Site Meter

Avstyckad slottspark i Ulvsunda

Den gamla lindallén 10 maj 2008
 
På den här platsen står nu radhusen...från helvetet! Bilden tog jag i maj 2010.
 
Tanken med den här bloggen är att visa det som jag tycker är vackert och jag blundar ofta för det som är fel och fult. Men ibland blir jag rent förbannad! När jag första gången hörde att Ulvsundas historiska slottspark skulle styckas av och att det på platsen skulle byggas bostadsrättsradhus, trodde jag först att det var ett skämt. Planerna på bostäder i slottsparken pågick i flera år. 
 
Åren gick och plötsligt står dessa överjävligt fula radhus i parken där det tidigare fanns en vacker fruktträdgård. Där spelade min dotter och jag  brännboll mellan äppelträden på 80-talet, med hennes klass från Alviksskolan. 
 
Att stycka av en historisk slottspark, är väl bara sånt man gör i Sverige? Det känns otänkbart att något sådant skulle kunna ske i England, Italien, Frankrike eller i något annat Europeiskt land. Jag har hela tiden varit emot bygget, men när det trots allt var klubbat, varför måste man då bygga dessa överjävligt fula baracker på den här känsliga platsen, med närhet till 1600-talsslottet? 
 
 En bostadsrätt på 100 kvm kostar här 6 miljoner. Se här!
 
Jag vet att den kvarvarande delen av Ulvsunda slottspark kommer att få en viss fördel av bostadsbyggandet, nämnligen att Margretelundsvägen som går mellan slottet och sjön, nu dras om och slottsparken kommer som förr i tiden att få direktkontakt med Ulvsundasjön. Det är bra! Men annars känns det deppigt att vandra i slottsparken som ligger ett par kilometer från min bostad.
 
Läs mer om Ulvsunda här!
 
 
Nej det här är inte ett fängelse, utan exklusiva bostadsrättsradhus. Här fanns tidigare fruktträdgården.
 
Under bygget 19 juli 2014

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0