Site Meter

Möte med kor på Södra Öland

 
 
 
1 september 2017
 
 
Sommarvärmen från gårdagen då vi anlände till Öland, fortsatte under fredagen då vi körde ner mot södra delen av ön. Trots det stora, vackra och karga alvaret, är naturen runt omkring mjukare än på norra Öland.
 
Byar med gamla vackra gårdar, där husen omges av lummiga trädgårdar, ligger tätt efter vägen och jag minns när jag åkte här i början av juni 2010, att gårdarna var fyllda av blommande syrener. Vi rullade lagom sakta söderut och stannade vid Mörbylånga för att äta lunch på Café Söderbönor. 
 
Det är alltid en mäktig känsla att köra ut mot Ottenby på Ölands sydligaste udde. Här finns förutom mängder av betande får, Ottenby fågelstation som är en av Sveriges mest berömda fågellokaler och även Sveriges högsta fyr, Långe Jan som är 41,6 meter hög och som tändes första gången 1785. Vi klättrade upp de 197 trappstegen för att njuta av utsikten över det vackra landskapet. Här vore det fint att vistas på våren när fåglarna anländer!
 
Under min resa här på Öland för 7 år sedan, hittade jag en plats vid havet på östra sidan som heter Seby läge och jag ville återse den vackra platsen med den speciella stranden där kalkflaken ligger som ett pussel. Vid den här kända fågelmarken, fikade vi vid stranden och stora flockar av sjöfågel skränade söderut. Plötsligt börjar en av korna som betade på strandängen, vandra ner mot stranden och vi var beredda med våra kameror. De andra korna hakade på och till vår lycka fylldes kalkstranden med kor, som kom ner för att dricka (tydligen klarar de att dricka saltvatten) och även klia sig på den betongpir som vi satt på.
 
Vi hade nu mängder av kor som befann sig just intill oss, men som inte kunde nå oss där på piren. Vi kunde i lugn och ro ta bilder av våra nya kompisar, som såg så vänliga ut. Min koskräck fick sig en prövning, men eftersom de inte nådde mig, så kände jag mig hyfsat säker. En av korna började slicka på Cecilias skor, medan kompisarna stod i rad för att klia sina halsar mot betongen. Det här var verkligen en underbar stund vid den vackra stranden och vi kände att vi hade tur att korna kom ner till stranden just när vi var där.
 
 
 Jag jobbade på att övervinna min koskräck!
 
Utsikt uppifrån Långe Jan
 
Vi tänkte på Mandelmanns ´´ensamma trädet´´ 
 
Vi besöke Capellagården i vackra Vickleby och Cecila köpte där en pelargon som hette...Cecilia!
 
Innan vi reste hemåt på söndagsmorgonen, besökte vi Kamar stadspark som ligger vackert intill det gamla vasaslottet.
 
 Stadsparken är vacker och de starkaste blomfärgerna stod de här klippståden för - Ligularia.
 
Vi tyckte mycket om Öland och hade en underbar tid nu när lugnet lagt sig över ön. Nästa gång vi besöker Öland blir den nog någon gång under vår eller försommar!

Kommentarer
Postat av: Annie - Fotograf i Linköping & Stockholm

Mysigt att träffa kossor :D

2017-09-06 @ 18:59:47
URL: http://blogg.anniesfotografier.se
Postat av: Hasse Wester

Ja det var mysigt Annie!

2017-09-07 @ 06:45:40
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0