Site Meter

Norr Mälarstrand

16 juni 2013
 
 5 juni 2013
 

Från Rålamshovsparken i väster till Stadshusträdgården i öster sträcker sig det här långa gröna parkstråket, som skapades 1941-1943 av dåvarande stadsträdgårdsmästare Holger Blom och hans medarbetare Erik Glemme. Från den stora öppna Rålambshovsparken vandrar man längs den lummiga parkvägen som följer stranden österut in mot stan. Det är en omväxlande vandring där träd och buskar skyddar mot parkeringen och gatan. Flera fint utformade bryggor med bänkar, sträcker sig ut i Riddarfjärden varifrån utsikten söderut mot Södermalm och Långholmen är mycket vacker.

Under 2018 fälldes många träd i syfte att öppna upp parkstråket och återställa den ursprungliga palnen. Genom åren har många träd och buskar kommit till. 

 

Så här skrev jag i september 2018:

Egentligen var det för att titta till renoveringen av parkstråket vid Norr Mälarstrand som gjorde att jag gick hemifrån Brommanästet och in till Kungsholmen idag. Det har fällts popplar från 1970 och -80 talet och några gamla björkar som sjöng på sista versen. Parken som ritades av Holger Blom och Erik Glemme på 1940-talet skapades som en bit natur av Mälardalens flora och skulle endast innehålla inhemska växter.

 

På originalritningar finns 120 träd inritade och idag växer här 210 träd, vilket har gjort parkstråket mörkare än det var tänkt från början. Visst tycker jag om lummiga parker, men här vid Riddarfjärden var det meningen att det skulle finnas utblickar från flera håll och även siktlinjer i parken, som med åren försvunnit då många nya träd har planterats vid olika tillfällen genom åren. Som vid tidigare renoveringar 1967 och 2002. Personligen tycker jag inte att stora popplar hör hemma i små parker utan bör i stället få växa sig stora i de större parkerna, så jag ser inte något problem att dessa träd togs bort och ersätts med nya, som ska passa in i det ursprungliga tänket.

 

Nu har folk på Kungsholmen polisanmält fällningen och politiker har till och med blivit hotade av arga medborgare som inte tycker att träd ska fällas. Någon uttryckte till mig på Facebook när jag visade nya stadsträd i Stockholm, som kinesträdet, att på Kungsholmen tar man bort träd för att de inte är inhemska, för att i stället plantera nya sorter i stan. Nu var ju anledningen att försöka återgå till just den här parkens ursprung. Jag har jobbat med trädgårdsarbete i nästan 50 år och vet hur känsligt det är när träd sågas ner, men ibland känns det som om folk protesterar varje gång en motorsåg startas, oavsett syftet. 

 

Jag tror nog att det här blir bra när de nya växterna får etablera sig och jag tror säkert att Holger och Erik hade förstått den här renoveringen. Är det någon som värnar om Stockholms grönska så är det väl jag, men i det här fallet så faller jag inte in i ledet bakom den protesterande massan. Visst finns det åtgärder som inte jag heller tycker om i den här renoveringen, som att de vackra häggmisplarna ska bytas ut, för att de inte anses som tidsenliga med originalplanen. 

 

Jag fick en hel del kritik för mina åsikter! Självklart kommer jag att följa utveckligen och om 5-10 år så kommer troligen ingen att tänka på den här ´´dramatiska´´ förändringen. Vildrosor, slån och hagtorn är växter jag gillar. Det kommer att finnas gott om dessa inhemska växter på Norr Mälarstrand!

 

 

2019. Nyrenoverad del
 
 14 augusti 2013
 

Norr Mälarstrands promenad-park som är ungefär 1 kilometer lång och 15 meter bred, är helt och hållet uppbyggd från grunden, allt från växter, klippblock och stenar. Växtligheten är alltså ingen rest av ett naturligt grönområde som man kanske först kan tro. Men tittar man närmare så förstår man dock att det här inte har tillkommit spontant och naturligt, utan är uttänkt och planerat in i minsta detalj.

 

Det mesta av växtligheten är dock sådant som växer naturligt runt Mälaren, även om mycket som inte fanns i grundplanen har kommit till under åren. Längs stranden mellan Rålambshovsparken och Kungsholmstorg sträcker sig knäckepilarna ut över Riddarfjärden och invid vattnet växer pestskråp, svärdslilja, strandklo, strandlysing och fackelblomster. Tidigare fanns efter stranden skjul, bryggor, bråte och upplag av grus och brädor.

 

Norr Mälarstrand med Högalid och Långholmen i förgrunden. Bilden tagen från Högalidskyrkans torn 2012
 
 
 
  Stilen på parkanläggningen är funkis och så utmärkande för Erik Glemme och Holger Blom att den döptes till Stockholmsstilen som skulle bli berömd långt utanför Sveriges gränser. Att efterlikna naturen var viktigt - parkerna blev helt enkelt stiliserad natur.

 

´´Stockholmsstilen räknades på sin tid som världens mest progressiva parkpolitik´´

 

Senast 2002-2003 rustades parkstråket upp och idag är det en mycket populär vandring/jogging-sträcka. Här finns även caféer och restauranger efter stranden.

 

Norr Mälarstrand skulle bli Mälarens motsvarighet till Strandvägens paradgata mot saltsjön. Ragnar Östbergs Stadshus stod färdigt 1923 och husen närmast utefter Norr Mälarstrand är byggda i början av 1900-talet medan funkishusen mot väster kom till på 1930-1940-talen. De vackra husen med trappgavlar - nr 26-32 - ska föra tankarna till medeltida byggnader, är byggda under åren1923-1929.

 

15 juni 2013
 
6 juli 2013
 
15 juni 2013
 
 15 juni 2013
 

Det tidigare enkla strandcaféet har blivit Mälarpaviljongen och förutom sitt fantastiska läge har café/restaurangen en egen trädgårdsmästare. Kristina Björk har förvandlat den här platsen till en mycket vacker trädgård där hon odlar allt från grönsaker, örter till perenner och olivträd i kruka. Långt ut på flytbryggorna finns planteringslådor med väl utvalda växter. Det är som ett litet flytande Rosendal här på Norr Mälarstrand. Under mina vandringar runt Kungsholmen eller runt Riddarfjärden brukar jag stanna här för att äta lunch, ta en kopp kaffe eller njuta av ett glas rött vin och låta fötterna vila i Riddarfjärdens svalka.

 

 6 augusti 2012
 
Vid Norr Mälarstrands början eller slut, vilken man vill, står vårt pampiga Stadshus med stadshusträdgården. Stadshuset invigdes 1923 och arkitekt var Ragnar Östberg. Stadshusträdgården är sig i stort sett lik sedan den anlades samma år som stadshuset invigdes. Personligen tycker jag att gräsparterren är vansinnigt tråkig och ser egentligen bara bra ut högt uppifrån stadshusets torn. Gräset blir lätt slitet och fult. Fick jag önska så skulle gräsrutorna tas bort och att platsen i stället blir ett stenbelagt torg med en stor vacker fontän. Den fina broderiparterren i barockstil med buxbom mot väster, räcker gott som grönska på den här platsen där turisterna trängs på somrarna
 
Rangar Östberg hade i ritningen för gräsparterren önskat en viss blomning:

” På en ritning från 1922 står följande: I de öppna rutorna
isås gräs med vitklöver och insattes en och annan låg
krypande ört Lysimachia, Linaria, vildvioler av olika
slag, m fl. På enstaka ställen kunna under sommarens
lopp insättas granna blommor som ombytas. Likaså
kunna i rutorna insättas Krokus, Chionotora, Scilla och
vintergäck.”

Det sägs att det var Prins Eugén som bestämde att broderipareterren skulle anläggas i stället för tänkta större planteringar. Från början använde man liguster i stället för buxbom. Här finns också lågt klippta ekhäckar som ju är ganska märkligt. Jag har bara sett det en gång tidigare och det var i Ericsbergs slottsträdgård i Sörmland. Ekar som vill växa sig oerhört stora är väl det mest opassande man kan använda till en låg häck. Nu drabbas de också varje år av gråmögel. De höga pyramidpopplarna är ca 100 år gamla och kommer nog inte att få stå kvar så länge till eftersom den här arten inte brukar bli äldre och att det nu snart blir en risk att ha dem kvar. 

 

Nog tycker jag att det här skulle kunna bli en mycket vackrare plats!

 

 
2014
 
2014
 
 2014
 
 
 Norr Mälarstrand 1913. Bild från Stockholmskällan
 
15 april 1953. Bild från Stockholmskällan 

 


Kommentarer
Postat av: Rost och rädisor

Mycket fint och informativt inlägg. Imponerad av att du lyckats hitta gamla bilder också. Nu sätter jag upp Norr Mälarstrand på min lista över parker som måste besökas, helst redan till sommaren.
Önskar dig fin helg
Anette

2014-11-14 @ 19:53:20
URL: http://rostochradisor.blogspot.com
Postat av: Hasse Wester

Vad roligt att du tyckte om det Anette! Jag måste fylla på med vårbilder som jag tänkte ta nästa år. En fin helg önskar jag dig också!

2014-11-14 @ 21:21:52
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0