoppas denna ö blir mitt nästa resmål. Så fina bilder och vilken ö. Jag har varit på många grekiska öar men denna verkar slå det mesta.

2018-08-15 @ 13:48:11
Postat av: Hasse Wester

Ja visst är det samma blomma Liza! Kalymnos såg också väldigt fint ut, men det som nog är annorlunda med Skiathos är att den är så oerhört grön!

2018-08-15 @ 16:02:07
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Den bilden har min dotter tagit Ramona och jag tycker själv att den är oerhört fin! Hon gillade din kommentar för övrigt...

2018-08-15 @ 16:03:02
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Ja prova Skiathos Helén, du kommer inte att bli besviken!

2018-08-15 @ 16:04:07
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Britt

Tack för denna vackra resan.
Nu har jag varit på Skiathos också utan att behöva lyfta från stolen.
Detta med solresor kan i många fall bli
"ta två o betala för en" om man själv vill.
Väljer man rätt plats, som din dotter gjorde här, får man allt i ett.
Hemska flygplatser, usch ja, jag fick inte med maken till Madeira innan dom byggde ut landningsbanan.
Men den var skrämmande ändå tyckte han.
Sen du åkte har vi fått 65 mm regn o normalt väder hos oss.
Ha de gott

2018-08-15 @ 17:01:09
Postat av: Hasse Wester

Ja jag har hört om Madeiras flygplats också! Skiathos var en underbar ö och vad fint att du varit med lite tillsammans med bilderna Britt! Ha det gott du också!

2018-08-16 @ 14:39:10
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Christina GM

Underbara bilder!! Jaa, känner detsamma att det är som man fått vara med på resan! Fantastiska vyer! Men de mindre ställena ser verkligen inbjudande ut! Kul att få se granatäpplen växa IRL !! 😊👍 Tack för resebilderna! Här njuter vi av svalare väder och något regn iaf!

2018-08-17 @ 10:04:44
Postat av: Christina GM

PS. Det fotot på Porto Paradiso, restaurangen på altanen mot havet, är ju helt fantastiskt!! Vilken tavla! Skrev på fb Monet eller Renoir!! alla gånger! Ljuvligt! 💕 Plus alla gränder o det typiskt grekiska, Medelhavskänslan!! Tack för att du delar med dig!

2018-08-17 @ 10:36:06
Postat av: Hasse Wester

Vad roligt att du gillar bilderna Christina! Skiathos var fantastiskt vackert!

2018-08-17 @ 10:50:18
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0