Site Meter

Några Stockholmsstatyer

I Stockholm finns mängder av fina skulpturer/statyer och jag valde ut ett antal favoriter som jag visade på bokens Facebooksida, för att se vilken som där blev populärast. ´´En berättelse om något vi glömt´´ av Lena Lervik som finns på Liljeholmskajen fick flest ´´gilla´´.  Här kan man se många fler skulpturer i Stockholm!
 
Mina två favoriter - Tänkaren och Strindberg blev inga vinnare den här gången! Egentligen skulle Carl Milles  ´´Solsångaren´´ på Strömparterren ha varit med också, men den glömde jag. 
 
1:a plats - 150 gillar. ´´En berättelse om något vi glömt´´ av Lena Lervik. Liljeholmskajen.
 
2:a plats - 111 gillar. ´´Järnpojke´´ (Pojke som tittar på månen) av Liss Eriksson, Bollhustäppan i Gamla Stan.
 
3:e plats - 102 gillar. Carl Milles statyer på Ulf Nordfjells grönblommande boll på Millesgården 
 
4:e plats - 82 gillar. ´´Vita Bergens drottning´´ av Astri Bergman-Taube
 
5:e plats - 73 gillar. ´´Frostig man´´  i Drottningholmsparken. 73 gilla.
 
 6:e plats - 67 gillar. ´´Husmorssemester´´ av Olof Thorwald Ohlsson i Tessinparken.
 
7:e plats - 65 gillar. ´´Tänkaren´´ av Augsute Rodin. Vid Waldemarsudde. 
 
8:e plats -  49 gillar. ´´Den unge Strindberg i skärgården´´ av Carl Eldh. Alviks strand.
 
 9:e plats - 37 gillar. ´´Paret´´ av Liss Eriksson. Waldemarsudde.
 
Duo av Thomas Qvarsebo vid Pustegränd på Söder. Rest 1992. Bild från 2 december 2019
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0