Site Meter

Åland

 Vi följde åskvädret över havet. Från Kapellskär tar det bara två timmar med Viking lines gamla trotjänaren Rosella.
 
På 60-talet när jag som barn bodde i Norrtälje, gick Siljas färjor Skandia och Nordia från vår lilla stad. Det hände ibland att vi tog oss över till Åland med något av dessa fartyg, viket var ett litet äventyr på den tiden. Man åt köttbullar med potatismos och lingonsylt på båten, köpte godis och framme i Mariehamn gick vi i den enormt långa (tyckte man då) lindallén upp till själva centrum, där varuhuset Varmans lockade...!
 
Det har inte blivit så många Ålandsresor sedan dess och i Finland har jag ännu inte varit. Nu i sommar fick bilen följa med över och vi såg mer av ön än bara Mariehamn, staden som tillsammans med Flen nog är de tråkigaste städer jag sett (förlåt alla ni som bor där). Staden består av ett rutmönster av gator och planerades av arkitekten Georg Theodor Chiewitz i Åbo, kan man läsa i Wikipedia - herregud Georg, hur tänkte du?
 
Ute på landsbygden och längs stränderna finns dock många natursköna platser på Åland och Pensionat Solhem där vi bodde ligger fantastiskt vackert bara några stenkast från Mariehamn. Det här var bara en tvådagars vistelse och vi hann självklart inte besöka alla fina platser som säkert finns på ön.
 

Mer från Wikipedia

Åland är en självstyrande del av republiken Finland där ögruppens svenskspråkiga status samt invånarnas svenska kultur och språk skyddas av internationella garantier. Åland är också demilitariserat, vilket innebär att det inte får finnas någon militär aktivitet på Åland i fredstid.

Genom sin självstyrelse intar landskapet Åland en särställning i Finland. Ålands parlament har rätt att stifta egna landskapslagar och Åland har en egen flagga, egna frimärkenregistreringsskyltar och en egen polis, men ingår i samma skattesystem som övriga Finland utom den kommunala beskattningen som ligger under åländsk behörighet. Åland är med i EU och har euro som valuta men Ålands särskilda status i EU gör att tax free-försäljning är tillåtet på resor till och från Åland. 

 

I det gula huset vid stranden bodde vi med havsutsikt.
 
Det var gratis att låna ekorna.
 
Utsikten från rummet.
 
Fikaplatsen
 
Den här solrosen hade hittat sin plats nere vid bryggan och finns säkert flitigt på Facebook och Instagram hos de som besökt Pensionat Solhem i sommar.
 
Fruktlunden vid Pensionat Solhem skulle jag vilja se i maj månad.
 
Pensionat Solhems strand vid dagens slut.
 
Geta på norra sidan av ön.
 
Det här var sommarens coolaste café. Den äldre mannen som förestod caféet serverade inifrån båthuset - man kan se hans båt där inne. Gott kaffe och winerbröd på bryggan!
 
Kastelholm nämns för första gången i riksdrotsen Bo Jonsson Grips bouppteckning 1388. Slottet är Ålands enda medeltida befästningsanläggning. Borgen anlades ursprungligen på en liten holme, men har idag genom landhöjningen vatten endast på en sida. Borgen byggdes ut och om i flera omgångar, senast efter en brand 1619. Det centrala tornet, Kuretornet, är från 1300-talet men har höjts i omgångar. (Wikipedia)
 
Pensionatet från Rosella.
 
 Hemresa.

Kommentarer
Postat av: OSLOFRU

Åå det ser jättemysigt ut!

2014-08-07 @ 08:53:04
URL: http://www.oslofru.com
Postat av: Hasse Wester

Det var verkligen mysigt Oslofru!

2014-08-07 @ 09:36:45
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Anonym

Hejsan Hasse, vad roligt du åkte österut - för få svenskar gör det, även om det är jättefint. Jag är ju från Åbo, även om jag har bott i många länder sen dess, men jag vill locka dig till en liten tur I Åbo med några bilder som jag tog två veckor sedan när jag var där på semester:

http://www.intercontinentalgardener.com/2014/08/early-morning-stroll-in-turku-my.html

Det finns jättehärliga ställen att besöka, så nära till Stockholm :-)

Kul att din blog fungerar igen, tack för all fina reportage!

Hälsningar, Liisa.

2014-08-07 @ 10:51:39
Postat av: yrsa

Jo, det finns städer som man lär sej genom att tänka gator 'längsmed' eller 'tvärsöver' och mariehamn med sina 4 gator..åbo har precis samma rutor kan jag upplysa dej om, här är längsmed de gator som har samma riktning som aura å. Är varken mariehamn eller åbo-bo trots att jag för tillfället bor i åbo, i mariehamn gick jag i ungdomen i skola-så blir alltid en 18 årig punkare när jag kommer dit.
Du behöver fara till föröarna o torshavn - där följer gatorna gamla fårstigar, plus verkliga höjdnivåer på en liten yta..

2014-08-07 @ 11:41:02
Postat av: Hasse Wester

Liisa: Tack för länken med dina fina bilder och jag lovar att jag snart ska se Åbo!

2014-08-08 @ 17:55:41
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Hasse Wester

Yrsa: Åbo står på min ´´besöka-lista´´! Jag förstår att det finns många vackra platser på öarna i Ålands och Finlands skärgård.

2014-08-08 @ 17:57:14
URL: http://gardener.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0