Site Meter

Sommarblommor i Stockholm 2015

Jag har tagit pulsen på Stockholms sommarblommmor 2015 och jag blev glad när jag hittade växtlistorna på Stockholms stads hemsida (se längre ner i inlägget), men de gäller endast gator och torg. Parkerna planeras, planteras och sköts av de olika stadsdelsförvaltningarna. Mariatorget som jag tycker är en park, räknas som torg och därför finns växtlistor på de vackra planteringarna här nedan. Först tyckte jag att årets färgtema var lite svagt och blygt, men när växterna i augusti växt till sig så tyckte jag om årets färg och form. Man ska alltid vänta till augusti med att bedöma sommarblommor!
 
 
På Djurgården är det Djurgårdsförvaltningens duktiga trädgårdsmästare som har hand om sommarblomsplanteringarna. Se några av Djurgådens planteringar här!
 
 I Berzelii park använder man nästan hela färgskalan i sommarblomsplanteringarna och trots att jag brukar ha svårt för det, så tycker jag att det fungerar bra här!
 
 Kungsträdgårdens planteringar vid Jakobs kyrka glöder av rött i år och jag trodde väl aldrig att jag skulle tycka praktsalvian (Salvia spendens) skulle passa in någonstans överhuvudtaget, men här gör den faktiskt det! Möjligen för att de vackra paradisblomstren tonar ner den galet illröda färgen.
 
Fjällgatan 30 augusti
 
Engelbrektsplan 8 augusti 2015
 
 Gustav Adolf torg 8 augusti. Nemesia i framkant.
 
Längs hela Drottninggatan finns den här lugna och harmoniska kompisition.
 
 Verbena på Strömparterren.
 
 
 
 
 
 
 
Medborgarplatsen 30 augusti - växtlista finns ovanför bilden!
 
Sankt Eriksplan 18 augusti - växtlista ovanför bilderna.
 
Greta Garbos Torg vid Katarina Bangata 30 augusti - växtlista finns ovanför bilderna.
 
Hemmaplan! Alviks Torg 15 augusti. Bilden togs på kvällen för att blomstertobakens blommor skulle vara fullt utslagna. I solen på dagen sluter de sig - växtlista finns ovanför bilderna.
 

Kungsholmstorg 30 augusti. Ibland på sensommaren kan det hända att Silverljusets stora blad tar över i vissa blomsterurnor - växtlista finns ovanför bilden.
 
Stigbergsparken vid Folkungagatan 30 augusti. Sofia kyrka i bakgrunden - växtlista finns ovanför bilderna.
 
 Tessinparken 9 augusti - växtlista ovanför bilderna. Den storbladiga är Silverljus.
 
Gärdets tunnelbanestation 29 augusti 
 
 
Fridhemsplan 18 augusti - växtlista ovanför bilden.
 
Hemmaplan igen! Tranebergsplan 30 augusti - växtlista finns ovanför bilderna.
 
Humlegården 8 augusti - se växtlista ovanför bilderna.
 
 
Rondellen vid Djurgårdsbron 17 augusti. Blomstertobaken skulle jag helst velat fotografera när inte solen sken så starkt eftersom blommorna då sluter sig. Växtlista finns ovanför bilden.
 
 
Mariatorget 26 juli - växtlista finns ovanför bilden.
 
Mariatorget 19 augusti - Växtlista ovenför bilderna. Den röda Dahlian heter 'Bishop of Liandaff' 
 
 
Vasagatan framför Centralstation - växtlista ovanför bilden.
 
 

Kommentarer
Postat av: Mira

Du är så ambitiös, Hasse! Snyggt jobbat.

2015-09-01 @ 10:07:45
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Hasse Wester

Ja men jag gillar ju att dokumentera! Ungefär som du tror jag! Tack kompis!

2015-09-01 @ 16:46:00
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0