Site Meter

Annecy - den blomstrande staden i Frankrike

Det har blivit tradition att min dotter och jag gör en kort utlandsresa varje år, oftast är en fotbollsmatch inbakad i programmet, men i år valde vi bort fotbollen och resan gick till den vackra staden Annecy i sydöstra Frankrike. Staden ligger bara några mil från Geneve i Schweiz, dit vi flög och tog sedan bussen till den blomstrande staden som är belägen intill Frankrikes renaste sjö, Annecysjön. Sjön har verkligen extremt klart vatten, som på grunda ställen blir turkosfärgat. Vi kom mitt i högsäsongen och den medeltida delen av staden med historia från 900-talet, var fylld av turister och ibland blev det trångt på de smala gränderna invid kanalerna. Nu tänkte jag inte så mycket på folket, utan var helt fascinerad av kanalerna och de gamla husen som likt byggnaderna i Venedig doppade sin grunder i vattnet.

Det första som fångade mitt intresse var dock att hela staden var fullständigt fylld av sommarblommor! Längs kanalerna fanns blomsterlådor vart vi än gick och runt om i staden såg vi urnor, blomsterlådor och planteringar, fyllda av vackert komponerade sommarblommor och jag visste ibland inte åt vilket håll jag skulle rikta min kamera. Det var något märkligt med denna blomsterprakt, som trots sina starka färger gjorde mig lugn och till slut kom jag på att det inte fanns en enda gul blomma i kompositionerna. Nu tycker jag inte illa om gula blommor, men de är svåra att använda tillsammans med till exempel rött och rosa - tycker jag! Det gällde nu att inte bara tänka fotografering hela tiden, utan också att känna in atmosfären och njuta av allt det vackra runt omkring oss. Annecys mest berömda och fotograferade byggnad, Ville d'Annecy & vieille som en gång i tiden var ett fängelse, renoverades tyvärr just vid vårt besök och stora delar av byggnaden var inbäddad i byggnadsställningar, men det fanns ändå mängder av gamla byggnader att vila ögonen på och från fönstren med fönsterluckor, hängde kaskadpelargoner.

Under de tre dagar som vi vistades i staden, utforskade vi den ordentligt, både vad gäller blommor, kultur och shopping. Tidigt på morgnarna vandrade jag ensam med min kamera och tog min frukost vid kanalen. Min utsikt var då medeletida byggnader, tusentals sommarblommor som hängde längs vattnet där svanfamiljer sakta gled fram (se filmen nedan). Senare på dagarna ingick shopping i sysslorna, men det gjorde inte så mycket eftersom det alltid fanns något vackert blommande att se, även längs affärsgatorna och jag kan faktiskt också tycka att det är kul med shopping - ibland! Själva staden Annecy har ungefär 50 000 invånare, men med förorter bor det 125 000 människor i området. Vårt hotell låg i närheten av stationen och det tog bara några minuter att nå de vackra kanalerna.

När vi hade utforskat själva staden var det dags att rikta intresset på den fantastiska sjön och vi vandrade längs den vackra strandvägen, där utsikten över sjön med de höga bergen som omslöt hela den här platsen, var helt magnifik. Jag kunde inte titta mig mätt på Alpernas bergstoppar som flöt samman och bildade en nästan overklig vy, som var bland det vackraste jag sett. Vi fortsatte att utforska sjön genom att ta en 35 minuters båttur i en gammal träbåt och sista kvällen så hyrde vi en trampbåt. Det blev nästan som meditation att sakta trampa fram i det klara vattnet och se staden från sjön och de höga bergen som reste sig runt sjön. Vädret var perfekt för ett besök i en stad, sol med eftermiddagsfluffiga moln och runt 20 grader. Det här var en perfekt resa och jag kan verkligen rekommendera ett besök i den här blomstrande staden!

Pausmusik
En av de restauranger som vi besökte - här blev det Pasta Carbonara och ett glas vin för mig...

Eftersom jag har svårt att hålla ordning på mina saker när jag är ute och reser, så kanske jag skulle utrusta mig som den här turisten nästa gång?

Här drack jag mitt morgonkaffe och åt den godaste av baguetter, det gamla medeltida fängelset som nu renoveras, var min granne.

I den här parken gick färgerna i orange, någon ser säkert något gult här, men inte jag!

Ett ganska vanligt träd i Annecy är det koreanska biträdet - Tetradium (Euodia) daniellii. På en plats där blommorna var utslagna fanns tusentals bin i trädet. Invid sjön låg Europaparken som var ett stort arboretum där träden bar skyltar med namn.

Skön gitarrmusik från kärleksbron.

Den här vyn var hypnotisk vacker

Den semesterfirande slottsträdgårdsmästaren trampar vatten i Annecysjön!