Site Meter

Syrentider på Söder!

Bergsprängargränd i Vitabergsparken
 
 
30 maj 2015
 
 
Uppdaterat 7 juni:
Tre av bilderna i det här inlägget lade jag ut på bokens Facebooksida och i skrivande stund har 4153 gillat, 181 har delat inlägget och 139 har kommenterat inlägget. Som vanligt är det på Facebook som det händer...!
 
 
Min traditonella syrenvandringen på Södermalm började tidigt i ottan den här Stockholm Matathon-dagen. För att hinna med allt vackert så gäller det att arbeta hårt...!
 
Det finns nog ingen växt som berör och som tar mig tillbaka till gården där jag växte upp i Norrtälje, som vanliga bondsyrener! När de även växer intill dessa söderkåkar och kastar sig över plank och staket så är lyckan total för en som gillar att ´´knäppa kort´´ på växter och trädgårdar! 
 
 
 
Bergsprängargränd igen
 
Sofia kyrka
 
Stora Mejtens gränd i Vitabergsparken
 
Hundkäx tycker jag också om...
 
Mäster Pers gränd i Vitabergsparken
 
Pärlbusken (Exochorda) blommar på Mäster Mikaels gata.
 
Sista Styvens trappor
 
Anna Lindhagens täppa 
 
Stig Claessons park vid Åsögatan
 
Lotsgatan
 
Lotsgatan
 
Skeppargränd
 
Kvastmakartrappan på Åsöberget
 
Helgalunden
 
Här på Swedenborgsgatan 7 har jag inte fikat ännu, men visst lockar det när de går ut med att det här är Sveriges bästa café? Tydligen är det riktigt bra, läs här!
 
Praktfullt vid Mariatorget
 
Vackra Monteliusvägen på Mariaberget, men det är inte helt lätt att fotografera här - se de två sista bildern i det här blogginlägget.
 
 
Södermalms grönska är så vacker och jag har jobbat i olika trädgårdar i den här stadsdelen på 70. 80 och 90-talet. Men allt är inte frid och harmoni på Söders höjder. Monteliusvägen är en av Stockholms vackraste platser, men också ett populärt tillhåll för de som tycker att graffiti är konst. Jag blir både ledsen och förbannad...
 
 

Kommentarer
Postat av: Katarina/Kollitott

Instämmer till alla delar - syrensöder, hundloka och graffiti! Härliga bilder (utom de sista då)

2015-05-30 @ 17:33:02
URL: http://kollitott.se
Postat av: Hans Wester

Då är vi överens Katarina

2015-05-30 @ 19:17:10
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anita Högnäs


Kunde riktigt känna doften av syrenerna när jag med bildernas hjälp promenerade i gränderna.

2015-05-31 @ 12:39:27
Postat av: Anneli

Wow vilka underbara bilder. Ler bara Ler

2015-05-31 @ 15:20:30
Postat av: Hans Wester

Härligt Anita!

2015-05-31 @ 20:19:50
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hans Wester

Fint att du gillar Anneli!

2015-05-31 @ 20:20:08
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Catarina

Hej Hans.
Så fantastiskt vackra bilder du tagit på alla syrener. Att få 'följa med' dig på din vandring på söder och nästan känna doften. Efter att ha sett dina bilder vet jag att min man och jag har gjort rätt val av häckväxt. Det blir syrener, i blandade färger, för det är så svårt att avstå någon av dem!

2015-06-01 @ 11:50:53
Postat av: Hans Wester

Ja men visst är syrener det bästa man kan ha Catarina!

2015-06-01 @ 16:14:26
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Monica

Vilken vacker södervandring med underbara foton! Blir lite förvånad över allt detta kladd ändå på bänkar och fasader, känns bara helt korkat och inte konstnärligt direkt! Synd, men det vackra har ett övertag, så fint!

2015-06-02 @ 22:22:36
URL: http://engelsktporslin.blogspot.se
Postat av: Hans Wester

Det finns mycket som är fult i vår stad Monica, men jag brukar inte fånga det på bild. Det här var ett undantag.

2015-06-03 @ 17:26:43
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0