Site Meter

Herbarium, vilda tulpaner och knoppande magnolior

Ännu blommar scillan i Stockholm, här i Sofiahemmets trädgård.
 
 
 
12 april 2014
 
 
Tavlan som jag fick i 60-årspresent av Engsholms slott har konstnären Gunilla Lagerhem Ullberg skapat. Idag besökte jag hennes ateljé på Söder och bestämde vilken av alla dessa vackra i serien ´´Herbarium´´ som skulle pryda min vägg i nästet. Tavlorna gör hon genom att plocka sönder blommor, sedan pressas både blad och blommor som kombineras till olika mönster. Tapeten som hon håller i finns på en vägg i Restaurang Stadshuskällaren - som jag ska besöka nu i veckan. Jag hittade till slut min favorit och är mycket glad åt denna present!
 
 
 
Botanisk tulpan är den allra vackraste och den växte på många håll i koloniträdgårdarna vid Årstavikens strand!
 
Backsippan blommar i Linnéplanteringen i Södra Årstalundens koloniförening.
 
Backsippa - Anemone pulsatilla
 
Den här tuvväxande skönheten växer vild på torra hed- sand och moränmarker och man får försöka efterlikna den miljön så gott det går om man vill ha den i sin trädgård och det vill man ju! Den finns vild från Skåne och upp till Värmland och Uppland, den blir ca 20-25 cm hög och blommar i april-maj.
 
Förr i tiden användes backsippan mot förlamning, melankoli och blindhet. Idag används den i vissa fall mot kärlkramp, åderbråck, njurbesvär och nervösa besvär. Hela växten är giftig och har en besk smak som gör att den klarar sig bra på betesmarker då djuren skyr den. Tyvärr så är backsippan på tillbakagång i Sverige och i hela Europa och är därför fridlyst.
 
Fröerna (frukterna) sprids en kort väg med vinden och grobarheten är dålig. På länsstyrelsens hemsida läser jag att växten ´´kräver störning i markskiktet för att fröna skall kunna gro. Denna störning kan orsakas av att marken bränns eller blottläggs´´. 
 
 
Balkansippor under fruktträden
 
På många håll såg jag hur magnoliorna börjar gå i blom i södersluttningen mot Årstaviken, i zon 0 som en av kolonisterna kallade läget.
 
 
Snälla arvtagare till Refugium i Erikdalslunden - hur tänkte du när du valde färg till redskapsboden?
 
Men ännu finns känslan kvar av Hans Drost i Refugium...
 
Härlig ormhassel i Erikdalslunden
 
Trädgård på spåret blir allt större för varje år som går

Kommentarer
Postat av: Pia

Helt underbara bilder. Det gäller att njuta varje dag nu! Jag älskar säna här långa nattkyliga vårar, så man hinner med. Man hinner glädjas åt varje steg våren tar.
Kram Pia

2014-04-13 @ 18:55:22
Postat av: Hasse Wester

Ja nu låter vi våren komma långsamt och så njuter vi av allt det vackra som kommer Pia!

2014-04-13 @ 20:33:30
URL: http://gardener.blogg.se/
Postat av: Den passionerade trädgårdsturisten

Tack för bilderna, och jag blev också väldigt nyfiken på konstnärens herbarie-inspirerade konstverk. Verkligen bra present från dina kollegor/arbetsgivare. De har bra smak!

2014-04-18 @ 16:40:37
URL: http://tradgardsturisten.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

RSS 2.0