Site Meter

Semestervecka 1

 
Det tar ungefär en vecka att varva ner från jobbet när man inleder sin efterlängtade semester och i en hängmatta någonstans i Roslagen, hittade jag till slut lugnet. Plötsligt glömde jag jobbet och hamnade i den stilla lediga lunken, då man inte har så bråttom med det som ska göras. Nu har jag tid att stanna upp och slipper planera all tid. Undrar om den här sköna känslan infinner sig när man en gång framöver går i pension?
 
Efter ålandsresan blev det några dagar i skogen/landsbygden i Uppland där vi besökte Linnés Hammarby som är vackert beläget invid uppsalaslätten. Efter guidningen hade vi fått med oss nya kunskaper om Linné - bland annat att Magnus Uggla är ättling till en av Linnés döttrar! Vilken märklig koppling!
 
Ett hastigt besök vid Rånäs slott, där vi med jobbet hade en konferens 2004.
 
 Spännande byggnad i Rånäs slottspark.
 
 
 
 
En liten vandring i ´´mina´´ gröna rum hann jag också med i veckan som gick. Kaffe som vanligt inne i Centralbadets vackra trädgård och jag blev ännu en gång imponerad av Kungsträdgårdens blomsterprakt!
 
 
 
 
 
När 308:an var inlämnad på verkstad i Upplands Väsby, hittade jag en vacker park vid stationen. Det här är orten som jag tidigare passerat med rynkad näsa och med en övertygelse om att inget vackert kan finnas i denna ytterförort till Stockholm...eller Uppsala. Nu vet jag bättre och på Facebook fick jag veta att det finns flera vackra trädgårdar på orten. 
 
 
 
 
 
En tidig morgon vandrade jag utefter stränder här hemma i Bromma där jag bor och vattnet lång så stilla innan båttrafiken började röra om Mälarens yta. Strandvägarna här hemma är vackra och sträcker sig ända ut till Tomas Ledins Hässelby slott.
 
 
 
 
 
Det obligatoriska stoppet vid Bogesunds slott på väg mot ett besök i Vaxholm. Slottet är nyrenoverat och parken har aldrig varit så fint skött som nu. Sådant gör en slottsträdgårdsmästare glad. Se ett gammalt inlägg från bloggen här. 
 
 
Inne i underbara Vaxholm var det alldeles för mycket folk den här lördagen i augusti, så mycket att vi vände åter mot stan. Vaxholms blomsterurnor ger jag högsta betyg!
 
 
 
 
 
En stund vid Djurgårdsbrunnskanalen bjuder alltid på överraskningar, både i vattnet och längs strandpromenaden...
 
...och när tändkulebåten kom, värmdes hjärtat!
 
 

Kommentarer
Postat av: Mira

Härligt Hasse! Fortsätt njuta!

2014-08-10 @ 20:27:06
URL: http://mirasmirakel.blogspot.com
Postat av: Hasse Wester

Tack så mycket Mira!

2014-08-10 @ 21:53:01
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Eva Kronvall

Tack för den vackra vandringen!
Men du... Livet stillnar INTE när man blir pensionär. Tvärtom!
Kram.

2014-08-10 @ 22:41:03
Postat av: Hasse Wester

Vad synd Eva...jag gillar den här känslan! Kram!

2014-08-11 @ 05:54:38
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Luna Ek

Så vackra bilder av ett sommarvackert Sverige. Man behöver inte resa långt för att upptäcka skönheten, särskilt inte i Stockholmstrakten.
Fortsatt trevlig ledighet.
Luna

2014-08-11 @ 11:05:34
URL: http://lunasblogg.net
Postat av: Anonym

Vilken härlig start på semestern. Den där lunken är guld värd. Njuter av min sista vecka och dina fina bilder.

2014-08-11 @ 14:22:29
Postat av: Kersti

Vet inte varför jag blev anonym det var då rakt inte meningen /Kersti
PS: jag har nu skördat mina första Sungold, de är nästan för goda :) DS

2014-08-11 @ 14:24:00
URL: http://plommenad.blogg.se
Postat av: Hasse Wester

Luna Ek: Tack så mycket!

2014-08-11 @ 19:32:57
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Kersti: Vi lunkar vidare och njut nu av din sista vecka!

2014-08-11 @ 19:33:38
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0