Site Meter

Rosendals trädgård

 8 juli 2009
 
  • Rosendal är beläget på Djurgården i Stockholm
  • 1861 startade Svenska trädgårdsföreningen en utbildning för trädgårdsmästare där 700 trädgårdsmästare utbildade sig fram till 1911.
  • Nya Rosendal med inspiration från den antroposofiska läran startade 1984 och stiftelsen Rosendals trädgård som då bildades driver fortfarande trädgården.
  • 1998 var Stockholm kulturhuvudstad och Rosendals trädgård fick en ordentlig ansiktslyftning.
  • Rosendals hemsida med öppettider mm.

Mitt på Djurgården inbäddad i grönska ligger Rosendals trädgård, som inte bara är en välkänd och populär trädgård, utan även den perfekta fika- och lunchmötesplatsen. Här på den lugna och av grönska omslutande platsen bara en kilometer från Strandvägens bilköer, trivs jag mycket bra. Här kan man sitta vid det omtyckta caféet och blicka ut över trädgården, från tidig vår när ännu snön ligger kvar, till sen höst.

 

 2008

När marken inne i fruktträdgården har torkat på våren, öppnar man upp för skön picknick under äppelträden, där vissa av träden är nästan 150 år gamla. Här finns 100 fruktträd med 40 olika sorters äpplen.

 

13 maj 2012
 
13 maj 2012
 
 12 maj 2011
 
5 maj 2012
 
 1 maj 2015
 
14 maj 2015
 
Planteringen ´´Skymning´´ 29 juli 2017 med bland annat underbart vackra kransveronika.
 
 28 juni 2014
 

På Rosendal finns det mesta man kan önska sig av en trädgård. Här hittar man stora odlingar med grönsaker, växthus, självplock av sommarblommor, vackra perennplanteringar, trädgårdsrum som är omgärdade av höga avenbokhäckar, fruktträdgård, rosenträdgård, växtförsäljning, café och butiker.

 

Redan på 1800-talet var Rosendals trädgård en plats för trädgårdsnäring och 1861 startade Svenska trädgårdsföreningen en utbildning för trädgårdsmästare där 700 trädgårdsmästare utbildat sig fram till 1911 då man upphörde med utbildningarna. Nya Rosendal med inspiration från den antroposofiska läran startade 1984 och stiftelsen Rosendals trädgård som då bildades driver fortfarande trädgården. ´´Ändamålet är att bedriva biodynamisk odling och pedagogisk verksamhet´´,  som de själva uttrycker det. 

 

Det var Lars Krantz som tillsammans med sina odlarvänner i mitten av 1980-talet kastade sig över den goda jorden vid Rosendal, när de fick klartecken från Djurgårdsförvaltningen att starta upp projekt Rosendals trädgård. Idag är Krantz inte kvar som trädgårdsmästare utan lägger i stället sedan i början av 2000-talet, hela sin själ i Wij trädgårdars jord uppe i Ockelbo. Lars Krantzs efterträdare på Rosendal blev Antoine Berthelin som fortsatte i samma anda. 

 

 

Antoine träffade jag en morgon i slutet av augusti 2012 då skördefesten just avslutats. Jag berättade att jag brukade besöka Rosendal tidigt på morgnarna, när det var tomt på människor. Antoine tittade på mig och sa med sin härliga franska brytning - det här är en trädgård för människor! Det jag menade var att jag tycker om att ta morgonbilder av växter och miljöer, utan att få med människor med röda och rosa tröjor på bilderna, men jag brukar självklart även komma hit under dagtid för att fika eller äta lunch. Antoine flyttade till Frankrike 2012 där han renoverade en mycket gammal köksträdgård söder om Paris. 2015 var han tillbaka i Sverige och började då som trädgårdsmästare vid Tyresö slott. 

 

 Nu är det Tin-Tin Jersild som är VD för Rosendals trädgård och jag blev bjuden på fika den 18 maj 2018.

 

 16 augusti 2010. De spegelvända planteringarna - Glöd, skapade av Ulf Nordfjell till kulturhuvudstadsåret 1998
 
28 juli 2009
 
 6 juni 2013
 

Känslan när man vandrar i Rosendals trädgård, är att det är en plats som har anlagts med kärlek och omtanke. Jag är imponerad av dessa människors starka tro på en bättre värld och hur de håller fast vid det rena och rätta sättet att odla det som sedan ska ätas. Även om jag inte själv lever fullt ut efter den läran så försöker jag att tänka att det jag äter ska vara producerat på ett bra sätt och jag lovar att bli ännu bättre. Rosendals VD Tin-Tin Jersild driver nu och fortsätter Rosendal-andan vidare in i framtiden.

 

Under kulturhuvudstadsåret 1998 gick Rosendals trädgård in i ny era. Besökarna var nu inte bara de som brinner för biodynamisk odling, utan hit kom alla sorters människor för att äta lunch, fika, handla grönsaker och växter men även för att studera de nya blomsterplanteringarna som anlades i samband med utställningen. Många spännande och vackra visningsträdgårdar byggdes upp och jag besökte Rosendal vid flera tillfällen det året. Det var samma år jag började jobba som trädgårdsmästare på Engsholms slott och jag hämtade inspiration från Ulf Nordfjells plantering ´´Skymning´´ som han ritat till utställningen och jag använde flera av växterna från planteringen, såsom stenkyndel, röd solhatt, nepeta och mjölklocka i min park. Färgerna gick i lila, rosa, blått och vitt med inslag av lime och rött. Jag tror att det var första gången som jag såg perenner som formats till något som liknade en blomsteräng, en stil som jag tycker mycket om och njuter av i Piet Oudolfs trädgårdar.

 

Och alla minns väl de fantastiska sommarblomsplanteringarna som kallades Nordiskt ljus och Italiensk hetta. Nu började en ny era för sommarblommor i Sverige och det var Rigmor Celander och Mona Holmberg från Göteborgs botaniska trädgård som skapade detta mästerverk. Dessa planteringar blev väl de mest beundrade under kulturhuvudstadsåret här på Rosendal.

 

13 september 2008
 
19 oktober 2008
 
 6 juni 2013 - den här planteringen gjordes om helt och hållet 2014 på grund av stora sorkproblem.
 
Planteringen på bilderna ovan och under är en av mina absoluta favoritplanteringar i Stockholm och jag älskar när den vita trädgårdsnattviolen tar över under försommaren. Tyvärr har trädgårdsmästarna på Rosendal kämpat med sorkproblemet länge nu och de blev helt enkelt tvungna att göra om hela planteringen till i år 2014. Jag har fått veta vilka växter som ska finnas i den stora perennplanteringen och jag är övertygad om att det även i fortsättningen kommer att bli en vacker plantering, men det tar ju alltid några år innan växterna etablerat sig ordentligt. Jag återkommer i sommar med nya bilder och en ny växtlista.
 
 
20 juli 2013
 
 21 augusti 2011
 

Det är verkligen en fröjd att följa ett år i Rosendals trädgård där man till och med kan vintervandra, även om jag inte direkt älskar snö, kyla och mörker, men varje liten förändring på väg mot våren märks särskilt väl här ute och i mars månad börjar man så sommarblommor och grönsaker i växthuset. Redan när de första solstrålarna börjar värma i mars, eller ibland ännu tidigare, sitter folk ute med sitt kaffe och njuter av ljuset och den lilla värme som solen alstrar. När sedan caféet öppnar på allvar, fylls den här platsen av människor och under helgerna kan det vara svårt att få plats, men då tar man i stället sitt kaffe och sätter sig under ett äppelträd.

 

För mig är Rosendals trädgård något mycket mer än bara en trädgård för ekologisk odling. Den lummiga vilsamma platsen och den stillhet som man upplever här mitt på Djurgården, är något som faktiskt har blivit en viktig del av mitt liv i Stockholm. Hela Djurgården är en oerhört speciell plats för mig som lever i huvudstadens myller av människor där biltrafiken och det som är uppbyggt för bilar, stör stadens skönhet. Jag brukar säga att om inte Djurgården och Långholmen fanns i Stockholm, så skulle jag nog inte kunna bo här. 

 

Orangeriet som numer innehåller lägenheter. 12 juli 2012

 
 5 augusti 2012
 
 Min bok ´´Stockholms gröna rum´´ i Rosendals butik i maj 2014
 
 
 

Rosendals planteringar

 

Planteringen - Skymning

 

Aconitum napellus 'Bressingham Spire'  -  Stormhatt

Actea simples 'Brunette'  -  Mörkbladig silverax

Agastache 'Blue Fortune'  -  Anisört

Anemone hybrida 'Andrea Atkinson'  -  Höstanemon

Anemone japonica 'Pamina'  -  Höstanemon

Bistorta amplexicaulis 'Firetail'  -  Blodormrot

Campanula lactiflora 'Loddon Anna'  -  Mjölkklocka

Clinopodium nepeta -  Stenkyndel

Delphinium hybrid 'Magic Fountain'  -  Riddarsporre

Echinacea purpurea 'Magnus'  -  Röd rudbeckia

Echinops bannaticus 'Veitch Blue'  -  Blå bolltistel

Eupatorium maculatum 'Atropurpureum'  -  Rosenflockel

Knautia macedonica  -  Grekvädd

Lavandula angustifolia 'Hidcote Blue'  - Lavendel

Lavatera x clementii 'Barnsley'  -  Gråmalva

Lavatera x clementii 'Bredons Spring'  -  Gråmalva

Lythrum x scabrum 'Rose Queen'  -  Fackelblomster

Monarda hybrida 'Balance'  -  Temynta

Monarda hybrid 'Blaustrumpf'  -  Temynta

Nepeta faassenii 'Six Hills Giant'  -  Kantnepeta

Nepeta faassenii 'Walkers Low'  -  Kantnepeta

Perovskia 'Blue Spire'  -  Perovskia

Phlox paniculata 'Mia Ruys'  -  Höstflox

Phlox paniculata 'Rosa Spier'  -  Höstflox

Salvia nemorosa   -  Stäppsalvia

Solidago 'Citronella'  -  Höstgullris

Veronicastrum virginicum 'Album'  -  Kransveronika

Veronicastrum virginicum 'Fascination'  -  Kransveronika

 

 

 

De spegelvända planteringarna - Glöd

 

Actea simples 'Brunette'  -  Mörkbladig silverax

Delphinium grandiflorum 'Blauer Zwerg'  -  Kinesisk riddarsporre

Dianthus barbatus 'Tuxedo Black'  -  Borstnejlika

Digitalis ferruginea 'Gelber Herold'  -  Brun fingerborgsblomma

Euphorbia griffithii 'Fireglow'  -  Eldtörel

Heuchera micrantha 'Palace Purple'  -  Rödbladig alunrot

Hylotelephium 'Herbstfreude'  -  Kärleksört

Hylotelephium 'Matrona'  -  Kärleksört

Miscanthus sinensis 'Kleine Fontäne'  -  Japanskt gräs

Nepeta faassenii 'Göran'  -  Kantnepeta

Nepeta faassenii 'Walkers Low'  -  Kantnepeta

Perovskia ´Blue Spire'  -  Perovskia

Phlox paniculata 'Mia Ruys'  -  Höstflox

Sanguisorba officinalis  -  Blodtopp

Solidago 'Citronella'  -  Höstgullris

Viola 'Black Devil'  -  Svart viol

 

Rosor i rosenträdgården

 

Rosa alba

Alba Maxima

Felicité Parmentier

Gudhem

Great Maidens Blush

Maidens Blush

Minette

Mm Legras de St Germain

Mme Plantier

Princesse de Lamballe

 

Rosa bifera

Rose de Provins

Rose de Rescht

Rose de Quatre Saison

 

Rosa Bourbon-Gruppen

Adam Messeri

'Coupe d'Hébé'

Honorine de Brabant

Souvenir de la Malmaison

Variegata de Bologna

Wrams Gunnarstorp

 

Rosa centifolia

Major

Tour de Malakoff

 

Rosa centifolia muscosa

Baron de Wassenaer

Blue Boy

Comtesse de Murnais

Henri Martin

Jeanne de Montfort

Nuits de Young

Salet

William Lobb

 

Rosa damascena

Blush Damask

Celsiana

Hebe´s Lip

Ispahan

Mme Hardy

St Nicholas

York and Lancaster

 

Francofurtangruppen

Empress Josephine

Frankfurt

 

Rosa gallica

Agathe Incarnata

Aimable Amie

Alain Blanchard

Camaieux

Cardinal de Richelieu

Charles de Mills

Duc de Guiche

Duschesse d´Angouleme

Officinalis

Rosa Mundi

Rose du Maitre d´Ecole

Scharlachglut

Splendens

Tuscany

Violacea

 

Klätterrosor

Clair Matin

Ilse Krohn Superior -  Rosa kordensii

Japansk klätterros – Rosa multiflora

Rosa mulligani

Tausendschön – Rosa multiflora

Super Dorothy Perkins

 

Rosa moschata

Felicia

Prosperity

 

Rosa pimpinellifolia

Altaica

Poppius

Single Cherry

Stanwell Perpetual

 

Rosa portlandica

Mme Boll

Comte de Chambord

Duchesse de Rohan

The Portland Rose

 

Rosa rugosa

Jens Munk

Martin Frobisher

Max Graaf

Mme Graveraux

Schneezwerg

Souvenir de Philémon Cochet

Therese Bugnet

 

Varierande ursprung

Erinnerung an Brod

Forsby Herrgård

Geschwinds Nordlandrose

Hurdal - Villosagruppen

Rosa sancta ’Mumieros’

Nevada

Prairie Dawn

Venusta pendula

Rosendorf Ufhoven

Rosa chinensis ‘Viridiflora’

 

Fruktträdgården

 

Äpplen

 

Alexander

Antonovka

Arreskovs

Arvidsäpple

Belvi Nalif, klaräpple

Berners rosenäpple

Cortland

Cox orange

Cox Pomona

Filippa

Gravensteiner

Gul Richard

Gyllenkrok astrakan

Hampus

Husmoder

Ingrid Marie

Josefiner

Kalmar glasäpple

Kaniker

Lagerlivsäpple

Lobo

Maglemer

Mcintosh

Melon

Ribstone

Ringstad

Robstone

Rött järnäpple

Signe Tillish

Stenbock

Stenkyrke

Stor klar astrakan

Stäringe

Särsö

Sävstaholm

Södermanlands kalvill

Södermanlandsäpple

Tegners äpple

Tysk Guldpepping

Virginiskt rosenäpple

Vit Gylling

Vitt klaräpple

Åkerö

Ölands Kungsäpple

 

Päron

Alexander Lucas

Bonne Louise d´Auranches

Flemish Beauty

Greve Moltke

Gråpäron

Herzogin Elsa

Muskatellpäron

Rörstrandspäron

 

 

 


Kommentarer
Postat av: Laura

Oj...stämmer detta att Antoine Berthelin är ny trädgårdsmästare på Tyresö Slott? Kan inte hitta nån ytterligare info om det, men det låter jättespännande, ska genast kontakta Nordiska och anmäla mig som nybakad "trädgårdsmästare"...ja det är med en viss skam man kallar sig trädgårdsmästare när man precis börjat ta sina första steg i branchen..så går det till nuförtiden, men vi vet alla att det tar några år att finna sin inre mästare. Tack för en ypperlig blog, jag uppskattar dina nogranna observationer och långa växtlistor!

2015-01-28 @ 00:21:56
Postat av: Hasse Wester

Visst stämmer det Laura! Han meddelade själv på Facebook! Vad kul att du gillar bloggen!

2015-01-28 @ 08:01:55
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: G.V.

hej Hasse, hela min söndag gick sönder genom denna sagolikt link! Jag läste din blogg och är mållös! Få jag använder några Foto till en Power-Point här i Tyskland i augusti? Hemlängtan till Sverige, Isola Bella och mycket mycket mera.
Tack så hemskt mycket för allt du har skrivit.
Ha en jätte trevlig lycklig sommartid

2019-07-14 @ 14:00:21
Postat av: Hasse

Vad roligt att du hittade till min blogg G.V och att du tycker om vad jag skrivit och fotograferat. Självklart får du använda bilder om du uppger mig som fotograf. Ha en fin sommar du också trots denna besvärliga tid.

2020-03-23 @ 19:50:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0