Site Meter

Vårens budbärare!

 
Nu börjar äntligen de tidiga vårtecknen visa sig i huvudstaden! Jag vet, vi ska inte stressa fram tiden! Det är bara februari och det var 9 grader kallt i morse. Det blev en ledig tisdag, dels för att inte överanstränga min trasiga axel, dels för att försöka få några bilder på de gula trassliga blommorna som har börjat visa sig i stadens trädgårdar och parken. Trollhasseln är verkligen det allra tidigaste vårtecknet och den här härliga kämpen står emot den stränga kyla som är så vanlig i februari. 
 
Jag vaknade på Djurgården till en fantastik soluppgång, för att fram på dagen ta mig in till Berzelii park där jag vet att trollhasseln finns. Det är Hamamelis x intermedia 'Westerstede' som finns i planteringen mot Hamngatan och redan på håll kunde jag se hur buskarna glimmade som guld. För första gången i år hade jag packat stora fotoväskan och det kändes skönt att trädgårdsfotosäsongen startat, om än ytterst försiktigt. Jag brydde mig inte så mycket om att vandra runt i min stad den här dagen, utan nöjde mig med att skjuta några bilder av Westerstede. Först hade jag tänkt skämta till det, med något om det där sortnamnet och om Troll-Hasse, men jag gav upp det. Det kändes lite för billigt...!
 
 Soluppgång på Blockhusudden
 
 Stockholms ström glittrade i ljuset och nu känns det på riktigt att dagarna blir allt längre! Eller ljusare! Längre ljusare...! Solen visar sig längre! Solen kanske inte visar sig varje dag, men dagens ljusa timmar blir längre, alltså timmarna blir inte längre...men ni fattar va?

Kommentarer
Postat av: Rode Gradin

Tycker inte det gör någonting alls att man stressar fram våren lite. Visste man inte att det var så pass kallt ute så skulle man kunna tro att bilderna är tagna långt mycket senare än idag. Superhärligt!

Din headerbild är verkligen superfin. Vart är den tagen någonstans? :)

2016-02-16 @ 16:09:09
URL: http://rodegradin.se
Postat av: Hasse Wester

Ok, då stressar vi fram våren då! Jag brukar få kritik för att jag är för otålig! Bilden som finns i min bok ´´Stockholms gröna rum´´ är tagen i Skogaholms köksträdgård på Skansen!

2016-02-16 @ 16:14:58
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ann-christine beneke

Oj är det på g nu! Själv var jag åxå ute i badande solsken , strosade runt med karta , kamera och trädnamn. Inventerar på Hågelby park, just nu. Dom har många rariteter,

2016-02-16 @ 17:09:20
Postat av: Hasse Wester

Men vad spännande Ann-Christine! Vilket fantastiskt jobb du har. Kan vem som helst ta del av inventeringen sen?

2016-02-16 @ 17:50:49
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Kersti

Det är ljuvligt att det är ljusare nu. Inte becksvart när jag travar iväg till jobbet. Fantastiskt att naturen vaknar så här i kylan.

2016-02-16 @ 20:21:23
URL: http://plommenad.se
Postat av: Hasse Wester

Ja man får inte ha så stora krav att våren ska komma nu! Men ljuset! Ljuset!

2016-02-16 @ 21:41:32
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Ann-Christine beneke

Absolut, det är meningen att inventeringen ska föra ut kunskapen till alla besökare som vill veta vad dom skådar och dels för oss som arbetar där, så att vi kan sköta våra rariteter på bästa sätt genom kontinuerlig uppföljning och planering. Spännande är det och det tar tid! :-)

2016-02-17 @ 10:30:40
Postat av: Ann-Christine beneke

Absolut, det är meningen att inventeringen ska föra ut kunskapen till alla besökare som vill veta vad dom skådar och dels för oss som arbetar där, så att vi kan sköta våra rariteter på bästa sätt genom kontinuerlig uppföljning och planering. Spännande är det och det tar tid! :-)

2016-02-17 @ 10:31:07
Postat av: Ann-Christine beneke

Absolut kan alla som är intresserade ta del av inventeringen, allt ska namnges med skyltar . Sen förstås för vår egen nytta att kunna följa upp med planering och skötsel av våra rariteter. Hågelby park är värt ett besök, en vintrig promenad runt sjön tex, jag längtar åxå efter ljuset och den varma solen, då allt vaknar till liv, då vill jag sitta vid bäcken eller vid vattenfallet och omges av alla dofter och surr.

2016-02-17 @ 10:36:45
Postat av: Ann-Christine beneke

Oj. Det knasade visst. :-)

2016-02-17 @ 10:37:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0