Site Meter

Naturmorgon fyller 25 år!

 Engsholms slottspark
 
2015 inträffade/inträffar många viktiga jubileum!
 
I juni fyllde min blogg 10 år - se här! I samma månad firade jag 45 år som trädgårdsarbetare - se här! Engsholms lindallé, liksom Hammarby fotboll fyller 100 år och Sveriges Radio firar 90-års jubileum. Edith Piaf och Frank Sinatra skulle ha fyllt 100 år om de levt idag och Pippi Långstrump har nu levt tillsammans med oss i 70 år och kommer väl leva vidare långt in i framtiden!
 
Dessutom 25-årsjubilerar mitt favoritradioprogram Naturmorgon i P1. Jag har varit en trogen lyssnare under en lång tid, kanske att jag var med redan från början. Under åren har det i varje fall varit en angenäm vana att gå upp klockan sex på lördagsmorgnarna, äta frukost och lyssna på det direktsända programmet, där fältreportrar smugit omkring i naturen och rapporterat vad som händer och berättat om det mesta som finns att säga om naturen.
 
Jag ska erkänna att jag på senare år ibland har lyssnat på poden för att kunna få sova lite extra på helgmorgnarna. Med eller utan direktsändning, så är det ett helt underbart program och idag när jag lyssnade på jubileumsprogrammet ´´25 år på knappt två timmar´´  (på poden när jag klippte gräs) så hörde jag något fint som jag vill föreviga här på min blogg. Det kommer från ett program som sändes 1998 och det var Tomas Lindberg som just efter en nyhetssändning, så oerhört poetiskt och vackert berättade hur solen och vinden väcker vårt vackra land. Eftersom jag ägt flera båtar som haft sin plats i Gräddö hamn i Roslagen, kändes det lite extra fint att den lilla hamnen fanns med här:
 
Solen står nu över Gotland och skjuter hela kvastar av strålar mot öster.
Går genom diset över Kalmar sund, klättrar upp mot Småländska höglandet och kastar sig över till Vättern.
Leker lite med grantopparna i Tivedenskogarna, lyser upp Kinnekulle och Hornborgarsjön lyfts fram ur morgonmörkret.
Och så tonas morgonljuset bort i ett rosenfärgat moln över Tärnabyfjällen och därifrån kommer vinden och hon gör samma färd tillbaka söderut genom Indalsälvens ådal förbi Gästrikland utmed Arholma.
Vid Gräddö vänder hon och hälsar på de tomma sommarnöjena i Norrtäljeviken.
Tar ett extra varv runt kärnkraftverket i Forsmark, vänder ut mot havet igen, studsar mot Åland skräms av stiltjen i Mariehamn.
Rusar nu mot sydväst förbi Sandhamn, ut på havet igen där vinden möter en Ejderflock som nu ändrar riktning och flyger rakt över fyren på Landsort.
Pilsnabbt drar vinden in genom tallskogen på Gotska Sandön, drar med sig lite sand från den vandrande dynen, fortsätter in över Gotland, tumlar mot Tingstäde kyrka.
Gör en stilla kullerbytta tillsammans med en duvfjäder som far ut från klocktornet.
Fjäderns och vindens ringdans dör ut samtidigt som solen går i moln och duvfjädern lägger sig under en blommande sälg på ängen inte långt från träsket.
Det är naturmorgon i gröna rummet.
Klockorna i Tingstäde kyrka ringer.
 
Tomas Lindberg 1998
 
Några av de som nu hörs i Naturmorgon är från vänster i bild - Helena Söderlundh, Lasse Willén, Jenny Berntson Djurvall, Joacim Lindvall och Lisa Henkow.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0