Site Meter

Magi i Långholmens Rosäng

 

Över två broar vandrade jag bort mot Kerstins Rosäng på Långholmen och förlorade mig en stund i de undersköna rosor som nu blommar där. Kerstin var inte på plats idag och jag antar att hon befann sig i Djurgårdskyrkans Galleri vid Gröna Lund där hon ställer ut sina bilder. ´´Den gröna staden´´ heter utställningen och eftersom den pågår till den 29 juli så ska jag absolut försöka hinna se den.

 

Över hundra olika gammaldags rosor i harmoniska färger fick mig att njuta på den gröna ön idag. Bland alla dessa underbara rosor hittade jag Rosa rugosa ´Ritausma´ som jag visat så många bilder av på bloggen och som jag tycker så mycket om i Engsholms slottspark. Vacker, stadig, pålitlig, taggig (bra skydd mot rådjuren) och remonterande, denna ständiga jakt på långblommande växter! Men här bland dessa slanka, förnäma fransyskor, där inte bara utseendet utan även namnen tävlar med varandra om att vara vackrast, känns plötsligt Ritausma klumpig, överförädlad och bortkommen. Var växt på sin plats! Det blir ingen bild på Ritausma idag...! På Rosängen härskar fransyskorna och skapar magi i Långholmens grönska. 

 

Läs mer om Kerstins Rosäng här!

 

Namnen på rosorna i inlägget får nog Kerstin hjälpa mig med framöver...

 
 
 

Kommentarer
Postat av: kristina uhr

Så vackert! Det doftar om bilderna!

2014-07-07 @ 13:38:17
Postat av: Hasse Wester

Visst är det vackert och det känns som om jag lyckats om det doftar också!

2014-07-07 @ 21:08:25
URL: http://slottstradgardsmastaren.blogspot.se/
Postat av: Britta Stenberg-Tyrefors

Du och din kamera är suveräna på att återge skönheten hos vad det än är av växter, den här gången rosor. Så njutbart !

2014-07-08 @ 17:21:01
Postat av: Hasse Wester

Vad kul att du gillar det Britta!

2014-07-08 @ 19:25:55
URL: http://slottstradgardsmastaren.blogspot.se/
Postat av: Astrid Binnerstam

Jisses, vilka underbara bilder, man kan knappt se sig mätt på dina rosor. Särskilt de gammaldags sorterna med mängder av hopsnurrade blad. ( som på bild 6 uppifrån)Hittade hit via en länk från Gabrielles blogg,och återkommer med all säkerhet.

2015-07-08 @ 20:39:44
URL: http://norbergianblue.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0