Site Meter

Visby botaniska trädgård 2015

 
Botaniska trädgården i Visby är en av mina favoritträdgårdar i Sverige och det beror dels på det fantastiska läget vid havet, men också på träden som är både spännande och enormt stora. Det märks så väl att träden trivs extra gott här, precis som jag! Jag hade tidigare en förteckning över träden, som jag tyvärr inte kan hitta, men jag får väl ta kontakt med trädgårdsmästaren och fråga om han kan hjälpa mig
 
Läs mer om botaniska här!
!
 
Så här kan murgröna se ut - i varje fall i Visby botaniska! Det här exemplaret fanns redan 1855 när DBV:s botaniska skapades.
 
Japansk magnolia - Magnolia kobus. Planterades 1956.
 
 
Svart mullbär - Morus nigra.
 
 Platan - Platanus x hispanica. Ett av Sveriges största exemplar finna här i botaniska. 
 
Kejsarträd - Paulownia tomentosa.
 
Småblommig hästkastanj - Aesculus parviflora, planterad 1855.
 
Stort exemplar av rönnsumak - Rhus typhina
 
Tulpanträd - Liriodendron tulipifera.
 
Ginkgo biloba 
 
Mannaask - Fraxinus ornus
 
Kryddträdgården
 
 Äpple - Stenkyrke

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0