Site Meter

Skåneresa - Dag 3 och 4

 
Att tillbringa en enda dag på Österlen är självklart alldeles för lite. Men den här gången blev det så och vi försökte verkligen ta vara på stunden och utan att stressa se så mycket som möjligt. Den här andra morgonen på resen blev det inte någon hotellfrukostbuffé, utan frukosten tog vi med in i vårt lilla rum, efter att ha kokan vatten till kaffe och te i det gemensamma köket. Som tur var så var det inte så mycket folk här nu och jag slapp småprata i köket...! 
 
Vi tog oss ner till Sandhammaren som var lika storslaget som alltid. Den långa stranden. all denna sand, hav och himmel som möts bland molnen och vågorna som sköljer upp på stranden där sanden är timglasfin. Ale stenar är också ett måste för den som inte besökt Österlen tidigare och vi klättrade upp och beskådade den gamla skeppssättningen från Vendeltid, alltså före Vikingatiden. 
 
Vädret under morgonen var bra. Sol men fina moln över havet, men när vi körde mot Borrby började det regna. I Borrby träffade vi Peter Englander och Lillebeth Nordqvist som vi hade planerat. Vi fick en inblick hur de jobbade fram de vackra trädgårdsritningarna som Lillebeth så vackert skapar på papper. Fika och en trevlig stund hemma i Lillebeths idylliska hem som ligger några kvarter från kontoret. Lillebeths trädgård har växt väl sedan jag besökte henne för två år sedan och jag ser fram mot att platanen, katalpan, rosenrobinian och allt annat spännande som växter i trädgården fortsätter att frodas.
 
Så fick jag då visa Haväng för Cecilia! Den för mig så magiska platsen som gör mig yr av lycka varje gång jag går ner mot havet där Verkån rinner ut. Se mer nedan! Tyvärr hade Mandelmann stängt den här gången och det var synd, men vi återkommer i maj nästa år när fruktträden blommar! 
 
Solen sken när vi på onsdagen lämnade Österlen. 65 mil till Stockholm och vi turades om att köra. Vi åt sen lunch i Tindered som vanligt och vid femtiden satt vi i köerna på Essingeleden, regnet föll och vi drömde oss tillbaka till stillheten på Österlen!
 
 
Ale stenar
 
Haväng är en mycket speciell plats för mig och det var Ulf Lundells underbara ´´Måne över Haväng´´ som förde mig till den här platsen där Verkån rinner ut i havet och delar stranden.
 
Se hur månen hänger
Över Haväng i natt
Som en gammal sliten slant
Och stenåldersstenarna
Så stilla i natt
Med blå skuggor
Vid strandens brant
Hör hur ugglorna ropar
Vid bäckens porl
Hör hur vågorna vaggar lugnt
Ser du ljusen från skeppen
På väg upp mot norr
Så sakta och så tungt
 
Havängs underbara vandrarhem som jag bara måse bo på någon gång.
 
Överallt finns fruktodlingar och det ser ut att bli bra skördar i år - rätta mig om jag har fel!
 
Vi besökte Peter Englander och Lillebeth Nordqvist på deras ritkontor i Borrby, där praktfulla trädgårdsanläggningar växer fram på Lillebeths vackra ritningar! Tack för kaffet och för en trevlig stund idag kompisar!
 
Cissi handlar vid Kiviks musteri
 
 
 I Simrishamn finns det här blåregnet som lär vara Sverigens äldsta. För säkerhets skulle säger vi att det är ett av Sveriges äldsta blåregn.
 
 Sista kvällen satt vi igen vid havet och såg himlen färgas och månen var vår belysning även den här kvällen. Vi bestämde att vi skulle åka tillbaka hit i maj närsta år och jag börjar redan längta!
 
Vi lämnar äppelriket på onsdagsmorgonen - 65 mil till Stockholm!
 
 

Kommentarer
Postat av: Meta

OHHH vilka bilder jag har titta många gånger nu och kan inte se mig mätt på den underbara himlen. Önskar att jag kunde få till det så där magiskt. jaja jag får väl nöja mig med mina blommor de blir inte fy skam det heller (om jag får säga det själv hihi)
Tänk att vädret kan vara bra också när man har semester. Just nu är det en enda höstkänsla här på kolonin.
Ha det gott i jobbet igen och njut av det sista som är kvar av sommaren
Kram Meta

2016-08-18 @ 19:23:55
URL: http://blommorochsantmedkoloni.blogspot.com
Postat av: Hasse Wester

Vad roligt att du gillar bilderna! Jag tror säkert att du har vackra blommor omkring dig. Jag har en vecka semester kvar och tänkte vara hemma i Stockholm!

2016-08-19 @ 09:15:54
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0